onsdag den 6. juli 2011

Kærnemælks smoothie med blåbær, lakrids og citron


Idag har jeg lavet mig denne lækre smoothie fyldt med antioxidanter. Jeg elsker smoothies og laver dem faktisk stort set dagligt. Jeg eksperimenterer meget og prøver mig frem med en masse forskellige frugter, grøntsager og andre spændende ingredienser.
Lige for tiden er jeg rigtig glad for rå lakridspulver. Det går virkelig godt i spænd med mange forskellige sommerbær og giver et fantastisk twist.
Hvad jeg bruger som "base" er afhængig af hvad jeg lige har i køkkenet, men det kan f.eks. være A38, kærnemælk, rismælk, soyamælk, appelsinjuice eller økologisk ufiltreret æblejuice.
Jeg bruger som regel dadler eller banan til at søde med eller som idag agavesirup.

Denne blev ret velllykket. Blåbær smager ikke af så meget i sig selv, men de er jo vanvittigt sunde. For at give den lidt swing brugte jeg citronsaft og -skal samt lakridspulver.  

Til to gode glas brugte jeg:
2 dl. kærnemælk
2 dl. fromage frais
Saft og skal af en halv økologisk citron
En god håndfuld blåbær (svarende til en lille bakke)
1 tsk. lakridspulver
Agavesirup efter smag

7 kommentarer:

  1. Det ser rigtig skønt ud - ÆLSKER lakrids og blåbær, men havde aldrig overvejet at blande - silly me :-) KH Lisbeth

    SvarSlet
  2. ØJ ØJ, hvor ser det godt ud! Jeg er fan.

    For et par aftener siden reddede det min aften med en skål græsk yoghurt, honning, udskåret fersken og lakridspulver.

    SvarSlet
  3. Lisbeth, det er en succesfuld mix :-)

    Fie, uh det lyder godt nok også lækkert!! Det skal helt sikkert prøves. Har faktisk alle ingredienserne til det, så tror måske det skal være min efter-aftensmad snack idag :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  4. Hvor ser det lækkert ud Ulla..jeg ville sådan ønske at jeg var bedre til det der med smoothies - det er noget med konsistensen...vi går ik rigtig godt i spænd! Jeg kan heller ikke udstå milkshakes f.eks....(men er vild med softice, sjovt nok:-)

    Men jeg syns det lyder meget spændende med det dersens lakrids pulver (mon man også kan bruge det i is?????) Hvor køber man sådan noget henne?

    Og så må jeg altså ha lokket noget ud af dig...du har vist billeder af nogle kartofler, som ser ud som om de er vendt i noget pesto halløj...hva er der for noget og hvordan laver man det??? For det ser SÅ lækkert ud og vi skal nemlig ha gæster på lørdag...det må prøves:-)

    Knus Malene

    SvarSlet
  5. Superlækker combi - måske man også kunne forsøge med en base af mandelmælk og skyr...bare for at højne proteinniveauet...er syg med lakridspulver. TAK for tippet.

    SvarSlet
  6. Har læst et sted at blåbær sku give stramt maveskind :) *griner* så tager man lige et par ekstra efter 3 graviditeter :)

    Det ser utrolig lækkert ud!

    SvarSlet
  7. Er blåbær elsker !
    Spise blåbær hver eneste morgen:-)
    Frosne men dog af de økologiske slags.
    Må prøve din smoothie !

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.