torsdag den 16. december 2010

December udfordring: Dag 15 (og lidt om kærlighed til fotografering)

Nævn de 10 første sange på din Ipod når den er på shuffle.




Billedet her har skønne Gowry inspireret mig til at lave. Hvis man er en sucker for smukke billeder og kreativ fotokunst, så er hendes blog simpelthen et must. Hun er ganske enkelt knald dygtig og har faktisk vækket en gammel kærlighed til live hos mig.

I mine yngre dage (er man egentlig ikke blevet gammel, når man kan sige sådan?) elskede jeg at fotografere. Jeg er uddannet i en fotoforretning og har i en årrække undervist i foto i en ungdomsskole og dengang var det drømmen om at blive fotograf der fyldte i mit hoved. 
Jeg havde konstant mit Nikon 35 mm spejlrefleks (oldnordisk den dag idag) under armen og stod ofte tidligt op for at vandre ud i Århus' morgentimer og fotografere byen og havnen.
Jeg kunne stå en hel dag i mørkekammer på Huset i Århus og byggede endda mit eget lille mørkekammer i mine forældres bryggers.
Jeg har kassevis af gamle billeder nøje fremkaldt med filtre osv. for at opnå den helt rette kontrast og har i tidernes løb fået krydsfremkaldt et hav af film. 
At krydsfremkalde vil sige at man med vilje fremkalder filmen i de "forkerte" bade således at man opnår de stærke og surealistiske farver, som billedet herover har.

Nu er tiderne godt nok noget andet. Et perfekt afstemt billede der i mørkekammer kunne tage en time at opnå, kan jeg nu klare på få minutter i et billedbehandlingsprogram. På samme simple måde er billedet her af vores naboskov krydsfremkaldt ved et enkelt klik på "cross process" knappen. 

Da digitalfotografering erstattede analogfotografering dræbte det lidt min lyst til at være kreativ med mit kamera. Det at være kreativ handlede jo meget for mig om, for det første med dygtighed og stor viden om lys og kompositioner at fange det perfekte motiv og dernæst om at lægge egne hænder på det i mørkekammeret. Så havde man skabt et lille kunstværk.
Med digital fotografering blev et godt billede pludselig sådan lidt mere tilfældigt og da man havde uanede skud i kassen krævede det heller ikke længere den store koncentration at skabe et smukt billede. Man slettede jo bare og prøvede igen, og blev billederne forkert belyste, skæve eller kom der noget i vejen, så kunne dette jo bare rettes op på i efterbehandlingen.

Langsomt igennem de seneste år er min interesse for fotografering dog blevet vakt til live igen og jeg har påny opdaget hvad det vil sige at være kreativ fotograf. Digital fotografering har skubbet noget mørkekammerhygge væk, men det er så blevet aflyst af en uendelighed af andre muligheder for at sidde og nørde og være kreativ med sine fotos. 
Det vigtigste er jo stadig at finde det gode, sigende, gennemborende, stærke eller smukke motiv. 
At lade øjet se og finde det smukke rundt om os. At fortælle historier.

Nå da da - dette indlæg kom jo til at handle om noget helt andet end musik, men man har vel lov til at lade tankerne vandre på sådan en snehvid torsdag.

Ps: Ja, jeg ved godt jeg er en dag bagud med min december udfordring :-)


2 kommentarer:

  1. Rigtigt spændende at høre om din næsten glemte passion for fotografiet og tankerne om den udvikling det har været igennem :)

    Jeg håber at du genfinder glæden og benytter dig af alle de nye muligheder, der er i digitaliseringen.

    Det kunne i øvrigt været vildt spændende at se nogle af dine gamle fotos og historien bag, hvis du har lyst at vise frem.

    Hav en dejlig dag!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  2. Hvor er du sød, Ulla! Lækkert at jeg deler samme interesse med en knald dygtig og kreativ kvinde som dig! :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.