fredag den 15. april 2011

Ugens tysker

Jeg vil fra nu af give jer "Ugens tysker".
Noget der på godt og ondt eller måske hverken eller er typisk tysk. 

Holder alle vores forestillinger om store pølser, sauerkraut og øltyskeren eller hvordan ser det egentlig ud hernede? Det jeg nok mest kommer til at fokusere på er mad, men det kan også være mentalitet, traditioner eller andet.
Det vil selvfølgelig være en komplet subjektivt betragtning, og på ingen måder et studie  i hverken tysk historie, gastronomi eller kultur. Derudover skal selvfølgelig påpeges at Tyskland er et mangfoldigt land og forskellighederne er store fra øst mod vest og nord mod syd.

Anyways - her fra mit lille vindue får I nu den første "ugens tysker".....


Kräuter Salz er en rigtig tysk klassiker. Jeg vil vove den påstand at man kan finde det i næsten alle tyske hjem. Her bliver det brugt enten som almindelig bordsalt, i madlavningen eller drysset over et stykke brød med (usaltet) smør.

7 kommentarer:

  1. "ugens tysker" hahahah - glæder mig til den uge hvor alle vores fordomme bliver en realitet, fordi du viser en småfed tysker der slår mave på en bænk - det første billede der faldt mig ind da jeg læste overskriften :O)

    SvarSlet
  2. Uhmmm kryddersalt på en æggemad eller på en halv avocado :-)
    Vi har altid Herbamare urtesalt i huset, det er vel også lidt tysk i det.

    Jeg synes, at der findes SÅ meget lækkert tysk(t), glæder mig til at se, hvad du vælger at vise...

    SvarSlet
  3. Ja, kryddersalt er super lækkert og nemt at lave gode dressinger med osv... Men deres usaltede smør har jeg som salt'oholic aldrig forstået :)

    SvarSlet
  4. Mette, ja nu må vi se hvad jeg vælger at vise frem. Måske der sniger sig en tysk ølvom ind - man ved aldrig ;o)

    Anne, ja Herbamare er også en meget populær urtesalt hernede, og du har helt ret. Det smager skønt på æg!!

    Mette, nej jeg forstår overhovedet heller ikke den der med det usaltede smør?? Og det er jo ikke sådan at de bare mest bruger usaltet smør - de bruger UDELUKKENDE usaltet smør.
    Vi har ikke kunnet opdrive saltet smør hernede, før vores supermarked for et par år tilbage begyndte at føre Kærgaarden - både i den saltede og den (i Danmark ukendte) usaltede udgave.
    Nu er vores øko supermarked så begyndt at føre Thiese's (rigtige) smør med salt. Uhmmm, det er godt!
    Det er jo også endnu mere underligt at de ikke bare fyrer salt i det smør, når de nu er så glade for saltmadder? Men så kan det jo være at salget på krauter salz daler....? ;o)

    SvarSlet
  5. Sikke en spændende serie ;)! Er selv tysker men har nu boet i DK i snart 8 år. Og ja, der var altid "Kräutersalz" i mit barndomshjem og jeg importerer det stadig, når jeg er på besøg derhjemme...

    SvarSlet
  6. Hej igen Ulla!
    Nå, hvor sjovt at høre. Jeg boede 10 år i Nordtyskland for 12 år siden og der kunne man heller ikke få saltet smør overhovedet i starten, men så startede de med Lurpak - det var dejligt. Før det havde vi det altid med fra besøg i DK og gæster havde det med til os. Det der usaltede smager bare så tamt! Godt i har fundet Thises smør det er nemlig bare lækkert!
    Kan du have en god påskeuge!
    KH Mette

    SvarSlet
  7. Hejsa Ulla...

    Jeg vil bare lige sig tak for de modtaget vare! Dragten er perfekt og lufferne bliver forhåbentlig et hit til lillebror næste vinter :0).

    Jeg har givet dig en award... Kig endelig forbi :0).

    Rigtig god påske!

    Kh Maria

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.