tirsdag den 2. august 2011

Aftenens mam

Advarsel: med dette indlæg rammer jeg et smalt segment - jeg ved det, men lige nu står der altså babymad på tapetet herhjemme, og jeg blogger nu engang om  det jeg lige går og sysler med, så babymad it is. Hvis du ikke lige selv er i samme fase, så spring blot videre til næste interessante blog med mere farverigt indlæg.

Lige nu er Alfred i den fase hvor han stadig ikke kan spise det samme som os (i hvert fald ikke hver dag) men samtidig er han ved at være lidt træt af puréret mad. Han finder sig ikke ubetinget i at blive madet, så i stedet for at åbne munden, når han ser skeen, så griber han ud efter den (med mindre han er rigtig sulten - så står gabet pivåbent).
Så den lille prins kræver hermed speciallavet tidskrævende mad der både udfordrer tyggefunktionen, pincetgrebet, følesansen og som selvfølgelig også er sundt og nærende, og det laver jeg da naturligvis som den supermom jeg er.... ;o)

Tomaten kom lige med som farverig garniture. Babymad er egentlig ret så fesent i både smag og udseende.

Aftenes tallerken bestod af broccoli terrine (lavet igår på halvanden time!), avocadomos og kogt oksefrikadelle-pølse (handy form til den lille babyhånd).

Broccoli terrinen består af kogte broccolistilke som er blendet med æg, fløde, smuttede mandler, revet muskat, en lille smule salt og lidt peber. Broccolibuketterne koges møre og puttes i en rugbrødsform hvorefter æggemassen hældes over. Bages i vandbad i ovnen på 125 grader i ca. 75 minutter.
(kan også laves med andre grøntsager - f.eks. blomkål)

Oksefarsen har jeg lavet af hakket øko okse, æg, hvidløg, revet løg, mel, fløde og en lille smule salt og peber. Formes til tykke pølser og koges i ca. 10 minutter.

Alfred var Happy Smurf!

De store drenge har fået hjemmelavede mexikanske pandekager (som er deres favorit), og alle tre banditter er nu puttet.
Jeg fik tidligere på dagen strenge ordrer fra manden (som er til træning lige nu) om ikke at spise med drengene, men at vente til han kommer hjem ved 20-tiden. 
Jeg har fødselsdag imorgen, hvor han er væk hele dagen (samt på sin egen fødselsdag på torsdag), så måske han har en lille surprise....... Jeg har i hvert fald spottet at der er lagt en flaske lækker hvidvin på køl......ih, hvor er jeg nysgerrig!

13 kommentarer:

  1. det må være en fest at ha´ dig i køkkenet :)
    vi fik køtbullar... og jeg fortæller ikke om jeg selv har lavet dem ;)

    god aften og dag i morgen...

    SvarSlet
  2. Ha ha - det kan kun være dem fra Ikea ;o)

    SvarSlet
  3. Uhm.. ser sørme lækkert ud! Tror jeg skal prøve det til Hannibal. Synes godt nok det er lidt svært at få ham til at spise nye ting for tiden.. jeg kan ikke regne ud om det er en fase eller om han er en kræsenpind :( Nå, men jeg prøver mig frem hele tiden.

    God fødselsdag i morgen!

    SvarSlet
  4. Vi er jo stadig kun i start fasen i overgangen fra flydende til fast føde, men kan godt huske den der tid, hvor det hele stadig skal være lidt blendet, men også lidt udfordrende at tygge på. Også udfordrende for kokken, men fars er en go ting til den fase husker jeg :-)

    Er sikker på I får en hyggelig aften og så på forhånd tillykke med i morgen.

    SvarSlet
  5. Det var jo en fantastisk mat til en lille dreng :-) Her hos oss er det IKKE så avansert :-) Lurte bare på en liten ting: I Norge får vi beskjed om å ikke salte maten til de små før de er 1 år. Er det ikke slik i Danmark også?

    SvarSlet
  6. Lige et indlæg for mig:-) TAK for inspirationen...

    SvarSlet
  7. Selvom det er ved at være noget tid siden min Alfred fik special-fremstillet mad er indlægget spændende ;o)
    Det ser lækkert ud...

    SvarSlet
  8. Jeg læser også gerne med om lækker babymad:)

    SvarSlet
  9. HVIS jeg da bare ku få sådan noget i Emil....hmm mors bryst er stadig det bedste og han er nu 7½ mdr...

    SvarSlet
  10. Jeg er forlængst forbi babymadstadiet, men læser gerne med alligevel -og fik helt lyst til at lave broccoli terrine til mig selv :)

    Rigtig god fødselsdag imorgen, jeg glæder mig til at høre om aftenens menu!

    SvarSlet
  11. Selvom der er et stykke tid til lillesøster skal over på fast føde, så er det rart med lidt inspiration!
    Og tillykke med fødselsdagen:-) Spændende hvad manden har fundet på!

    SvarSlet
  12. :-) Hip, hip hurra og tillykke med fødselsdagen. Håber du kommer til at nyde den i fulde drag med dine skønne drenge.
    Lone

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.