mandag den 15. august 2011

Det var smukt...


...da min dreng af sin lillebror fik en lille blå skolestartsgave da han vågnede imorges.
...da min dreng stod klar, glad og spændt udenfor vores hoveddør inden vi drog afsted mod skolen.
...da min dreng i fuld firspring hoppede afsted mod skolen med sin fine nye skoletaske.
...da min dreng lidt betuttet og med mange blikke efter alle de STORE børn forsigtigt stillede op til fotografering foran skolens hovedindgang.
...da musikken lød ud over den store sal hvor alle skolens elever og lærere var samlet for at byde 1. klasses eleverne velkommen.
...da min dreng nervøst sad og pillede ved sine shorts imens han spændt ventede på at hans navn blev råbt op, og han skulle gå hele vejen op på scenen.
...da min dreng stolt og modigt foran 400 mennesker travede op på scenen, hilste på sin lærer og satte sig ned deroppe sammen med de andre nye elever.
...da min dreng blev præsenteret for den 9. klasses elev, som skal være hans hjælper/ven igennem det første skoleår.
...da min dreng sammen med resten af klassen gik afsted imod klasseværelset og den første halve times skolegang.
...da min dreng efter endt første skoledag kom ud fra klasseværelset, sprang os i armene og fortalte at de havde tegnet en stor sol i alle farver på tavlen.
...da min dreng med den sødeste undren sagde: "Mor, vi havde slet ikke noget med bogstaver, men det skal vi nok have imorgen, tror du ikke"?

....og ja, jeg græd! 
(det er derfor der ikke er nogle billeder fra da han giver sin lærerinde hånden, for jeg kunne ikke se ud gennem søgeren).

Tusind tusind tak for alle jeres søde kommentarer og lykønskninger til mit forrige indlæg! De gjorde rigtig godt i mit moderhjerte! Jeg håber I andre med skolestartende børn har haft en ligeså smuk og mindeværdig dag som mig.



20 kommentarer:

  1. Sikke et sødt indlæg Ulla. Han ser bare så kær og stolt ud på billederne, hvor dejligt :)

    Håber nr 2 dag bliver mindst lige så god og med bogstaver!

    KH

    SvarSlet
  2. Du sætter nogle gode ord på oplevelsen, og såmænd også på beskrivelsen af ham igår. Fedt at han er så ivrig efter at lære og nysgerrig. - det er en af tingene som gør det fedt at være indskolingslærer!

    SvarSlet
  3. nu sidder jeg også her og småhyler.. min lille mindste mand havde første dag i børnehaven i dag (og jeg er slet ikke så langt som ham ;) ) - din dreng ser søøød ud, stor og lille på samme tid...

    SvarSlet
  4. nårh hvor er du sød!! Jeg er helt sikker på jeg også kommer til at knibe mange stolte glædestårer i årene der kommer! Hvor er han bare sej, den "lille" gut!

    SvarSlet
  5. pyha - i morgen blir det min tur! godt nok har jeg iforvejen en pige der går i 2, men i morgen starter mors store dreng i 0.kl - ved det vil bringe en masse klumper i halsen:-)- hvordan ku han dog blive så stor uden at huske og fortælle det til mig?????!!!!

    SvarSlet
  6. Rammende ord om en stor dag. Jeg synes det er flot med sådan en ceremoni.

    SvarSlet
  7. Vi har osse stået i en sal på en Steinerskole i dag. Og tudet os gennem at vores søn (osse med det lange lyse hår) gik op på scenen, hilste på sin lærer og fik en buket blomster foran hele skolen. Det er så smukt! Tillykke med ham!!
    Kh/Anne S

    SvarSlet
  8. Å, dette var HERLIG lesing...
    Ekstra kjekt å lese og se bilder fordi jeg har min første skolejente i hus også :)
    Her begynner skolen neste mandag...
    Lykke til videre til den skjønne gutten din.
    Legger meg til og titter snart innom igjen.
    Klem May Helen

    SvarSlet
  9. Nårh, hvor er det sødt. Jeg har heldigvis 4 år endnu, men for mig var det ikke blevet til ét eneste billede... jeg havde grædt fra start til slut!! :-D

    Er skoletasken et internetkøb? Eller er den købt 'lokalt'?

    Mvh Pernille

    SvarSlet
  10. Tillykke med det nye kapitel i jeres liv - skolen - det er altså stort og sikke en stolt skoledreng du har dig :-) Flot med sådan en velkomst...

    Emil og jeg lavede lektier i går eftermiddags - vi læste små sætninger......jeg er helt blæst bagover at han er nået dertil allerede. (selvfølgelig med en klump i halsen for vi må gerne tude også) :-)

    Knus Mette

    SvarSlet
  11. Selv om min søn på 4 (næsten) hver dag spg, hvornår han skal i skole, så er moderen glad for at der stadig er 2 somre endnu. For jeg kommer også til at hyle!!!!! Smukt indlæg:-)

    SvarSlet
  12. gratulation zum 1. schultag!

    toller schulranzen. gab es keine schultüte von lullaby?

    SvarSlet
  13. Hvor dejligt at det gik så godt :-)

    SvarSlet
  14. Du fik også lige mig til at fælde en tåre..

    Tillykke med ham!

    SvarSlet
  15. Ja, første skoledag er bare noget helt særligt. Min datter startede igår i 6. klasse, og selvom det ikke er helt det samme som den allerførste skoledag - ja, så må hun stadig stille sig op foran moderen kamera.

    Om et halvt år skal jeg aflevere den yngste i dagpleje - og pyhh den dag glæder jeg mig ikke til.

    De der "første dage" er nok noget helt særligt - fordi vi som mødre må indse, at vores små poder bliver ældre...

    SvarSlet
  16. Sikke en stor dag. Det må virkelig være helt særligt :) En blanding af stolthed og bekymringer gætter jeg.

    Det er så stort at se vores børn tage alle de skridt der leder dem frem til en dag at blive voksne med mod på og glæde ved livet.

    Ønsker Jer en god dag!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  17. Hold op hvilken stor dag og hvor ser han lille ud på det billede med alle menneskerne!
    Det er så viiiiildt at et nyt kapitel er begyndt. Det er som om barndommen har fået et tryk på en eller anden måde. Ida sender jeg afsted på torsdag. Er spændt og har lidt lyst til at holde fast i hende lidt endnu (og måske sende hende i børnehave et par år mere!) Men hun er klar!!

    SvarSlet
  18. Åh, hvor dejlige billeder af en stor dag og en skøn dreng! Her har det også været 1.skoledag idag og jeg rystede så meget på hænderne at de fleste billeder har lidt under det :-)

    SvarSlet
  19. Højgravid og med alle følelserne siddende helt udenpå, sad jeg med tårer i øjnene og snøftede mens jeg læste det her indlæg. Kan sagtens sætte mig ind i hvor stort og rørende sådan en dag må være (også selv om der er hele 3 år før det bliver min datters tur)!

    Tillykke med din store drengs første skoledag! :)

    SvarSlet
  20. Tusind tusind tak for alle jeres søde kommentarer!!
    Der er nu gået to uger og Rasmus er VILD med at gå i skole!!
    Da vi kom til den første fredag var han faktisk ked af, at det nu var weekend og han ikke skulle derhen i to dage ;o)
    Han har allerede lært en masse. Både franske og engelske gloser flyver ud af munden på ham sammen med en nyligt tillært næsvished, som han prøver lidt af herhjemme, men det følger jo (desværre) med når de starter i skole og de store drenge i skolegården bliver forbilleder ;o)

    Anne, yes - de er nu igang med bogstaverne og han elsker det :-)

    Ida, jeg elsker at min dreng har lyst til at lære og spørger om alverdens ting. Man føler sig så klog. Gad vide hvornår han finder ud af at jeg ikke ved ALT? ;o)

    Christina, åh jeg kender det med at man slet ikke er så langt som børnene. Sådan har jeg haft det hver gang én af mine skulle tage et skridt videre i livet. Jeg tuder hver gang og synes de er så små og store på en gang.

    Mette Kathrine, ja nu er der åbnet for sluserne og der skal også nok komme mere herfra. Tænk bare - næste år skal de til selv samme ceremoni opføre et stykke sammen med sin klasse for de nye 1. klasses elever samt resten af skolen. Det bliver svært at kigge ud af øjnene :-)

    Marlene, jeg håber din søns første skoledag gik rigtig fint. Ja, det er utroligt så hurtigt de bliver store, altså ;o)

    Malene, det er så smukt!

    Anne, jeg er vild med indskolingsritualet på Steinerskolen. Det er så fint og rørende. Tillykke med din dreng også :-)

    May Helen, jeg håber det gik godt på din datters første skoledag :-)

    Pernille, det er også meget svært ikke og sidde og tude højlydt hele vejen igennem!
    Tasken er fra CoQ en PaTe og købt lige her:
    http://www.pipsqueak.dk/index.php?main_page=product_info&cPath=354&products_id=4361

    Mette, tak! Jeg bliver blæst bagover hver dag når Rasmus kommer hjem og kan sige noget nyt på engelsk eller fransk. Igår spiste vi jordbær og så sagde han bare "strawberry" lige pludselig. Man bliver så stolt :-)

    Auvill, ja det er med at nyde dem imens de er små, for hold nu op hvor går det bare hurtigt lige pludselig!

    Silke: Danke! Es gibt keine Schultüten in die Waldorfschule. Sonst hätte ich natürlich eine schöne Lullaby Retrotüte gebastelt :-)

    Stine, ja det var en god dag!

    Louise, nårh hvor er du sød :-) Tak tak!

    Mamma-Krea, det er så følelsesladet uanset hvilke stridt vores små tager, for hvert og et er også et skridt væk fra os og tættere på deres egen selvstændighed - i mange forskellige faser naturligvis.

    Mirjam, det er virkelig virkelig stort! Glæde og stolthed, men faktisk ingen bekymring, da vi ved det er en fantastisk skole og han kender allerede trefjerdedele af klassen, da det alle er børn fra børnehaven, som ligger på samme område. Dejligt trygt stadigværk, så den store nye ukendte verden skulle han heldigvis ikke sluses ud i denne gang :-)

    Camilla, vores store dreng var nemlig bare lige pludselig SÅ lille bitte! Åh ja, du ved jo hvordan det er, for du har jo lige været det samme igennem med din lille-store Ida. Tillykke med vores skolebørn ;o)

    Diffenrentia, stort tillykke med den første skoledag :-)

    Katrine, mange tak! Hihi, åh jeg kan helt og aldeles sætte mig ind i at man ikke kan læse sådan noget her, når man er gravid. Jeg var også en stor blød tudemarie, da jeg var gravid...og noget af det har altså hængt ved ;o)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.