fredag den 8. juli 2011

Tips til perfekt hjemmelavet pizza.

Jeg elsker pizza! God italiensk pizza er der næsten ingenting der stikker. Vi laver ofte pizza selv herhjemme, og ungerne synes dem vi laver er de bedste pizza'er i verden. Sagt i al beskedenhed er de virkelig også rigtig rigtig gode, men måske har førstepladsen også noget at gøre med at de elsker at være med til at pynte dem med forskellige ingredienser.

Pizza med silkeskåret skinke, sorte oliven, artiskokhjerter, rødløg, peberfrugt og frisk tomat.

Jeg vil gerne dele lidt tips omkring hvordan man laver "verdens bedste" pizza med jer. 
Først og fremmest så skal man stoppe med at tænke på pizza som fastfood. For i det begreb ligger både, at det er noget der skal laves (og indtages) hurtigt, og at det er mad med billige råvarer. Det er det ikke i italien (og på gode italienske pizza restauranter i Danmark) og det er det heller ikke hjemme hos mig. 
Dernæst skal man investere i en pizzabagesten - allerhelst en ægte lavasten. Sådan en har jeg,  og det er den der gør den store forskel og giver den sprøde bund. En ægte lavasten er temmelig pebret, men fordelen ved den, er at den kan tåle utroligt høje varmegrader og den kan holde hele livet. Hvis man finder en rund model, kan den også bruges på weberen - kan I se det for jer...... hjemmelavet pizza-middag med vennerne på terrassen.
Vi har haft to almindelige (ikke-lava) pizzabagesten, og de er begge knækket i ovnen pga. for høj temperatur :-( 
Pizza skal altså bages ved den højeste temperatur ovnen kan klare. I min ovn er det 300 grader, og så nytter det jo ikke noget at bagestenen ikke kan klare det, vel. Derfor anskaffede vi os lavastenen, som simpelthen bare er noget kram, og som i øvrigt også kan bruges til at bage brød på.
Stenen skal lægges på risten midt i ovnen, som tændes på maks (ikke varmluft). Når ovnen er varm, så giv lige stenen yderligere 15 minutter til at blive helt gennemvarm. 
Pizzaen lægges (med en pizzaspade) ind i ovnen med det bagepapir man har udrullet den på (forklares et par punkter længere nede), og så skal den bare have 4-5 minutter, og så er der lækker lækker pizza!
Her følger min lille guide til verdens bedste pizza (altså ifølge mine børn, ikk! :-))

Dejen:
Her gør jeg det nemt for mig selv. Jeg køber nemlig en færdig dejrulle, som er lige til at gå til, MEN istedet for blot at rulle den ud til én pizza, så klipper jeg dejen over i to dele, og ruller de to stykker endnu tyndere med en kagerulle. Tynd bund er sagen.
Dejen ligger allerede på noget bagepapir, men det bliver jo for småt, når man ruller dejen større - derfor skal dejen over på et nyt større stykke bagepapir. Det er bedst at rulle det ud imens det ligger på det nye stykke bagepapir. Så behøver du kun mel til kagerullen og slipper for at gøre bordet rent for dej og mel bagefter :-)
Tomatsaucen:
Lav din egen tomatsauce og giv den tid til at stå og få masser af smag. Her er opskriften på min tomatsauce:

1 dåse hakkede tomater
2 fed hvidløg
1 lille løg
50 g. rød peberfrugt i mindre stykker (ca. en halv)
3-4 soltørrede tomater (dem i olie)
En tsk. sukker
Et skvæt eddike (gerne sherryeddike eller tomateddike fra Irma - ellers rødvinseddike)
Salt og peber
Oregano og basilikum (frisk eller tørret).

Svits hakket løg og hvidløg i en gryde et minuts tid. Tilsæt peberfrugt og sautér et øjeblik. Tilsæt resten af ingredienserne og lad simre under låg ved svag varme i mindst en time. Gerne længere.
Hvis du bruger friske krydderurter, så vent med tilsætte dem til saucen er færdig. Blendt saucen med stavblenderen og den er klar. Denne portion rækker til 4 store pizzaer. Der skal ikke bruges mere end et par spiseskefulde til hver pizza.
Man kan også sagtens lave en større portion og fryse den ned. Så er det meget hurtigt næste gang man skal lave pizza. Er i øvrigt også fortrinlig at bruge til en omgang Lady og Vagabonden kødbolle-i-tomatsauce.

Osten:
Jeg bruger altid ægte bøffelmælksmozzarella. Jeg skærer kuglen i tynde skiver, som jeg så igen med fingrene deler i mindre stykker, som jeg fordeler jævnt over pizzaen, når tomatsaucen er kommet på. Osten skal altså på inden toppingen kommes på.
Du kan også bruge andre oste som topping udover mozzarellaen. Når jeg laver en Quattro Formaggi bruger jeg gorgonzola, frisk gedeost og parmesan (som jeg river over, når pizzaen kommer glohed ud af ovnen). Oksefilet med gorgonzola er også en favorit her hos oste-elskeren.


Råvarerne:
Brug gode friske råvarer! Skinkestrimler og dåsechampignon hører sig efter min mening ikke hjemme på en pizza. 
Her har jeg frisk tomat, marinerede artiskokhjerter, ananas (her i økovariant fra glas, men kun fordi jeg ikke kunne få en frisk i mit supermarked), rødløg, rød peber og sorte oliven. Mange andre grøntsager er også gode, så det er kun fantasien der sætter grænser. 
Det kød jeg bruger kan f.eks. være god italiensk salami i tynde skiver, parmaskinke, silkeskåret kogt skinke, godt og mørt oksekød (filet eller mørbrad). Her skal man bestemt ikke købe billige kødstrimler, da de ofte kræver længere tilberedningstid før de er møre, så på en pizza vil det blive noget sejt stads. Selvom oksefilet og oksemørbrad er dyre udskæringer, så er det jo ikke meget man skal bruge af det, så gå til en slagter og køb en lille mængde af noget godt. 
Du kan også bruge kylling (evt. en rest fra dagen før) eller god lys dåsetun, hvis du er til pizza con Tonno (som jeg varmt kan anbefale).
Parmaskinke og salami skal ikke med ind i ovnen, men skal først puttes på pizzaen lige når den kommer ud af ovnen. Her kan du også toppe pizzaen med rucola. Det smager fantastisk! Bon appetit!

Pizza med øko oksefilet, rødløg, gorgonzola og rucola.


Ungerne og jeg lavede disse pizzaer igår og til dessert lavede vi det her:
Bo er på træningslejr, så nu er ugen som alenemor skudt igang. Det er høje standarder jeg har sat..... sådan kommer middagsbordet helt sikkert ikke til at se ud hver dag. Idag har den f.eks. stået på pasta og pølser. Ikke noget der fortjener at blive foreviget på et billeder :-)
Heldigvis kommer min svigermor herned imorgen og hjælper til. Det er ubeskriveligt dejligt, for jeg må ærlig talt indrømme at den er lidt sej, den med at skulle aktivere tre børn ene kvinde i 8 dage. Amme om natten, op kl. 6 med hele banden, vaske, lave mad, lege, finde på aktiviteter, rydde op osv osv. Puha, det ville blive nogle lange dage, hvis jeg slet ingen hjælp havde, så jeg er en taknemmelig svigerdatter!

8 kommentarer:

  1. Her bliver der lavet hjemmelavet pizza på grillen/pizzastenen hele året rundt. -selv i snevejr:-)
    Manden min, arbejdede i sin gym-tid som pizzabager i Bilka, så han laver selv en super pizzadej, tomatsauce og tynde bunde. Her er vi også mest til de italienske pizzaer med friske råvarer og ikke så meget fyld. Kan fx anbefale kartoffelpizza med rosmarin eller bresola, ruccola og friskrevet parmesan:-)
    Og elsker bare den økologiske nutella, der er sat på bordet til pandekagerne!

    SvarSlet
  2. Hvor ser det bare lækkert ud - her hjemme er vi også rigtig glad for pizza af den hjemmelavet slags og har også flere gange lavet det på grillen- det kan bestemt anbefales.

    SvarSlet
  3. Ih, jeg skal helt sikkert prøve at smide bagestenen på grillen!! Skal bare lige vente til grill Bill kommer hjem fra træningslejr :-)
    Kartoffelpizza smager også super lækkert og vi laver også carpacciovarianten med bresaola. Uhmmm!
    Det er ikke nutella men hindbærsyltetøj, og den er også rigtig rigtig go' :-)

    SvarSlet
  4. Takker for det dejlige indlæg her. Pizzasten på ønskeseddel er nu rettet til pizzasten lavet af lavasten. :-)

    Bliver da vist nød til at eje sådan en, da pizza allerede er et hit her og vist kunne blive endnu mere et hit med sådan en sten. :-)

    SvarSlet
  5. Hvor ser det lækkert ud - og tak for tipsene, det må prøves! Hvor mon man skaffer sådan en bagesten af lava?

    Det lyder vildt hårdt at skulle være helt alene med tre børn - så det er virkelig dejligt at høre at du får hjælp. Jeg var død hvis det var mig. Ja, jeg tror slet ikke manden fik lov at tage af sted. ;-) Du er for sej. Jeg håber han ved hvor heldig han er. :-)

    SvarSlet
  6. Hannen, det er det helt rigtige at rette ønskesedlen og tilføje lava ;O)

    Dankebaar, vores er købt her: http://www.emmers.dk/product_info.php?cPath=34_49&products_id=2128

    Ja, det er sgu hårdt at være alene med tre børn, men man vænner sig jo på en eller anden måde også hurtigt til det, og finder sine rutiner.
    Jeg har heldigvis en fantastisk mand, der påskønner den tørn jeg tager, så han kan udleve sine drømme. Han er god både til at sige det og vise det, og det er altså super vigtigt.
    Når han har fridage eller korte træningsdage, så lader han mig sove længe og tager ofte alle tre unger og går i skoven, på legepladsen eller op og får en is, så jeg kan få nogle tiltrængte alenestunder. Så får man ligesom også bare lidt mere energi og lyst til at være den der holder fortet.
    Jeg er også heldig og ved det også :-)

    SvarSlet
  7. Jeg synes det er godt, at du omgiver dig med gode mennesker, der kommer og hjælper til.
    Ofte har vi så travlt med at klare alt selv, hvilket er åndsvagt.
    Dejlig pizza !

    SvarSlet
  8. Fantastisk flotte billeder du har taget.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.