lørdag den 30. april 2011

Ugens tysker


"Rotbäckchen" (bedst oversat: Lille rødkind) er en vitamin- og mineralholdig frugtsaft til børn, som har eksisteret siden 1952. I efterkrigstiden anslog man at mange børn led af jernmangel, og derfor blev denne jernholdige drik opfundet og solgt på apoteker landet over. 
Den "lever" stadig i bedste velgående og fåes stadig på apoteker samt i helsekostbutikker og økologiske supermarkeder, hvor den især i efterårs- og vintermånederne tildeles en central plads. 

Emballagen er stort set uændret siden 1952 (hvor det dog kun var den blå der fandtes), og med sin brune glasflaske ser den jo også helt medicinsk og sund ud. Den fåes også idag i mere moderne brikkartoner med sugerør, men jeg er nu ret pjattet med disse små flasker. Den fåes i forskellige varianter med forskellige vitamin/mineral sammensætninger og smager ganske tilforladeligt. De fleste tyskere på min alder husker den fra deres egen barndom og mange har nostalgiske minder om den.

2 kommentarer:

  1. Hej Ulla, jeg har nomineret dig til en Award - se på min blog! Kram dorthe

    SvarSlet
  2. Hej Ulla

    Hvor skægt - sikke minder dit indlæg vækker! Jeg har drukket spandevis af "Æblekind" (kaldte vi det)da jeg var barn. Min mor købte dem i en helsekostbutik i Hans Broges gade i Århus, hvor hun iøvrigt også købte uhomogeniseret (og vistnok også økologisk) mælk fra Naturmælk - noget man ikke kunne få i almindelige supermarkeder dengang for "kun" 20 år siden ;-) Vi kunne dog kun få Æblekind i liter-flasker og de kostede en formue dengang. Gad vide om man mon stadig kan finde dem i Århus et sted?

    God søndag!
    Line

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.