mandag den 21. februar 2011

Red velvet cupcakes


Mine lørdagsbedrifter ud i cupcake bageriet blev knap så øko venlige som fredagens. Jeg kastede mig nemlig ud i sydstatsklassikeren over dem alle - red velvet cupcakes. Jeg smagte første gang denne knaldrøde chokoladekage i New York for 2 år siden, og den er bare mums. Deudover må jeg indrømme at jeg er ret vild med den knaldrøde farve, som jo altså kræver en del frugtfarve!! 


Som jeg skrev i mit indlæg igår, så måtte jeg jo eksperimentere med den der frosting, så jeg forsøgte mig frem og endte med, hvad jeg selv i al beskedenhed vil kalde for et tæt på perfekt resultat. 

Den opskrift jeg tog udgangspunkt i sagde 500 gram flormelis til 70 gram smør og 40 gram flødeost samt lidt appelsinsaft. Da jeg er mere til friskheden fra flødeosten kom jeg 90 gram af det i og kun 20 gram smør. Og nu til den største ændring - istedet for at putte 500 gram flormelis i puttede jeg kun 15 gram i. Nej, jeg har ikke glemt et nul - 15 gram var lige præcis hvad der skulle til for at give frostingen den lille snert af sødme, der gør den dessertagtigt fremfor bare at smage af smør og flødeost. 
Jeg manglede dog et eller andet til at stivne frostingen lidt mere, da det jo normalt er flormelisen der gør det, og her kan jeg desværre ikke længere give eksakte mål på ingredienserne, da jeg bare tilsatte uden at skrive mængden ned. Jeg kom ca. 2 toppede spsk. cremefraiche 38% i og så piskede jeg ca. en halv dl. fløde til stift skum og vendte i, hvilket gjorde konsistensen perfekt. Let, cremet og luftig og vigtigst af alt med den lækreste friske smag!! Det der kommer tættest på beskrivelsen er nok den creme der er i en cheesecake - bare knap så sød.

Jeg lagde frostingen på køl inden jeg brugte den, for så stivner smøret i den og gør den endnu bedre at arbejde med.

Varianten med appelsinsaft brugte jeg til red velvet kagerne.
Derudover lavede jeg en citronfrosting (til citronkagerne) efter samme princip, hvor der udover citronsaft var tilsat citronskal og vanillekorn. Den blev helt outstanding og ledte tankerne og smagsløgene hen på 80'er klassikeren citronfromage. Uhm!
Endeligt lavede jeg til chokoladekagerne en jordbærfrosting, som denne gang med smøret, flødeosten, cremefraichen og flødeskummet blev super lækker, frisk og fruity. Lige som jeg kan lide det og helt perfekt til den rige chokoladekage. Jeg var lidt sjusket med denne sidste frosting og fik ikke helt afstemt forholdene ordentligt, så der kom lidt for meget jordbærsaft i i forhold til den hvide masse, så den blev lidt lind, hvorfor jeg ikke kunne få den så høj som de andre. Derfor lavede jeg istedet små "perler" med sprøjteposen, da jeg pyntede chokoladekagerne med den guf-lyserøde frosting.


Opskriften på red velvet kagerne fandt jeg her, og konverterede den til danske mål. De smagte helt fantastisk!!

På opfordring hermed opskriften oversat til dansk :-)


325 gram mel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
2 spsk. usødet kakaopulver
60 ml. rød frugtfarve (eller rødbedesaft, som dog ikke giver så klar en rød farve, men som til gengæld er naturlig).
113 gram blødt usaltet smør 
300 gram sukker 
2 æg ved stuetemperatur
1 tsk. vanilleessens (jeg brugte kornene fra en stang vanille)
2,35 dl. kærnemælk
1 tsk. lys eddike (jeg brugte hvidvinseddike)
1 tsk. natron


1. Forvarm ovnen til 175 grader. Put muffin papirforme i din muffinform (jeg fik 20 muffins ud af denne portion).

2. Si mel, bagepulver og salt sammen i en skål og stil til side. I en anden skål blander du frugtfarven og kakaopulveret sammen, så det danner en tynd pasta uden klumper. Stil til side.

3. Bland sukker og smør sammen til det er let og luftigt (jeg piskede i 5 minutter). Enten i en stor skål med el mixer eller i KitchenAid'en. Tilsæt æggene ét ad gangen og dernæst vanille samt den frugtfarve/kakao massen (få alt med ved hjælp af en dejskraber). Tilsæt skiftevis små mængder af melblaningen og kærnemælken og pisk grundigt imellem hver til du har en fin og jævn dej.

4. Bland eddike og natron sammen i en lille skål. Det bruser op (så husk at få ungerne med ud at se det, for det synes de er sjovt :-)). Bland nu dette i dejen og pisk godt.
Fyld muffinformene 3/4 op med dejen og bag i ca. 20 minutter. 

Det er meget forskelligt fra ovn til ovn, om tiden i en opskrift passer. I min ovn skulle disse eksempelvis have 25 minutter før de var færdige. 
Det vigtige er dog at de ikke får for meget, for så bliver de tørre. Tager man dem ud lige i rette tid bliver de både luftige og svampede på samme tid. Du kan teste om de har fået nok ved at trykke forsigtigt med en finger på dem. Hvis der kommer en fordybning, så er de ikke færdige, men "bouncer" kagen tilbage har de fået nok. Ellers er der kødnåle tricket. I med nålen og kommer den ud ren er kagen færdig.

Lad kagerne køle HELT af før du påfører frostingen.



God fornøjelse med disse lækre lækre kager!

21 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende at læse om din nye cupcakes dille.....jeg vil klart prøve din frosting af ved lejlighed. Jeg har med succes farvet almindelig flødeskum med rødbedesaft (kog med lidt sukker) engang :-)

    SvarSlet
  2. Nøj hvor ser de bare gode ud. Jeg bliver godt nok lækkersulten - mums.

    SvarSlet
  3. Dem skal jeg prøve. Det er okay med lidt syntetiske kager indimellem..:-)

    SvarSlet
  4. Guuud hvor ser de bare skønne ud Ulla...jeg har tilladt mig at nappe din frosting opskrift for jeg skal have "pynte-kage-dag" med mødregruppen på torsdag og så er det jo helt ideelt med en god frosting:-)

    1000 tak fordi du delte den med os:-)

    Knus Malene

    SvarSlet
  5. hold nu op, tænderne løber helt i vand

    SvarSlet
  6. De ser rigtig rigtig lækre ud. Det skal jeg bestemt prøve en dag.

    Kh Mette

    SvarSlet
  7. Hej Ulla

    Dise cupcakes har jeg aldrig set før (jeg er desværre ikke så berejst;-)), så de skal da bestemt afprøves! Jeg har været inde og se på den amerikanske opskrift, men det virker lidt uoverksueligt. Du kunne vel ikke lave en dansk udgave af den?

    KH
    Anna

    SvarSlet
  8. Mmm red velet - min absolutte farvorit

    SvarSlet
  9. Natanja, ja de er nemlig bare mums :-)

    Mette, ja der stod også i opskriften at man kunne bruge rødbedesaft. En læser af hendes blog har så forsøgt med det og siger at de ikke blev helt så knaldrøde, men at de fik en fin lilla/rød farve. Tror jeg skal prøve det næste gang, så jeg kan spise dem med 100% god samvittighed :-) God idé at koge det lidt ind. Så bliver det jo mere koncentreret og farver nok mere.

    Camillaeli, jamen de er altså også helt vildt lækre! :-)

    Vibeke, ja det går an, når bare ikke det er hver uge :-)

    Malene, jamen selvfølgelig. Det er jo derfor jeg har skrevet den her. Men vær opmærksom på at målene ikke er præcise. Du må prøve dig lidt frem og tilsætte mere cremefraiche eller flødeskum til den rette konsistens kommer. God fornøjelse :-)

    Tine, ja jeg skal også tage mig sammen for ikke at gå i køkkenet og nuppe en lige nu. De er nemlig stadig gode her to dage efter. Ungerne fik én tidligere og jeg sneg mig til en bid - det er derfor jeg ved det ;o)

    Mette, ja de kan bestemt anbefales! ;o)

    Anna, jamen så skal du da prøve dem af. Du vil elske dem! Nu har jeg oversat opskriften til dansk ;o)
    ...og velkommen i blogland i øvrigt :-)

    Janni, ja den er også en af favoritterne her - sammen med citronmuffins.

    Dejlig aften til jer alle :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  10. Hej Ulla
    uha man bliver helt lækkersulten uhmmmm.....
    har lige et spørgsmål til shoppen, Kram dragterne uden fødder i 50-56 er de små i str. eller er de en 56. Ville gerne have den til gave i brun men i 62-68 men den har du ikke øv....

    SvarSlet
  11. Tusind tak for det:-)

    Mange hilsner
    Anna

    SvarSlet
  12. Andreas, dragten i 50/56 er ikke lille i størrelsen. Min søn var en basse på 3900 gram og 54 cm. og han passede den størrelse i en månedstid.

    Jeg får dog dragten i str. 62/68 igen...

    SvarSlet
  13. Mon ikke denne opskrift skulle afprøves når min skønne venínde kommer på søndag!! Jeg plejer altid at bage lidt lækkert og de her er da næsten ikke til at stå for, mums :-)

    Kh. Maria

    SvarSlet
  14. hej igen
    ved du hvornår du har den i 62/68? for har også udset et par andre ting, men vil jo helst bestille samlet....
    vh. Louise

    SvarSlet
  15. Louise, nej det ved jeg ikke præcist, men det er indenfor den næste måned.

    SvarSlet
  16. Hej igen igen Ulla
    Er det muligt at bestille og betale et par andre ting, men vente med at få det sendt til dragten kommer, så jeg kun skal betale p. En gang?
    Vh. Louise

    SvarSlet
  17. Tak for opskriften - de er hammer gode!! :-)

    SvarSlet
  18. Hej Ulla.
    Jeg har planer om at bage disse lækre cupcakes imorgen. Jeg vil dog anvende rød pasta-farve i stedet for frugtfarve. Men skal man mon så tilsætte lidt vand i stedet, for at få det ekstra væde?

    SvarSlet
  19. Hvor mange cupcakes bliver der?

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.