søndag den 20. marts 2011

Die Maus


Die Maus lever i bedste velgående hernede i det tyske. Se bare hvordan Tysk Google så ud for et par dage siden. Jeg har intet forhold til den mus fra min egen barndom. Kan da godt huske at have set den før, men jeg voksede op i et hjem med kun én tv kanal, så fjernsyn var ikke noget jeg så meget af.

Er dog blevet ret lun på den nu hvor vi bor i Tyskland. Ikke pga. fjernsynsudsendelserne, for dem har jeg (eller mine børn) stadig ikke set, men man kan få så meget fint merchandise med den, og jeg synes bare det er såden en nuttet mus i vaskeægte 70'er farver ;o) Vi har et par ting med den skønne mus, og dem skal jeg nok flashe en anden dag. 

Nu vil jeg i seng og få en god lang nattesøvn. Min kære mand er blevet udtaget til landsholdet, og drager derfor mod Danmark imorgen. Det betyder 10 dage hvor vi skal undvære ham herhjemme, så søvn er nok ikke det jeg får mest af i den periode. Heldigvis kommer mine forældre imorgen og hjælper til imens han er væk. Faktisk har det hele tiden været meningen at de skulle herned, men af helt andre grunde. For snart længe siden købte vi nemlig billetter til James Blunt koncert i Frankfurt til nu på torsdag, og derfor arrangerede vi med mine forældre at de skulle komme ned og passe unger imens vi skulle ud at spise og til koncert og bare have en skøn kæresteaften. Sidenhen fandt vi også ud af at Tina Dickow skulle spille søndag i samme uge lige her i Mainz, så sådan et par billetter fik vi også købt. 
Nu bliver hverken kæreste-James-Blunt-aften eller søndagskoncert med Tina til noget. Det bliver dermed fjerde og femte koncert her i Tyskland, som vi har haft billetter til, som Bo ikke har kunnet komme med til. To gange A-ha og en tidligere Tina Dickow koncert er han også gået glip af, men selvom han har glædet sig til både James og Tina, så er jeg ret sikker på han hellere vil være i selskab med Morten O. de næste ti dage ;o) Jeg er sgu stolt af ham og meget glad på hans vegne.



29 kommentarer:

  1. Som sønderjyde husker jeg nok den mus! Jeg synes stadig den er sød!

    SvarSlet
  2. Den mus husker jeg tydeligt. Jeg er vokset op i sydjylland, hvor der dengang kun var dr eller tre tyske kanaler at vælge imellem. Der var stor jubel, når die Maus tonede frem på skærmen. Mon ikke man kan finde youtube klip med den?
    Tak fordi du friskede min hukommelse op.
    Kh. Malene

    SvarSlet
  3. Hej Ulla

    Tillykke med din mands plads på landsholdet - det er da flot! Musen husker jeg fra Bamses Billedbog fra min barndom - der var ofte en tegneserie indlagt i programmet med denne mus. Sådan som jeg husker dem, var de ret underlige.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  4. Jeg kan sku godt forstå at du er stolt af din mand...det er da også bare skide sejt, for nu at sige det lige ud!!! SÅDAN:-)

    Så må I have et par koncerter til gode...engang...når der bliver tid:-)

    Knus Malene

    PS. Eeej altså, den mus havde jeg helt glemt..den elskede jeg bare som barn!!! TAK for at hitte den frem fra erindringen for mig:-)

    SvarSlet
  5. Tillykke med manden. :-)
    Husker godt den lille søde mus, voksede op med den da vi så ret meget tysk tv, falster er jo bare en lille ø ;-) Hvor tysk tv var på højde med dansk når det var børneprogrammer. Mine døtre har også set en del tyske børneudsendelser.
    Har godt spottet den lille søde mus de gange vi har været i tyskland og er stadig vild med den :-)

    Hav nogle gode dage.

    SvarSlet
  6. Jeg elsker die Maus! Men jeg er også vokset op med tysk børnetv, så det er nok derfor;)

    SvarSlet
  7. Die maus lever også stadig i mit hjerte

    SvarSlet
  8. Hvor er det flot Ulla.. Tillykke med ham din mand.. det bliver spændende at se.. tror måske nok lige du får et par ret stolte drenge nu el??

    Ham musen kan jeg bare sagtens genkende fra jeg var barn, men kan alligevel ikke helt sætte ham i rigtigt kontekst.. men sød det er han... :)

    SvarSlet
  9. Jeg husker også tydeligt die Maus - vi havde kun DR og tre tyske kanaler dengang og selvom man ikke forstod et klap, var det altid et hit.
    Ej, hvor stort at han er blevet udtaget, selvom det så betyder at I/han ikke kommer afsted til de skønne koncerter. Jeg sidder klar foran skærmen og hepper på at få ham på banen, når de skal spille:)

    SvarSlet
  10. Jeg kan godt huske den mus og jeg er ikke fra sønderjylland.
    Er det ikke den hvor man kan høre når den blinker med øjnene?

    Tillykke med manden og god koncert til dig.

    SvarSlet
  11. ejjj kan også godt huske den fra min barndom, den var med i bamses billedebog. ;-P

    SvarSlet
  12. Jep,- som alle de andre sønderjyder husker jeg tydeligt die Maus.... Det var dengang der ikke var noget som helst mærkeligt at se amerikanske film på tysk, der var ingen jeg kendte der så dansk TV eller engelske film hvor de faktisk talte engelsk. Det er anderledes nu,- især hvor Sønderjylland er skiftet ud med Singapore :)
    Trine

    SvarSlet
  13. Tillykke med manden selvom det betyder aflyste koncerter....dejligt dine forældre er på vej for 10 dage alene med ungerne - gisp!

    Glæder mig til at se mere til den søde mus:-)

    SvarSlet
  14. Hej Ulla
    Tillykke med manden din. Musen og elefanten husker jeg tydeligt...fra Bamses billedbog, jeg har ikke set tysk TV som barn.
    Dejligt med forældre der kan træde til og hjælpe.
    KH Mia

    SvarSlet
  15. Godmorgen og tak for alle jeres kommentarer :-)

    Jeg kan slet ikke huske at Maus har været med i Bamses billedbog, men Bamse er da noget af det jeg så som barn, så det er nok der jeg kender Maus fra.

    Linsen, hi hi jo det ringer også en lille klokke hos mig, det med at der er blink med lyd på ;o)

    Ønkser jer alle en dejlig dag!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  16. Som endnu en sønderjyde har jeg set rigtig meget Sesamstrasse som lille som den tyske børnetime hed dengang eller måske endnu gør det. Der var også en tegnefilm på tysk med en uheldig muldvarp.. Kan i også huske den. Og se var der de der pause "nisser" fra ZDF der sagde Guten Abend. Mener de hedder Manschlmensch, men er hverken sikker på udtalen eller stavemåden... Tihi... lige lidt nostalgi...
    Hvad er det for et landshold din mand er kommet med på. håndbold eller hvad er det han er så god til...

    SvarSlet
  17. Tillykke med din mand - spændende :-)
    Jeg husker også tydeligt den lille mus (og den blå elefant) fra Bamses Billedbog...

    SvarSlet
  18. Lise.
    Ja de små mænd hed Mainzelmännschen, og det sjove ved lige præcis de små mænd, er at de stammer lige her fra den by jeg bor i - Mainz.
    Det er her ZDF har hovedsæde, så de er såmænd opkaldt efter denne by. De har da også en hel butik dedikeret til dem inde i byen, hvor man kan købe alt ligefra kopper, t-shirts og postkort til slikkepinde, sengetøj og toiletpapir med de søde figurer på :-)

    Måske de også skulle have et lille indlæg herpå bloggen engang :-)

    Kh Ulla.

    Ps. Det er fodbold min mand spiller.

    SvarSlet
  19. Det ville være rigtig fint med et indlæg om de små mænd!
    Det er da en fin by!

    SvarSlet
  20. Nu ved jeg hvor jeg har set den, var inde ved Louise - frk-trillingsgaard. Hun har den på sin billede væg.

    SvarSlet
  21. Husker tydeligt den kære mus - den er skøn :)

    Og stort tillykke med manden!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  22. Jeg er helt vild med den mus - og dens ven elefanten for den sags skyld.
    Og tillykke med manden. Men øv at I skal undvære ham så længe ad gangen.
    kh Tine

    SvarSlet
  23. Tillykke med din mand. Megasejt for din drengeflok at have en far der er fodboldspiller! :-)

    Jeg er åbenbart ikke den eneste der har forvekslet Die Maus med de små Mainzelmännchen. Jeg husker tydeligt at vi sprang hen foran fjernsynet, når et program var færdigt. Og man blev siddende til reklamerne var færdige. Reklamepausen var nemlig både indledt og afsluttet af Mainzelmännchen.

    SvarSlet
  24. Jeg husker musen, fra det fritidshjem jeg gik på, en gang imellem var der film forstillinger og det var en af de viste, det var tider den gang.
    Og tillykke med manden, min søn ville synes det var super sejt hvis han far spillede fodbold.
    Kører forbi det sted hvor landsholdet træner når jeg skal til og fra arbejde.

    SvarSlet
  25. Ja!!! Hurra!!! Dén lyd som Die Maus laver når han (eller hun?) når den (ja...) blinker med øjnene er den fedeste!!

    SvarSlet
  26. Da jeg var barn, luskede jeg i weekenderne tidligt om morgenen ned i stuen, tændte for fjernsynet og så tegnefilm indtil minde forældre stod op. Den gang var der ikke ramasjang eller Disney channel i mit hjem, så jeg så tyske tegnefilm, og selvfølgelig musen...
    Total nostalgi og gode minder om morgener hvor man trak benene op under natkjolen og havde (næsten) hele huset for sig selv.
    Mette

    SvarSlet
  27. Det vækker minder ...
    Er jo som tysker vokset op med både Maus og Mainzelmännchen.

    Og tillykke med manden!

    KH Katharina

    SvarSlet
  28. Hej Ulla

    Jeg tror, jeg så din mand i fjernsynet i går - der var i hvert fald en fodboldspillende Bo Svensson, som blev interviewet i sportsnyhederne. Ja, kampen kommer vi jo ikke til at se - de fleste af os danskere - da den ikke kommer på de gængse kanaler. Men lad os da håbe, at de vinder.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  29. Snyd med Tina Dickow koncert, og tillykke med manden :-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.