lørdag den 20. august 2011

6 børn for en dag (mit første indlæg fra Iphonen)


Igår lånte jeg vores venners fire børn og tog dem og mine to store med ind og se Cars 2.
Umiddelbart intet problem at have 6 børn (hvoraf 5 er drenge!). De passer jo på hinanden.
Ok, nu skal det lige siges at vores venners børn er af den nok så velopdragne slags. Den slags børn man bare ville elske at ens børn var venner med - og det er de så heldigvis. Rasmus har nemlig gået i børnehave med deres næstyngste, og de var venner fra day one og idag spiller de stadig fodbold og leger sammen flere gange om ugen, selvom de nu går på hver deres klassetrin i skolen.
Bertram går i børnehave med deres yngste, som han også elsker at lege med.
De to ældste - en pige på 10 og en dreng på 12 - er noget nær de mest ekstraordinære børn jeg har mødt.
Jeg glemmer aldrig da vi lige var flyttet hertil Mainz og jeg for første gang var på loppemarked med deres far (som er min loppe buddy). Jeg havde naturligvis købt en hel del tyske lopper og da vi kommer hjem til vores daværende midlertidige lejlighed på 4. sal uden elevator, så hører jeg på forunderligste vis de to børn på dengang 6 og 8 år spørge (sådan helt af sig selv) om de ikke skal hjælpe mig med at bære alle mine poser op???
Øh, nu har jeg selv en dreng på 7 år, og det ville han sgu aldrig spørge om. Han gør det hvis han bliver bedt om det, men sådan ligefrem selv at komme på ideen.....nope!
Men det var og er stadig inbegrebet af de børn.
Og nu er det altså ikke sådan at deres forældre er strenge og de bliver afrettet med korporlig straf eller noget... Tværtimod.

De er glødende hippier. Hun er yogalærer og han er journalist på ZDF. Som yngre rejste han verden rundt og lavede dybdegående journalistik. Han har f.eks. besøgt selveste Dalai Lama i Tibet, interviewet Bono og lavet utallige dokumentarer om hvordan miljøet belastes af industri rundt om i verden (ja, jeg har lappet alle historierne i mig). De er økologer, vegetarer, genbrugere, og helt igennem zen agtige naturmennesker der opdrager deres børn med kærlighed, fairness, solidaritet og respekt i højsædet. De lærer dem at tænke selv (og på andre end dem selv) og at være ansvarlige og gode mennesker. Det stik modsatte af egocentriske curlingbørn om man vil.

De er mine hverdagshelte og store forbilleder - ja, sådan nogle er jeg ikke for gammel til at have.
Og det er slet ikke for at fedte at jeg skriver dette, for de ejer naturligvis hverken computer eller Iphones (eller fjernsyn for den sags skyld).
Jeg skriver det blot for at fortælle at der findes sådan nogle mennesker i verden og at vi er så heldige at være beriget med dem i vores liv.
De lyder måske kedelige og frelste men det er de på ingen måder. Der er både humor og alkohol hjemme i deres hippiehytte, så de er også helt med på danskens værdier, og de vil gerne være venner med os selvom vi er sådan nogle kødspisende, fjernsynskiggende, forlystelsesparkbesøgende, iPhone afhængige materialister med en stor forurenende benzinsluger af en bil og nogle snotforkælede unger ;o)

Nå, men alle ungerne var vilde med filmen og det var super hyggeligt at være mor til 6 for en eftermiddag.



De to drenge var popcornmætte, glade og trætte da vi kl. 20.10 stod af sporvognen og gik hjem i solnedgangen.

- Posted using BlogPress from my iPhone

10 kommentarer:

  1. Tak for et dejligt indlæg. At have forbilleder, det er godt!
    Og den familie må være en gave at kende til.
    Jeg er glad og tryg ved at vide- at der finde sådanne mennesker i denne verden.

    SvarSlet
  2. Godmorgen, Ulla!

    Endnu et super indlæg fra din hånd - det er spændende at læse om andre folks værdier og tanker.
    Hav en rigtig dejlig lørdag.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  3. Og forresten - tillykke med dine 100o faste læsere! Hvor er det vildt! Men fortjent:-)

    KH
    Anna

    SvarSlet
  4. fantastisk læsning- fik de sjoveste og kærligste billeder- hvor modsætninger mødes, som dog alligevel har rigtig meget tilfælles...en åbenhed til andre mennesker, som måske i nogle- en del hensigter ser anderledes på tingene, end man selv gør- men denne åbenhed for andet og andre, er for mig at se noget af det vigtigste at medgive sine børn og sig selv!

    SvarSlet
  5. Jeg finder det altid dejligt befriende at møde/være sammen med andre mennesker, hvis livsstil ligger et pænt stykke fra min egen.
    Jeg bliver altid slugt ind og til tider misundelig på, at nogle mennesker bare kan leve én dag af gangen og tage tingene som de kommer, hvor jeg selv er en planlægger og til tider lidt for tænksom/bekymret person.

    Dejligt at man kan have sådanne mennesker i ens liv der inspirere ;)

    SvarSlet
  6. Sikke en inspirerende beretning, lige sådan man drømmer om at kunne rumme at være familie, men ikke helt har knækket koden til at være det - dejligt det lykkes for nogen :-)

    Tillykke med premieren, synes selv det er et hit at have muligheden fra IPhonen :-)

    SvarSlet
  7. Å, så skjønne venner. Skulle gjerne hatt slike her også - tror du de vil flytte?? just kidding ;-) Ha en skjønn dag!

    SvarSlet
  8. Dejligt med en reminder... Tak for det Ulla. Ja, men jeg elsker jo din måde at formulere dig og din humor som jo lige passer til mit temperament!
    Lad os få hippierne tilbage!!

    SvarSlet
  9. Det lyder som en dejlig familie. Og rigtig godt at have forbilleder at blive inspireret af!

    Ulla må jeg spørge, hvordan du får billederne store når du poster dem fra din Iphone?

    Kh. Mette

    SvarSlet
  10. Mette, hehe - jeg har snydt lidt.....
    De var små da jeg havde lavet det fra Iphonen, men så lavede jeg dem store da jeg senere kom hjem til computeren - kunne altså ikke helt forene mig med de små billeder ;o)
    Kh Ulla.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.