fredag den 19. august 2011

Maki


Herhjemme elsker vi sushi! Det er faktisk livretten hos både voksne og børn. Desværre kan vi ikke få noget  der ligner tilfredsstillende sushi her i Mainz, men så er det jo heldigt at vi selv kan lave det.
Jeg laver ofte makiruller og selvom det måske kræver lidt forberedelse og god tid, så er det faktisk ikke så svært at lave selv.
Der er nogle ting som er vigtige når man laver sushi. Gode råvarer og i særdeleshed frisk fisk af bedste kvalitet. Derudover er det vigtigt at få risen behandlet og kogt rigtigt. Hvis risen er perfekt og fisken god så er man godt på vej.

Jeg lavede sushi igår og da jeg havde god tid havde jeg kameraet (og det nye macro objektiv) med undervejs, så hermed en lille guide til 5 lækre og nemme makiruller.

Igår lavede jeg ruller med tun (sashimi kvalitet), tigerejer og røget laks (ikke på billedet). Man kan selvfølgelig også bruge andet fisk. Selvom både sashimitun og tigerejer er dyre råvarer, så er det jo ikke så meget man skal bruge for at kunne lave makiruller til 4 personer. Her er 250 gram tun og 6 tigerrejer og så brugte jeg 2-3 skiver røget laks. Ud af den mængde får man mere end rigeligt med ruller!!
Gå til fiskemanden og køb din fisk. Han ved hvilken kvalitet det drejer sig om, når man skal bruge det til sushi.

Det første jeg starter med er risen. Allerede om morgenen koger jeg den, så den kan nå at køle helt af inden den skal bruges. Jeg bruger sushiris, som f.eks. kan købes hos en kinesisk købmand, men mon ikke også det efterhånden kan fåes i supermarkederne i Danmark? Sushiris skal skylles grundigt - det er vigtigt. Det står helt sikkert også på pakken, så følg nøje instrukserne. Også når du koger er det vigtigt at risene hverken får for lidt (så de bliver hårde) eller for meget (så de bliver smattede).
Når risene er kølede lidt af skal de tilsættes en marinade af eddike, salt og sukker. Jeg bruger den fra Sticks'n'Sushi, da jeg synes det er klart den bedste.
Lad herefter risene køle helt af i køleskabet.

Jeg har ladet mig fortælle at mange sushisteder i København nu også tilbyder sushi lavet med brune ris, og jeg kan se at Sticks'n'Sushi også nu sælger pakker med brune suhsiris. Et sundere alternativ, som jeg helt klart skal forsøge mig med, så snart jeg kan få fingrene i sådan en pose.

Rejerne koger jeg i letsaltet vand tilsat lidt citronsaft. Herefter skal de pilles, renses for den sorte/grønne tarm langs ryggen (hvis ikke fiskemanden allerede har gjort det) og skæres i mindre stykker.
Egentlig er der et trick som de japanske kokke bruger, inden rejen skal koges. De stikker en tandstik igennem rejen fra hale til hoved, så den bliver helt lige. Derved krøller den ikke sammen under kogning og er nemmere at skære i lige maki-venlige stykker. Jeg gider dog ikke besværet med de tandstikker, så jeg kan fint leve med de mindre stykker jeg får ud af rejerne.

Agurk, avocado, peberfrugt og forårsløg (den grønne top) skæres i fine lange stykker. Dette kan også gøres i forvejen og kan blot opbevares i bokse i køleskabet.

Det var forberedelserne - nu til selve maki rullerne:

SPICY TUNA MAKI

Først har jeg forberedt tunen (har brugt ca. halvdelen af stykket) ved at finthakke den og blande den med finthakkede forårsløg og sambal oelek (chili pasta).

Til rullen skal du bruge firkantede ristede nori tang blade (som også fåes hos den kinesiske købmand). Hav en skål med vand ved din side til at skylle fingrene i. Når man arbejder med sushiris skal dine fingre hele tiden være våde, så risen ikke klistrer fast til dem. Med våde hænder tager du en lille håndfuld ris, som du forsigtigt (uden af trykke for hårdt) fordeler ud over tangen i et jævnt lag.
Lad et lille stykke for enden (længst fra dig selv) af tangen være uden ris, så den kan lukkes, når man har rullet den. Et par centimeter inde på risen (tættest på dig selv) lægger du nu en "strimmel" af chilitunen sammen med agurkestænger.
Herefter skal man rulle. Normalt skal man bruge en såkaldt sushimåtte af bambus (eller silikone), men jeg foretrækker faktisk at rulle uden brug af måtte og det går fint.
Tag fat i tangen tættest på dig selv og sørg først for at få bukket henover fyldet og stram godt til her, inden du ruller videre. Til sidst kan rullen "limes" sammen med lidt vand.
Denne del er nok det der kræver mest øvelse og til at begynde med vil du måske få lidt "løse" ruller, men hey..... de smager jo af det samme og øvelse gør jo som bekendt mester :-)

Et lille tip til når de skal skæres. Start med at halvére rullen, læg de to dele ved siden af hinden og skær i fire dele, så du ender med 8 skiver. På denne måde er det nemmere at få alle 8 skiver nogenlunde lige tykke.




TUNA MAKI
Dette er en rigtig børnevenlig og mild maki. Tun i strimler, avocado, agurk og sesam.



CALIFORNIA MAKI
Reje, agurk, avocado, mayo og sesam. Igen en god børnevenlig og klassisk maki.




SPICY EBI MAKI
Reje, rød peberfrugt, forårsløg og chilimayo.


MANHATTAN MAKI
Røget laks, cream cheese, agurk og avocado.


Servér makirullerne med syltet ingefær, soya og wasabi paste (japansk peberodspasta).


God fornøjelse med at lave fine velsmagende hjemmelavede makiruller. Jeg har sikkert glemt et eller andet vigtigt i denne guide, men så spørg endelig :-)

22 kommentarer:

  1. Hold da op!
    Det ser super lækkert ud - har kun smagt sushi en enkelt gang, og det var ikke så vellykket.. Men jeg får da bestemt lyst til at kaste mig ud i et forsøg på gør-det-selv efter denne gennemgang.

    Uhmm - bliver helt sulten :-)

    SvarSlet
  2. Stine - tro mig! Det er meget stor forskel på kvaliteten af sushi, så det er super ærgerligt hvis man starter med en dårlig udgave. Jeg kan varmt anbefale at lave det selv. Det bliver virkelig godt :-)

    SvarSlet
  3. Me and my girls also love sushi,
    we made it some time ago.
    http://mireilleenco.blogspot.com/2011/06/krachtvoer.html

    SvarSlet
  4. Jeg elsker sushi! Jeg har prøvet at lave det et par gange, men det så helt sikkert ikke lige så lækkert (og pænt!) ud som dit;)

    SvarSlet
  5. Åh ja ! Hvor er du bare dygtig ! Det ser så godt ud !

    SvarSlet
  6. <muns... jeg elsker også maki! Og dine ser godt nok lækre ud ;)

    SvarSlet
  7. Lækre ruller og lækre billeder!

    SvarSlet
  8. Uhm, tak for inspirationen og lækre billeder:-)
    Hvor skaffer du syltet ingefær? Kan man bare købe det, eller laver du det selv?
    Kh Tina :-)

    SvarSlet
  9. Tak for din vejledning - det skal prøves, jeg elsker sushi

    SvarSlet
  10. Mums, det ser lækkert ud.... Man kan også lave det med kylling eller andet lækkert kød, hvis man ikke er så vild med fisk eller er gravid eller noget :)Det synes jeg også kan være lækkert....

    SvarSlet
  11. Mireille, sushi is the best! Love your blog and your new colorful Fermob garten furniture.

    Anne, synes det er super lækkert hjemmelavet og meget billigere end hvsi man skal betale sig fra det på en af de gode sushi restauranter :-)

    Miri, jeg har også øvet mig i en del år ;o)

    Camsen, tak :-)

    Prinsesse Suh, tak :-)

    Tina, jeg køber syltet ingefær i mit økologiske supermarked hernede i Tyskland. Jeg vil tro du kan få det hos en kinesisk købmand, ellers så kan du helt sikkert købe det hos Sticks'n'Sushi, hvis du skulle bo tæt på sådan én :-)

    Anonym, selv tak :-)

    Mia, ork ja, der findes utrolig mange lækre variationer uden rå fisk. Kom omkring en masse af dem da jeg var gravid.
    Der lavede jeg maki med kylling, stegt tun, dybstegte rejer (vildt god!) og oksefilet. Det er netop det gode ved hjemmelavet sushi - det er kun fantasien der sætter grænser ;o)

    God weekend til jer alle!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  12. Jubii jeg blev din læser nr. 1000 ;-D tillykke med de mange faste læsere. Glæder mig til at se flere fantastiske kreationer fra din hånd.

    Kh Stine

    SvarSlet
  13. Det ser rigtig lækkert, og fine billeder, jeg ønsker mig også en makro, har lige købt nyt Canon i dag, så det må vente lidt. Jeg tror måske du har omvendt mig, jeg får virkelig lyst til at prøve at lave nogle selv. den der chilimayo hvordan laver du den og trordu jeg kan lave nogle med røget rådyrkølle, det har jeg nemmelig altid i fryseren, eller er det bedst med fersk fisk/kød

    SvarSlet
  14. uhmm jeg elsker også sushi!
    jeg har også længe gerne villet prøve at lave sushi, med den guide tror jeg det bliver nemt :)

    SvarSlet
  15. Elsker sushi og vil også gerne selv i gang med at lave det. Så tak for den udførlige vejledning det ser superlækkert ud. I de fleste supermarkeder i DK kan man nu få de ting der skal bruges til det.
    Men mit spørgsmål går egentlig påmdin mayonaise. Er det noget specielt du bruger? Kh. Mette

    SvarSlet
  16. Stine, vildt at du er min læser nr. 1000!! Jeg er VILDT beæret :-)

    Ævlebævle, der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem. Jeg har forsøgt mig med meget forskelligt kød - noget mere vellykket end andet. Min erfaring er dog, at det helst ikke må være alt for salt - så skal man i hvert fald ikke dyppe i soya også. Sådan noget røget kød plejer jo at være ret salt i det.
    Chilimayoen er en jeg køber hernede. De har også en god én hos Sticks'n'sushi. Ellers kan du også sagtens blande sambal oelek i almindelig sandwich mayo og få et lækkert resultat. God fornøjelse :-)

    Marolle, jeg er super glad hvis du kan bruge guiden. Det er altså ikke så svært som man tror :-)

    Mette, jeg bruger enten mayo'en fra sticks'n'sushi eller Hellmann's sandwich mayo :-)

    SvarSlet
  17. uhm det ser lækkert ud, sushi er absolut også en af mine favorit-retter

    SvarSlet
  18. Tak for filan. Har ledt så længe efter en helt grundig gennemforklaret vejledning.
    Perfekt.

    Er du gal, hvor skal vi fråde nu!
    Kh Trine

    SvarSlet
  19. igen tusind tak for guide :) jeg har netop lavet det her til aften efter din vejledning. Mums siger jeg bare !! det blev så godt. Jeg har taget billeder og de kommer nok på bloggen imorgen.

    SvarSlet
  20. 1000 gange tak for guiden, det er anden gang jeg laver sushi efter den, mums. Jeg er helt vild med tunen+chilli og forårsløg.

    http://smuksakkenogbassen.blogspot.com/2011/10/fdselsdag-hygge.html

    hilsen Rikke

    SvarSlet
  21. hej :) hvor har du købt de flotte sushi tallerkener i grøn?? :D

    SvarSlet
  22. Sushi tallerknerne er fra Rice og de er købt i en butik i København (som nu er lukket) for nu 5 år siden. Jeg ved ikke om de stadig findes, men måske google kan hjælpe :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.