søndag den 18. september 2011

Gulerodssuppe

Jeg bliver i søndagens orange tema. Denne gulerodssuppe lavede vi for et par dage siden og det er en af mine absolut yndlingssupper. Jeg smagte den for mange år siden hjemme hos min svigerinde og svorger, og det er også derfra jeg har opskriften. Da vi er temmelig meget nogle kødspisere herhjemme har vi dog pimpet den med lidt ristet parmaskinke, som egentlig ikke hører med til den oprindelige opskrift.

Dette skal bruges til selve suppen:
1 kg. gulerøder
0,5 kg. kartofler
1 stort løg eller 2 små
Olivenolie
1 liter grøntsagsbouillon
Salt og peber

Skræl gulerødder og kartofler og skær dem i mindre stykker. Skær løget og svits det i olien i en suppegryde til det tager lidt farve. Tilsæt kartofler og gulerødder og sautér i 5 minutter før bouillonen hældes over. Kog til grøntsagerne er møre og blend suppen med en stavblender. Smag til med salt og peber, men pas på med ikke at gøre suppen for salt, da der også kommer den salte skinke i.

Dette skal bruges til marinaden/toppingen:
Olivenolie
Limesaft
Hakket rød chilifrugt
Presset hvidløg
Hakket frisk koriander

Afstem ingredienserne efter smag. Marinaden skal dog være god syrlig.

Server suppen med creme fraiche, lime/chili/koriander marinade og ristet parmaskine i små stykker. Jeg plejer at riste parmaskinken i ovnen. Ca. 5-6 minutter ved 200 grader. 

24 kommentarer:

  1. Tak fordi du lige har inspireret til morgendagens aftensmad..:)
    Mums det ser godt ud..
    KH Anne

    SvarSlet
  2. Mmh, det ser godt nok lækkert ud! :) Har faktisk nogle gulerødder i køleskabet... Måske man skulle prøve en af de kommende dage :)

    SvarSlet
  3. Tusind tak for inspiration til tirsdagsmenuen. Vi får travlt om tirsdagen. Derfor er tirsdag "udnævnt" til suppe-dag.

    Kh Mette

    SvarSlet
  4. Mange tak for denne lækre opskrift. Nu fik du lige sat menuen på tirsdagens aftens, når farmoren kommer til spisning!

    SvarSlet
  5. Det lyder lækkert. Det må på madplanen til næste uge:)

    SvarSlet
  6. Tak Ulla fordi du giver så meget inspiration til mad. Jeg har netop rørt dejen til et langtidshævet brød (skal bages i gryde - opskrift fra kvalimad) og så vil denne suppe da være ret så perfekt til :-)

    SvarSlet
  7. Sikken skønt billed af suppen. Jeg holder meget af supper og resten af familien er begyndt at spise med godt lokket af den sprøde parmaskinke jeg også altid drysser ud over mine grønsagssupper.

    SvarSlet
  8. Mums, det ser bare lækkert ud!
    Det vil jeg helt sikkert prøve at lave en dag.
    Hvor mange personer vil du ca. sige, at opskriften er til?

    SvarSlet
  9. Er du tosset, det ser lækkert ud! MUMS! Jeg kan heller aldrig undvære kødet.. jeg har altid kylling eller tigerrejer i min grøntsagssuppe hahah..

    SvarSlet
  10. MMmmmmmmmmH! - Det ser sygt lækkert ud! :)

    Tænkte på om den serveres lun, varm eller kold? :) - Men uanset skal det i hvert falde prøves.... Og må være super lækkert med sprødt skinke i! :) Lækkert!

    SvarSlet
  11. Uhm, det ser lækkert ud. Har ofte lavet en spicy marokkansk gulerodssuppe, men mest når jeg har været alene hjemme da øvrige i husstanden er knap så begejstrede. Måske jeg skal se om jeg kan "sælge" din version med den lækre topping? Bacon eller serano skinke som topping plejer at være et godt argument. ;)

    SvarSlet
  12. Suppen ser lækker ud og jeg ville lige printe opskriften ud... Hvilket resulterede i, at jeg ved en fejl kom til at printe alt hvad du har skrevet på din blog ud! :-) Så jeg kan hermed informere om, at din blog fylder 53 sider ;-)God aften til dig!

    SvarSlet
  13. Sikke et lækker billede. Elsker også gulerodssuppe. I vores opskrift er der også appelsin(juice) i, hvilket giver den et ekstra pift. Er vild med sprøde hjemmelavede croutoner til.
    Suppe er lækker vintermad, og vi laver ofte suppe uden den fulde mængde vand fra start, så en del af portionen kan nedfryses, inden resten laves færdig, og senere er der nem og hurtig mad.

    SvarSlet
  14. Ej!! hvor ser den lækker ud.
    Tak for opskriften...

    Ha´en dejlig dag.
    Knus Susi

    SvarSlet
  15. Det ser godt nok lækkert. Mandag herhjemme er i fiskens tegn, fordi der er fiskebil henne ved "købmanden", men så kommer din suppe også på madplanen i morgen. Tak for inspiration.

    Kh. Mette

    SvarSlet
  16. MHHH! Lyder lige som en efterårsret vi kan bruge herhjemme - vi elsker nemlig både suppe og ristet skinke... den ryger lige i gryden!

    SvarSlet
  17. Dejligt at så mange af jer skal spise gulerodssuppe i denne uge :-)
    Jeg vil lige sige, at hvis man ikke er vild med koriander (som har en speciel smag), så er statter man bare urten med en man er vild med. F.eks. basilikum eller persille.

    Jeg vil dog varmt anbefale at prøve korianderen. Jeg elsker det og synes det passer så godt til denne suppe.

    Louise, den serveres rygende varm fra gryden :-)

    Maiken, uh lyder også lækkert med en krydret én af slagsen! Elsker marokanske og indiske krydrede supper, men får det desværre lavet for sjældent.

    Lilla verden - haha, ja der kan man bare se :-)

    Julie, godt tip - det skal da prøves af :-)

    God dag til jer alle!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  18. Hos os laver vi den med spidskommen i. Det er også klasse... Mummelum.

    SvarSlet
  19. Mums, det ser lækkert ud. Den skal jeg prøve at lave snart :)

    SvarSlet
  20. Haps - den er hermed kopieret under mine favoritter. Jeg har aldrig selv lavet gulerodsuppe, men nu er der jo en ganske fin anledning til at afprøve det, tak.

    SvarSlet
  21. Tak for lækker opskrift! :) Det var suuuuper lækkert! :) Det bliver i hvert falde ikke sidste gang den blev lavet hjemme hos os! :)

    SvarSlet
  22. Hej Ulla
    suppen blev lavet i går og spist med stor velbehag

    Kh Heidi

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.