søndag den 8. maj 2011

Hjælp til cykelstol

Jeg har fået købt mig den skønne mintgrønne cykel jeg flashede her på bloggen for et par måneder siden.
Uh, den er lækker!! Nu glæder jeg mig til Alfred bliver stor nok og stærk nok i ryggen til at kunne sidde bagpå i en barnestol. Så skal vi altså på skovtur!


Jeg har fundet et barnesæde der farvemæssigt bare passer perfekt til cyklen. Et super lækkert cremehvidt og brunt sæde fra Bobike. Selvfølgelig er det hollænderne der står bag det skønne design!
Modellen jeg har kig på er den der hedder Maxi Tour, da jeg godt kan lide den ekstra beskyttelse der er ved hovedet. Derudover har det andre tiltalende features så som godt selesystem og lille "hak" til cykelhjelmen, så barnet sidder bedre og ikke skal sidde med foroverbøjet hoved pga. hjelmen.
Farven hedder i øvrigt Retro Brown. Arhmen, det er jo lige mig :-)

Det findes også i en modellen der hedder Maxi City, som ikke har den ekstra hovedstøtte, men som sagt er det ovenfor viste model jeg hælder mest til.

Nu skal et barnesæde jo ikke bare være pænt - det vigtigste er jo at det er sikkert og godt i brug. Derfor vil jeg da lige spørge jer ude i blogland, om nogen af jer har erfaringer med sæderne fra Bobike, eller generelle erfaringer med eller uden den ekstra hovedstøtte??

10 kommentarer:

  1. Jeg har den øverste model, og den kan altså varmt anbefales :-) Ja det er altså rigtig hyggeligt at cykle rundt med en unge bagpå.
    Kh. Linda

    SvarSlet
  2. Jeg synes, de ser drønsmarte ud begge to, men jeg har ingen erfaring med Bobike.
    Til gengæld ville jeg synes, at den uden ekstra hovedstøtte (selvom det ser godt og trygt ud) ville være at foretrække, for det må uden tvivl gøre noget ved lilles udsyn at være "spærret inde" inde på den måde.

    Din søde mor var forresten forbi forleden med madrassen, så nu er liften pakket til baby. Tak for det :-)

    SvarSlet
  3. Syns godt nok det er dejligt at nogen er begyndt at indtænke i designet, at barnet har cykelhjælm på.... ;-) God søndag til dig!

    SvarSlet
  4. Vi har Bobike og er meget tilfredse. Vores er dog den lave model med en anden type sele. Har ikke set denne model før, og den er rigtig lækker. Selen ser ud til at være nem at justere, solid og behagelig med polstringen ved halsen. På den nederste model ser det ud til at man kan flytte på selens placering i ryggen, hvilket det ikke umiddelbart ser ud til på den øverste model. Dette er en rigtig god detalje, fordi det betyder meget for hvor godt selen sidder.
    Desuden er der det med udsynet - vi har haft rigtig mange samtaler om det vi kører forbi, og med den ekstra hovedstøtte vil motiverne hurtigt være ude af syne. Derimod er især det helt lille barn mere beskyttet af den ekstra hovedstøtte, og det hjælper nok også når/hvis barnet falder i søvn, men man kører jo som regel ikke cykeltur med et sovende barn, især ikke hvis det er hyggeture. Noget andet er vindmodstanden, som jo nok et større på den øverste, både med og uden barn.
    Mange cykelstole har plads til cykelhjelmen, men jeg er i tvivl om der også er plads til den fra helt lille - synes indhakket sidder ret langt oppe, og cykelhjelmen er jo størst nederst på baghovedet? Se f.eks her: http://www.uneune.dk/productinfo/597/
    Hvis jeg skulle vælge ville det blive den nederste pga af selernes mulighed for justering(?) og barnets udsyn.

    -Og så kan jeg godt forstå du glæder dig - elsker vores ture.
    Jeg er faktisk lidt ærgelig over at hun nu næsten er for stor, selvom det bliver rart, at hun selv kan træde med på en efterløber - hvor vi så heller ikke kan bestemme os for en model...

    SvarSlet
  5. Hej Ulla,

    jeg har den nederste model helt magen til - elsker bare denne stol!
    vi havde først købt den med hovedstøtte, men da Sofie kom op og side i den med hjelmen på blev det for meget. hun kunne ikke rigtig se noget, plus at når der var et bump i vejen og hun ikke sad helt lige med hovedet, gokkede hun hjelmen ind i stoeln, hvilket resulterede i en masse skrig og skrål.

    vi valgte derfor at btte til nederste model, og det er vi så glade for... den er nok bedre i længden ( aldersmæssigt ) er det vi km frem til!

    Håber i finder den rette stol til lille Alfred :)

    KH Vibeke

    SvarSlet
  6. Orv den ser godt nok smart ud :) vi har den gamle bobike, eller ved ikke om den er gammel, men det er den model der er halt simpelt uden alt det der støtte ved fødder og hoved. Vi har været rigtig godt tilfreds med vores, og den bruges stadig flere gang ugentlig. Dog kunne jeg god falde for den her model når vi får engang igen skal have brugt i cykelstolen.

    Og tak for rigtig hyggelig læsning

    Karina

    SvarSlet
  7. Vi har også den nederste model i sort. Jeg har ikke prøvet andre, men er ganske godt tilfreds med denne. Den er lidt stor ift. andre modeller, men synes det er dejligt at føle at barnet sidder lidt mere beskyttet, også når de bliver lidt højere pga. den høje ryg.

    Kunne også godt forestille mig at den ekstra hovedstøtte bliver lidt voldsom, når også hjelmen kommer på.

    Go' fornøjelse på alle sommerens kommende cykelture - vi skal også snart begynde at cykle afsted alle 4 med vores nye cykelanhænger, det bliver så godt :-)

    SvarSlet
  8. De ser godt nok fine ud begge 2, hældte dog nok til den øverste... syntes det må være xtra sikkert at hvis man vælter, så bliver hovedet forhindret en smule i at blive væltet helt ned til skulderen og tilbage igen...
    men det bliver selvfølgelig trælst med at støde hovedet ind i siderne hvis man kører over bumps osv..
    Vi kører med cykelvogn bagpå, den vælger ikke hvis cyklen vælter, men man hører jo også om lastbiler som overser vognen.... jeg hælder nok mest til en christianiacykel ;D... der kan man se ungerne, de kan se én, og de kan se alt det udenfor :)

    SvarSlet
  9. We had Bobike backseats for both our bikes and have had no problems with it.
    Maybe this is something for you too. It's becoming very popular in the Netherlands. Almost everyone else uses bobike seats.
    http://www.fietspunt.nl/nl/Kinderzitje-achterop-GMG-Yepp-Maxi-Silver-108-08111/

    SvarSlet
  10. 1000 tak for alle jeres gode råd! Dem har jeg virkelig kunnet bruge til en masse.
    Jeg tror jeg er kommet frem til at ville vælge nederste model, da min lille Alfie jo gerne må sidde og opleve verden lidt imens vi drøner derudaf ;o)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.