søndag den 9. januar 2011

Søndags aftensmad: Tøm køleskabet!


Dagens aftensmad blev bestemt udfra hvad vi havde i køleskabet. Og hvad laver man så ud af 3 oksefrikadeller fra i forgårs, en halv kylling fra igår, 1 stængel blegselleri, en halv bakke cherrytomater, en agurk, en rød peberfrugt, lidt feta plus det løse?
Pita selvfølgelig! Det er en perfekt ret, når alle resterne skal bruges og der skal ryddes op i grøntsagsskuffen. Og restemad behøver bestemt ikke være kedeligt!


Jeg bagte selv pitabrød af økologisk fuldkornshvedemel, og de blev vildt lækre! Bløde og elastiske, så de kunne proppes godt. Opskriften fandt jeg lige her.
Rasmus' kommentar, da han var halvvejs igennem første brød med fyld: "Mor, dine pitabrød smager meget bedre end dem vi køber i butikken".  Jamen, så bliver man da så'en lidt stolt :-)


Jeg havde min lille kok med i køkkenet idag. Bertram elsker at være med til at lave mad, og det er altså hyggeligt at have ham til at stå der stolt og skære grøntsager.

17 kommentarer:

  1. Vildt god idé der du :o) det vil jeg lige prøve næste gang køleren er fuld af rester....

    SvarSlet
  2. Nam nam, det så godt ut!!!
    Bertram er så søt :)

    SvarSlet
  3. Mmm det må vist prøves, ser skønt ud :)

    SvarSlet
  4. Så artig å bake egne pitabrød! Det så jammen godt ut :) Det skal jeg også prøve!

    Ha en nydelig uke!

    SvarSlet
  5. Nej det ser bestemt heller ikke kedeligt ud! Og det er nu bare altid lækkert med hjemmebagt :D Kan også anbefale Price Brødrenes pita som de laver til hjemmelavet sharwarma :)

    SvarSlet
  6. Det ser rigtig lækkert ud. Velbekomme.

    Kh Mette

    SvarSlet
  7. Mmh, det ser lækkert ud! Kunne være at man skulle kaste sig ud i hjemmelavede pitabrød en dag. Tak for tippet :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  8. Vi fik også rester i går, og det var altså ikke nær så lækkert som Jeres ser ud. Det var faktisk lidt kedeligt ;-)
    Men jeg elsker pita, så jeg vil helt sikkert prøve opskriften af en dag, så vi også kan få nogle der smager bedre end dem man køber i butikken ;-) Dejlige børn!

    SvarSlet
  9. uhhh det ser lækkert ud og har netop givet inspiration til vores aftens mad i dag - Ungerne ELSKER pita her hjemme .. og jeg ELSKER at det er en pitabrøds dej hvor man IKKE skal have fingrene i dejen .. woop!

    tak for tippet :O)

    SvarSlet
  10. Ser rigtig lækkert ud. Er vild med pitabrød..og de der må da prøves. virker til at være super nemt.
    Sidder og bliver hel sulten.

    SvarSlet
  11. Det ser lækkert ud, og kommentareren fra Rasmus går lige i hjertet - fra børn hører man jo sandheden :)

    SvarSlet
  12. Hej Ulla.
    Jeg er flittig læser af din blog :) dejlig side.
    Og mums hvor ser de pitabrød lækre ud, de skal da lige prøves herhjemme- jeg er så træt af de der købe nogle, for syntes de går i stykker og er kedelige.
    Tak for dejlig læsning og evig inspiration til kreative sysler

    Knus Karina

    SvarSlet
  13. Mireille, thanks - it was delicious :-)

    Kim, dejligt med en lille kommentar fra frisøren ;o) Ja, prøv da det! Pita smager for lækkert! Håber alt er vel i Dk :-)

    Stine: tak tak - ja, han er min lille søde mus ;o)

    Christina, ja de pitabrød blev altså rigtig gode, så dem kan jeg kun anbefale :-)

    Hellohellobaby, ja det er altså rigtig nemt at bage dem og så smager de super godt! :-)

    Anna Banana, uh elsker Brødrende Price!!

    Trillemus, tak tak. Det var super lækkert!

    Mirjam, selv tak. Disse brød var helt vildt nemme at lave, så det kan jeg klart anbefale at prøve af :-)

    Louise, ja pita er altså en god reste-ret, og hvis man så lige laver de her pitabrød, så er den bare helt i top :-)

    Mette, ja lige præcis derfor er de så nemme de her brød. Jeg ernemlig også klart mest til dej, der ikke skal æltes! :-)

    Ulla, det ER virkelig nemt, så det er bare med at komme igang med mel, gær og røremaskine eller håndkræfter :-)

    Michelle, ja det er jo lige netop det man skal ;o)

    Karina, tak for de søde ord! Dejligt du har lyst til at følge med :-)
    Ja, de er nemlig vildt kedelige dem man kan købe. Her i Tyskland er det helt håbløst! I Danmark vil jeg anbefale de grove fra Hatting - altså dem fra frost. De kan godt gå an :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  14. De skal prøves :) tak for link og lækre billeder af resultatet.

    SvarSlet
  15. Nu er de lavet og selvom det blot var med ren hvedemel, blev de vildt fantastiske. Aldrig mere skal der købes færdige pitabrød her :)

    Tak for det!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  16. Kære Ulla

    Jeg ville så gerne have bagt de lækre pitabrød, men det ser ud til, at linket er blevet hacket (eller blot fjernet?), har du mon været så smart at gemme opskriften lokalt på din computer? I så fald ville jeg blive super glad for en kopi :-)

    Kh Rikke

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.