søndag den 20. februar 2011

Min nye søde hobby...

Jeg har fået en ny hobby. Det sker ikke så sjældent for mig, at jeg får en ny dille, som jeg så hopper med hovedet ned i og skamdyrker indtil jeg bliver træt af den.
I januar havde jeg jo Hama måned og nåede også at blive en lille bitte smule træt af plastperler über alles. F.eks. ligger mit største "værk" (showstopperen har jeg vist ligefrem været så kæk at kalde den) stadig ufærdig på mit bord, og jeg er nået dertil hvor det er noget jeg lige skal tage mig sammen til at færdiggøre, men jeg skal nok få den færdig!

Nu skal jeg bare lige dyrke min nye hobby lidt, ikk!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥  C U P C A K E S ♥ ♥ ♥ ♥ ♥  


Cupcakes er egentlig sådan en lidt underlig hobby for mig. For det første har jeg ikke en specielt sød tand og er slet ikke et kage-orgel (det har jeg dog en mand der er, og det hjælper jo på motivationen), men jeg ELSKER at man sådan kan pynte dem og de ser jo vanvittigt flotte og apetitlige ud. En perfekt gæste servering er da sådan et fad med pyntede portionskager.

For det andet ramler mit øko-jeg og min passion for farver og lir jo lidt sammen i denne hobby. Jeg undgår jo normalt fuldstændigt e-numre, så det virker sådan lidt grænseoverskridende for mig ligefrem at stå at tilsætte rene e-numre i min madlavning. Jeg lyder pisse hellig, og lige på dette punkt er jeg det også. Fanatisk? Ja, også det!


Da jeg i fredags havde købt ind til, at showet kunne begynde, var mit køkkenbord halvt fyldt med økologiske sager og halvt fyldt med farverigt pynt spækket med kemi. Meget kontrastfyldt.
Da det kom til stykket kunne jeg dog heller ikke helt få mig selv til at gå all in på farver og pynt, så frostingen forblev ufarvet eller farvet med jordbærsaft og pynten blev meget begrænset. Det endte derfor med cupcakes, som var 99% øko og 1% fyfy og de smagte himmelsk - og blev da lækre og flotte alligevel.

Jeg bagte:

Citron cupcakes med citronfrosting - opskrift fra kogebogen "Heibergs Børnedessertcirkus"

Æble/kanel cupcakes - opskrift fundet her. Istedet for buttercream frosting brugte jeg dog ganske enkelt 38% creme fraiche, som jeg personligt mener hører sig til en æblekage! Jeg sprøjtede det på med en sprøjtepose, så det så ligeså smukt ud som havde det været frosting.

Chokolade cupcakes med jordbærfrosting. Opskrift fundet her.


Konklusion og bedømmelse: Selve kagerne blev to die for, men jeg fandt ud af, at jeg slet ikke kan lide frosting! Puh bwadr - det er alt alt alt alt alt alt alt alt for sødt til mig! Det er jo sødt med sødt på, og det er bare ikke mig. Manden min var heller ikke til det, så kagerne endte med bunden i vejret og blev spist den vej :-) Kun creme fraichen slap igennem hos smagsdommerne.

Jeg er nok mere til noget friskt sammen med de søde kager. Derfor laver jeg f.eks. også altid hindbær- eller jordbærskum når jeg laver lagkager. Kun bestående af flødeskum og bær, så den er slet ikke sød, men sammen med de søde bunde er det såååå godt.
Ja, det er jo smag og behag. Jeg har afgjort en sukkergrænse, men til gengæld har jeg ingen(!) kvalmegrænse, og kan uden at blinke fortære u a n e d e mængder af flødeskum uden at få det bare det mindste dårligt.

Igår satte jeg mig så for at skulle finde en løsning på det med den frosting, for hvad filan er en cupcake uden den der fluffy topping? Jeg gik derfor i frosting laboratoriet, og hvad der kom ud af det viser jeg i et andet indlæg idag eller imorgen - hvor jeg også viser den kemi-bombe af en kage jeg igår fik bagt.





9 kommentarer:

  1. Samme her...cupcakes er moro! Men det er ikke lett å få dem til å se like gode ut som de amerikanske hvis man skal unngå de dumme e-stoffene :-)
    Mascarpone frosting er ganske god. Kutter bare ut sukkeret, og tar heller litt vaniljepulver i. Pynter med f.eks. friske bær og mandler... http://www.marthastewart.com/recipe/mascarpone-frosting-martha-stewart-cupcakes
    :-)

    SvarSlet
  2. Nej nej nej... hvor lækkert!!! Kunne blive en farlig og 'tung' hobby... Men puha, den er jeg med på!

    SvarSlet
  3. Bagte selv cupcakes i ugen, og jeg må sige frosting bestemt heller ikke blev det store hit hos os. Søgte lidt og fandt, at man tilsyneladende kan bruge fløde i stedet for SMØR, som min opskrift sagde.

    SvarSlet
  4. Cupcakes uden frosting er fakisk bare muffins ... ;o)

    Prøv evt. den creamcheesefrosting, som jeg netop i dag har postet på min blog. Den er sød, men surlig pga. osten. Måske er det noget?

    http://millemarieogmig.blogspot.com/2011/02/creamcheese-frosting.html

    SvarSlet
  5. Elisabeth, jeg har godt også tænkt på om man ikke kunne bruge mascarpone, som man jo netop bruger til så mange andre dessert/kage cremelækkerier - f.eks. cheesecake og tiramisu. Den frosting jeg endte op med blev nemlig lidt henad den smag :-)
    Jeg brugte creamcheese og næsten heller ingen sukker, så den blev dejlig frisk.
    Tak for linket :)

    Hannibal og elefanterne, ja det er ikke en slankende hobby ;o)

    Maiken, jeg eksperimenterede også med fløde i mit lille køkken lab igår - og med stor succes, så ja det kan man bestemt. Brugte dog også lidt af den smørmængde der stod, for at stivne den lidt, nu hvor jeg næsten intet flormelis brugte.
    Det er ikke så meget konsistensen som det er sødmen jeg står af på.

    Marie, tak for at du lige opklarede det. Jeg havde nemlig godt tænkt på hvad forskellen bestod i, men det ved jeg så nu :-)
    Tak for link til din frosting, men den er stort set magen til den jeg lavede til både citronkagerne og chokokagerne - bare med hhv. citronsaft og jordbærsaft tilsat. Det er den enorme mængde flormelis jeg ikke helt er med på.
    På de frostings jeg lavede igår reducerede jeg faktisk flormelismængden fra 500 gram til 15 gram, så det er jo en forskel der i den grad kan smages ;o)

    SvarSlet
  6. Mums... Ser skønne ud... Jeg elsker dog frosting... Jo sødere jo bedre!!

    SvarSlet
  7. Hov ja... Nu kan jeg lige se at en skrev creamcheese... Vi laver altid vores frosting med creamcheese... Måske er det derfor jeg er vild med det;o)

    SvarSlet
  8. Uhm E-numre eller ej, det ser rigtig lækkert ud :)

    SvarSlet
  9. Jeg har det fuldstændig på samme måde med økologi og e-numre. Her samler vi på økologi og undgår så vidt muligt e-numrene. Men det ser jo rigtig flot ud når der er knald på farverne.
    (U)heldigvis reagere min storedatter voldsomt på farvestoffer og så er det ikke svært, at vælge mellem rødbedesaften eller et barn der ikke er til at holde ud for hverken sig selv eller sine omgivelser.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.