onsdag den 2. marts 2011

Jeg vidste jeg kunne regne med dig, Forår!

Juhuuuu, nu er foråret kommet til Mainz. I hvert fald de første forårstegn, den spæde start - men nok til at sende mig til skyerne af prikkende og boblende glæde. Masser af sol og lunere temperaturer. Der er intet som forår der kan få mig til at sprudle indvendigt. Det er næsten bedre end sommer - i hvert fald bedømt på den følelse det bringer med sig. Jeg er helt og aldeles kulret oveni hovedet idag - det er sådan at jeg næsten må hvine af fryd. I ved den der følelse af, at man næsten ikke kan andet end at bryde ud i sang. Bare tanken om at vinteren er endegyldigt forbi, og at der forude venter mere end et halvt år med sol og varme!!!  Tralalalalala

Jeg har været inde i byen idag, hvor der er godt gang i forberedelserne til karneval i næste uge. Mainz er en af Tysklands største karnevalsbyer (kun Düsseldorf og Köln kan hamle op), og karnevalssæsonen har været igang et stykke tid nu. Det hele kulminerer på mandag med det der hedder Rosenmontag. Denne dag er nok den vigtigste dag på året i Mainz.
Byen som ellers er en mindre (set med tyske øjne) by med 250.000 indbyggere huser denne dag ca. 1 million feststemte mennesker, som kommer fra nær og fjern for at opleve dette fænomen.
Alle butikkerne er lukkede, der er kæmpe store optog, ALLE er klædt ud, der synges, spilles, danses og drikkes uhæmmet meget Bier vom Fass!!
Dette karneval er byens stolthed - ja, selv byens fodboldholds selvironiske slagsang lyder "Wir sind nur ein Karnevalsverein".


Selve Rosenmontag er ikke noget man ønsker at slæbe sit barn med til. Det svarer lidt til at tage sit barn med op foran Orange Scene på Roskilde Festival (har godt nok aldrig været der, men sådan som jeg forestiller mig det må være der).  En million visne mennesker, høj musik og fadøl der i bogstaveligste forstand flyver om ørerne på én. Jeg ved det af egen erfaring, for det første år vi boede her og ikke helt vidste hvad det hele gik ud på, drog vi frejdigt ind til byen med Bertram på halvandet år og Rasmus på 3 år, for nu skulle vi da opleve det dersens karneval. Som sporvognen nærmede sig byens centrum, begyndte vi dog langsomt at få en fornemmelse af at være totalt malplaceret, og da dørene gik op og vi steg ud lige smack midt i festlighederne, tror jeg at Bo og jeg har set ret sjove ud i ansigterne.
Vi tog ét kig på hinanden, greb hver vores unge og forsøgte på bedste vis at skærme dem af for uhyggelige masker, højtråbende mennesker og fadølsregn imens vi nærmest i choktilstand forsøgte at mase os igennem mængden, for at komme over på den anden side af vejen og tage sporvognen hjem igen. Dumme dumme danskere!!

Nå, så lærte vi da det, og har sidenhen holdt os til de mere hyggelige og børnevenlige optog der i weekenden op til Rosenmontag finder sted ude i forstaderne. Her kommer der lange flotte optog med akrobatikudøvende børn, truttende musikanter, mænd på stylter, store pyntede biler, karamelkastende klovne, mavedansere, lystig musik og meget meget mere. Dejlig og festlig weekend vi har i vente.


Nå, karnevalssidespring......
Tilbage til min hyggelige forårsdag, som jeg fik brugt spadserende rundt i byen, kaffedrikkende på en solbeskinnet bænk på pladsen foran Domkirken og senere frokostspisende med manden på hyggelig café. Alt sammen selvfølgelig med lille glade Alfie ved min side. Life is goooood!

13 kommentarer:

  1. Hærlige solfylte bilder! Deilig...Her er det snø snø snø og snø. Skal vi bytte ;)

    SvarSlet
  2. Hvor skønt! Send lige foråret til DK, det mangler lige det sidste spark.

    SvarSlet
  3. Åh jeg elsker også forår ! Det er den bedste årstid :-)

    SvarSlet
  4. ReVinyl, tak for tilbudet, men jeg vil gerne beholde mit forår ;o)

    Line, jeg sender lidt op til jer :-)

    Mira, ja det er simpelthen bare den bedste årstid. Alle er så glade og alting springer ud og får liv. Smukt!

    SvarSlet
  5. Hvor jeg dog misunder det fantastiske forårsvejr du befinder dig i :o)

    SvarSlet
  6. Hej Ulla,
    Godt indlæg! Det er sjovt at læse om de tyske traditioner, det lyder som om det købrnhavnske pinsekarneval blegner i forhold til "jeres".
    God dag,
    Gitte

    SvarSlet
  7. helt fantastisk dejligt med forår- håber, ved gud det også snart sker i DK. savner den følelse af indvendig lykke og overskud der følger med de varmere temperaturer og naturens udfoldelse:)
    ønsker dig en dejlig forårsdag i dag,
    kh kirsten

    SvarSlet
  8. Frk. Nielsen, jeg er sikker på det også snart kommer til Danmark :-)

    Gitte, ja det er en ret vild begivenhed det karneval :-)

    Kirsten, ja der er simpelthen intet som forår der kan sprede glæde. Elsker det :-)

    SvarSlet
  9. Hvor skønt! så glæder vi os til at det forhåbentlig snart kommer det sidste stykke op til Danmark :)

    SvarSlet
  10. Åhh det ser jo helt igennem fantastisk ud... Kan ane at temp. er på omkring 10 grader?? det er da alt for lækkert... Håber snart foråret kommer her til Danmark ;)
    Bliver helt glad efter at ha læst dit indlæg, for kan bare mærke den glæde i kroppen du skriver.. åhh det er skønt!!
    Kh. Susan
    Ps. send lige noget varme her op til Århus

    SvarSlet
  11. AH, så deilig!!! Her er det langt fra vår,men fikk vårfølelse av de flotte bildene dine :)
    Marit

    SvarSlet
  12. Åh, så deilig! Her midt i Norge er det fortsatt vinter...

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.