fredag den 7. januar 2011

Hama perlerne der kom for at blive....

Jeg kan mærke at jeg er blevet sådan lidt junkie agtig, og jeg kan ligeså godt sige det som det er..... jeg har besluttet mig for at dedikere min januar måned til Hama perlerne. Så er I advaret!


Obama her er mit første større perleprojekt. Det er lavet efter et korsstingsmønster og jeg har vel brugt godt og vel 3000 perler, 5-6 timer og en god portion tålmodighed på at lave ham.
Barnet i mig hopper op og ned imens det stolt råber "se hvad jeg har lavet, se hvad jeg har lavet", men perfektionisten i mig har lyst til at kyle lortet i skralderen og starte helt forfra, fordi der på en eller andet måde er gået noget galt i strygningen af nederste højre hjørne, så P'et er kommet til at se totalt wierd ud - aaarrrgh!!


Endelig har jeg fundet en kreativ ting, som mine drenge (eller i hvert fald den ældste) synes er ret sejt. Han har jo fundet ud af, at hvis der er noget han lige mangler, så kan man da bare lave det ud af perler. Således blev medaljerne til, og her den anden dag fik han sørme også lige sit eget kamera!


Det har fanget ham det med at man kan kreere større ting og forskellige figurer, og at man ikke behøver at være begrænset af den form som perlepladerne har.
Da jeg lavede ugleuroen i sidste uge, satte han sig ved siden af mig og brugte 2 timer på at kreere en hel uglefamilie med mor, far og 10 unger. Nu er han gået igang med en ørn. Hurra for at drenge og piger ikke kan sættes i bås!

30 kommentarer:

  1. Jeg er fuldstændig imponeret :-) flot flot

    SvarSlet
  2. Du godeste hvor du kan !
    dejligt at dele sin kreativitet med sine børn.
    Og det skæve p , gør det kun bedre- så kan vi se, at det er lavet af et menneske.

    SvarSlet
  3. ja jeg synes det er flot det du har lavet :)

    SvarSlet
  4. Hej Ulla.
    Her hjemem perler vi den også ret meget. Carla er super godt til at lave flotte mønstre og sidder ved perlerne hver dag. Kommer til at tænke på det billede jeg tog af hende i sidste uge ved perlene i ført nattøj og løst hår.
    God dag
    Dorte

    SvarSlet
  5. Man bliver let afhængig af de små perler :-)
    Jeg lavede en hel masse til julemarkedet i Pakhus 16 og solgt faktisk også godt af det.
    Jeg har bl.a lavet nogle forskellige dekorationer til lyskontakter. Blev inspireret af robotterne, som mange lavede, men fandt så nogle forskellige broderimønstre som jeg brugte i stedet.
    Hm, det kunne være jeg skulle få lagt dem jeg ikke solgte på Amio :-)

    SvarSlet
  6. Jeg er fuldstændig enig med dig, og din overskrift er meget rammende. Jeg var lige ved at købe det halve af Panduro Hobby med hjem forleden, nu så jeg at man også kan få nogle meget små perler, som ikke fandtes i min barndom. Hjemme hos os leger min søn meget med de store Hama-perler, det er rigtig hyggeligt, og som han siger "store drenge skal have store perler!"
    Kh Gitte

    SvarSlet
  7. Det er da det mest avancerede jeg nogensinde har set lavet i Hamaperler! Jeg har faktisk også tænkt på det med korsstingsmønstre og firkantede perleplader. Det er en god idé.

    Hvor ser det hyggeligt ud at Rasmus leger med og finder på motiver selv!

    Her har vi også haft gang i Hamaperler for nyligt. I december lavede jeg de efterhånden klassiske snefnug i gennemsigtige perler og Thore fik de store perler i pakkekalender og har hygget med at lege meddem - selvom han selvfølgelig er for lille til at lave noget "rigtigt" endnu :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  8. Åh, jeg er skikkelig imponert! Obama-bildet var kjempetøft!
    Jeg ble faktisk så inspirert av din ugleuro for noen dager siden at jeg har laget en som likner til min nyfødte jentebaby! Løp rett ut og kjøpte Hama-perler :-)
    Ellers-er stadig innom butikken din for å se om du har sydd noe nytt...du er så flink. Gleder meg til du får tid og lyst til å sy litt barnetøj :-)

    SvarSlet
  9. Jamen, hvor ER det imponerende, at man med – så relativt klodsede – perler, kan lave noget, der ligner så meget. Jeg er helt målløs! Hvor er det flot!

    SvarSlet
  10. Hama perler er guld værd - har selv lige fået købt en ordentlig stak - så nu er det bare sæt igang :)

    SvarSlet
  11. nej hvor er det sejt. Den er så fin, kan godt forstå du er lidt ærgelig over P'et. Men fedt billede alligevel.
    Skøøønt din dreng vil lave med perler, det må da bare være super hyggeligt i kan sidde der sammen... Han ser også dybt koncentreret ud ;)
    Men det er altså også næsten mediterende at lave med perler.

    SvarSlet
  12. Det lyder super hyggeligt! I min verden er der nemlig heller ikke sat køn på perlehygge. Min nogen-og-tredive kunstnerbror lavede faktisk selv sorte snefnug til julepynt...

    Faktisk kan jeg også rigtig godt lide den effekt perlebilledet giver - om end perlebilleder i min verden balancerer mellem sejt og kitch.

    Jeg kan ikke huske hvor, men jeg har set det fedeste vægur lavet i hama miniperler. Det var monteret på et Marilyn Monroe agtigt perlebillede mener jeg. Man kan købe separat urværk og visere, som kan monteres. Måske det var en idé til et kommende større (tålmodigheds)projekt? :o)

    SvarSlet
  13. Margith: Tak tak :-)

    Miri: Åh, du kan da også altid sige de rette ting :-)

    Belladotte: Tak skal du have :-)

    Dorte: Ja, perler er nemlig lige præcis sådan en rigtigt morgen-hygge projekt :-)

    Britta: Ja, det synes jeg da bestemt du skal gøre :-)

    Gitte: Min mellemste søn bruger også de store perler, og elsker også at sidde og fylde en perleplade.
    Ja, de små perler har jeg også, men dem rækker min tålmodighed/fingerfærdighed simpelthen ikke til :-)

    Mirjam, ja det er nemlig helt super med broderimønstrene overført på perleplader.
    Ja, det er vildt hyggeligt at have Rasmus med til perlebords. Dog finder han ikke selv på motiverne. Så avanceret et stadie er han ikke nået til endnu :-) Men vi har efterhånden en del Hama motiver (f.eks. ørnen), som er til de firkantede plader, som kræver en del tælleri og sådan. Uglerne lavede han efter min skabelon ;o)
    De store perler er geniale til de små tykke fingre :-)

    Elisabeth: Dejligt at ugleuroen kunne inspirere dig :-) Ja, min webshop er lidt tom for egne kreationer lige for tiden. Jeg regner med at starte så småt op igen i februar.

    Louise: Ja, det er nemlig ret utroligt. Jeg har også allerede andre lignende projekter på perle-idé-listen :-)

    Line, ja det er så fedt at skabe alverdens ting ud af de Hama perler! Pøj pøj med perleriet :-)

    Susan, ja det er nemlig så dejligt at sidde der med ham og hygge :-)

    Maiken, virkelig sjovt du nævner Marilyn, for mit det projekt jeg netop er gået igang med er et Warholsk Marilyn billede :-)
    Jeg har det helt som dig mht. om det er sejt eller kitch, men selve processen er for mig det der driver værket. At sidde i flere timer og skabe et så stort billede ud af perler er for fedt!
    Sej kreabror du har :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  14. Hvor er det imponerende, Ulla!
    Jeg tror ikke rigtig jeg kan fornemme, hvor stor den virkelig er. For den er ret stor ikk?
    Dejligt du kan lave det med Rasmus - sejt han også kaster sig ud i større projekter! Og det er altså bare så hyggeligt at sidde dér over perlerne - men snakker/sludre så godt og afslappet mens man perler ;-)

    SvarSlet
  15. Nej, hvor er den fed! OG så hyggeligt at din dreng har taget det til sig! Måske vi skulle prøve sammen derhjemme - for må indrømme at det mest er min datter, der er kreativ med perlerne!

    SvarSlet
  16. Hej søde Ulla. Må jeg spørge hvor du finder de spændende mønstre henne? Har ledt og ledt men kan lyn finde blomster og juleting :) God weekend.

    SvarSlet
  17. Jeg synes altså, at det ser ret fint ud med p'et. Det ligner lidt et flag, der blafrer i vinden!

    SvarSlet
  18. Wauv, hvor er det fedt.
    Hama-perler er et hit - også herhjemme hos os. -Og det er sjovt som det smitter, at der sidder et dybt koncentreret barn over en perleplade. Gemalen har lavet en stor Ariel-figur, som fyldte to store sammensatte firkanter, og forleden blev Almas faster også fristet og gik vildt meget op i det. Tror børnene synes det er fedt at inspirationen går begge veje. Håber perledillen holder ved, for vi har købt stort ind hos CChobby, hvor der er gode priser. Det tror jeg nu den gør :-)
    En pincet med smal, evt. bøjet spids kan godt anbefales især til miniperlerne, men den er også praktisk, hvis man opdager en fejl midt på en perleplade.

    SvarSlet
  19. AAAJJJ! Hvor er det sejt!! Totalt meditations-agtigt er det at lave perler! Virkelig fint motiv.Kender godt det der med atnår en lille ting går galt, så har man lyst til at kyle detaf h... til. Jeghar dog opdaget at jeg med tiden glemmer fejlen. Egentlig synes jeg det ser godt ud med det skæve P.
    Gå du bare HAMA-amok!

    SvarSlet
  20. Jeg er jo stor Obama fan eller Obaman, som Max kaldte ham dengang han var i KBH med "the beast" og alt det der. Har 2 t-shirts som jeg holder af med ham og er pro hele vejen igennem ; ) Så jeg tager hatten af for perleriet ; )

    SvarSlet
  21. Ja hurra for perler. Ludvig er også begyndt, at synes det er sjovt og kan sidde i ret lang tid og koncentrere sig om det. Og jeg har fundet den gamle glæde ved det frem igen...er dog langt fra en Obamakreation (vildt imponeret er jeg!!). Skal lige have min pølsefingre i træning, hi hi.

    SvarSlet
  22. HEj Ulla,

    Du bliver da simpelhen nød til at kaste dig ud i det der hedder PhotoPerls. Jeg har set det i panduro, men ikke på deres hjemmeside. Men tjek dette link http://www.photopearls.se/index.php.
    Så vil du da blive udfordret;). Man får helt lyst til at lave perler når man ser alle de fine ting du laver;9

    KH Kristina

    SvarSlet
  23. Louise, billedet er ca. 25 x 35 cm., så ja det er relativt stort. Ja, man får nemlig sludret godt under sådan en perleseance :-)
    Håber alt går godt hos dig!

    Tili, ja når føst man har lavet en eller anden sej figur til sin søn i perler, så skal han nok blive hooked. Vendepunktet for Rasmus var da jeg lavede Buzz og Woody til ham :-)
    Man kan få et Toy Story perle sæt i BR. Pøj pøj med det :-)

    Mia, Obama broderimønstret har jeg fundet lige her:
    http://www.subversivecrossstitch.com/obama.html

    Anne, ja måske er det ok med det blafrende P :-)

    Julie, ja CC har også en tysk webshop, hvor jeg får shoppet igennem :-)
    Hmm, måske pincet er vejen frem, hvis jeg skal blive gode venner med miniperlerne.

    Trine, ja det er nemlig lige præcist rigtig meditativt at lave perleprojekter! Tror jeg skal lave en STOR én idag nu hvor farmand er hjemme igen og jeg har klaret en uge med de tre unger og en institution der stadig har julelukket :-)

    Rikke, også stor fan her!! ;o)

    Ulla, ja det kræver lige lidt tilvænning det med at sidde med de små perler. Jeg pølsede også en del i starten. Ok, det lød egentlig ret ulækkert - haha ;o)

    Kristina, I'm already there ;o)
    Det program jeg bruger hedder bare "Perler", og kan findes lige her:
    http://dolkow.se/perler/
    Jeg har allerede kreeret en 45x45 cm. stor skabelon af et billede af Rasmus. Det har jeg aftalt at lave sammen med ham her i weekenden. Jeg er meget spændt på hvordan det bliver.

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  24. I'm so loving the HAMA-Januar!! Jeg er også selv blevet ret meget bidt af HAMA-perler synes det er et genialt koncept og jeg kan jo kun blive af alle de dejlige farver man efterhånden kan få dem i :)
    Så jeg hopper lige om bord på din blog og glæder mig til at blive inspireret i januar :)

    SvarSlet
  25. perling på høyt nivå her ser jeg:)

    SvarSlet
  26. perling på høyt nivå her ser jeg:)

    SvarSlet
  27. perling på høyt nivå her ser jeg:)

    SvarSlet
  28. Hej Ulla
    Har i dag set din blog for første gang - og er allerede Hamaoman!! Skal dog lige ud at købe et par perler eller 10000, tror jeg, for jeg har aldrig sat en perle før. Og nu har dine kreationer kickstartet min nye trang til at portrættere mine 3 unger i perleformat...
    Er det midi størrelsen du bruger? Og kan du også løfte sløret for, hvor du har fået fat i de store plader henne 25x35 cm og 45 x45 cm)?
    Mvh. Carina

    SvarSlet
  29. Hej ulla
    jeg synes det er rigtig flot det du har lavet og tænkte om du ikke også kunne finde ud af at lave et stort n ud af perler på en firkantet plade og hjælpe mig med at lave det?

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.