lørdag den 27. november 2010

Juleaften!

Altså ikke juleaften, men jule-aften, altså en julet aften - I ved...en aften hvor man juler. Ok, jeg får for lidt søvn for tiden, når jeg begynder på den her slags ordlege!

Så meget for at jeg skulle pynte op til jul 1. november. Ja, hvad kan jeg sige....tiden hænger jo ikke på træerne med sådan tre børn i huset, vel.
Kähler stagerne kom frem for et par uger siden, men først her i eftermiddag fik jeg gang i kugler, nisser og krybbefigurer.


Bo var sammen med Rasmus og Bertram henne i børnehaven til det årlige adventsarrangement, hvor alle børnene skal gå ind i en stor adventsspiral "bygget" af gran, tænde et lys og placere det i spiralen indtil hele denne er fyldt med lys. En rigtig smuk seance som foregår til stille harpemusik og kun i skæret af de små bivokslys børnene går med.


Jeg blev hjemme med Alfred, og altimens han tog sig en lur på sofaen, fandt jeg julepynten frem.
Temaet havde jeg egentlig ikke tænkt over, men jeg kan se at det blev "knald på farverne". Julen er åbenbart farverig hos os i år, for alt mit mere afdæmpede Maileg pynt har slet ikke fundet vej op ad kassen endnu.


På mandag skal vi hente vores lille juletræ, så jeg er slet ikke færdig med at julepynte. Ih, det bliver hyggeligt, når jeg sammen med drengene skal smukkesere vores lille træ. Det er altså så hyggeligt med et lille pyntet juletræ med lyskæde, så det lyser op i alle døgnets mørke timer.
Når det kommer til det rigtige juletræ på selveste den hellige aften, så sværger jeg til rigtige stearinlys, men det lille i stuen, der står hele december må godt være iklædt falsk ild.

Jeg elsker faktisk lyskæder!! Vi har året rundt 2-3 stykker hængende rundt omkring i huset, og i december går jeg så bananas og hiver meter efter meter lyskæde frem. Drengene har i år fået en dejlig kitchet julemandslyskæde på værelset og lysende engle pryder billedvæggen over sofaen. Aaarmen, det er sgu da hyggeligt :-)


Dette fine krybbespil elsker drengene, og har allerede været igang med at lege med det her inden de skulle i seng. De har ikke set det i et år, så det er jo nærmest som at få nyt legetøj. Heldigvis er det lavet i materialer, der kan tåle at blive leget med, og det er derfor også placeret i børnehøjde.

Krybbespil og historien om Jesu fødsel spiller en stor rolle i Steiner børnehavens december måned. Derfor kender de historien som deres egen bukselomme og leger den om og om igen imens de synger sangene fra det krybbespil, hver enkel stue inden juleferien opfører for alle forældrene. En meget fin tradition, hvor man som forælder kan sidde og være ved at revne af stolthed over at ens sønner kan spille skuespil :-)


Idag var vi på det lokale julemarked her i vores bydel Gonsenheim. Super hyggeligt med vaffelbageri, honningkager, gran og glühwein imellem herlige små boder med alverdens håndlavede sager.
Jeg havde glemt mit kamera, så I må tænke jer til billeder af drengene der i et lille julepyntet telt sidder og dekorerer deres egen kæmpe småkagejulemand med glasur, vingummibamser og chokoladeknapper.
Jeg købte noget super fint til drengenes pakkekalender, men det skal jeg nok vise imorgen :-)

God lørdag aften derude! Min skal have selskab af en kande chai te, min mand og en vis Hr. Dicaprio. Vi har nemlig lejet Inception og jeg glæder mig rigtig meget til at se den!

13 kommentarer:

  1. SÅÅÅ vidunderlig pynt du har! Bare så lekkert! Åh.. sukk. Så herlige bilder. Og lille Alfred er så vakker, lille vennen. Chai-te og Inception høres ut som en herlig, herlig kveld. Jeg har selv sett filmen, og jeg likte den utrolig bra!

    Ha en fin og deilig kveld, du vakre!

    :klem:

    SvarSlet
  2. Åh tak og i lige måde :-)

    SvarSlet
  3. Åh hvor ser det hyggeligt og smukt ud, Ulla!

    SvarSlet
  4. Sååå fint pynt. Ser bare super fint ud. Vi pynter op i morgen herhjemme.. Glæder mig som et lille barn ;O) HIhi...
    Glæd dig til filmen. Det er klart min ynglings film for tiden.. SÅ fed!!

    SvarSlet
  5. Det er fantastiske billeder Ulla - ren rå hygge og jeg er helt qrazy med pang jul:)....der er ikke noget med fredfyldt end at se et lille barn putte så sødt som din lille Alfred...:)

    SvarSlet
  6. Åh, så herlig! :)
    Jeg er imponert over det du får gjort! Selv har jeg sutret på bloggen i kveld, for min lille gutt vil slett ikke ligge alene og sove, så jeg får ikke gjort alt det jeg tenker jeg vil gjøre!

    Men det viktigste er at vi koser oss, ikke sant!? :) Det høres ut som dere har koselige og julete dager, og nå kommer en måned med myyye julekos! Gleder meg!
    Ha det godt! Natta!

    SvarSlet
  7. Ihh Ulla, hvor ser det bare hyggeligt ud med den farverige pynt! Og søde Alfred er da slet ikke til at stå for, som han ligger der i sit Kram-tøj :) Bliver helt nostaltisk, for min Oscar er forlængst vokset ud af sit. Synes han bliver alt for hurtig stor, selvom jeg kniber mig i armen og nyder dagene med ham :)
    Glædelig advent - her håber vi på, at julemanden kommer forbi i nat. Julesokkerne hænger klar! Elsker bare den julehygge! :)

    SvarSlet
  8. Det ser dejligt ud! Jeg ÆLSKER også lyskæder, men har meget svært ved at overtale den bedre halvdel - hvad gør du?

    SvarSlet
  9. Skøn julepynt!
    I har da virkelig mange fine ting... Og lækkert med knald på farverne..:) Det tror jeg også det ender med herhjemme..
    Den englelyskæde er da for fin!
    Nyd dagen..
    Kh Anne

    SvarSlet
  10. Så fin julekrybbe! Veldig greit at figurene er laget av tre.
    Guttene mine er også veldig glade i å leke med figurene i julekrybben hos oss, og Jesus-figuren er favoritt. Mang en jul har vi måttet gå på leteaksjon, for de glemmer bort hvor de sist lekte med den... :-)

    Ha en fin adventstid :-)

    SvarSlet
  11. Elsker julen - det er sådan en hyggelig tid på året :) Er da simpelthen nødt til at kommentere på din lille guldklump - hold nu op, hvor er han bare lækker <3

    Kram fra Dorte

    SvarSlet
  12. Julie: Tak :-)

    Susan: Hold nu op, hvor var den fim bare fantastisk! Bedste film jeg har set i mange år!
    God pyntedag idag :-)

    Anne Dorte: Ja, jeg er også ret vild med alle farverne. Al den farverige glaspynt plejer at hænge på vores juletræ, så det plejer at være farverigt men resten af huset plejer at være pyntet mere afdæmpet i rød, blå, guld og hørfarver a'la Maileg.
    Derfor er det ret nyt for mig at der er farvet julepynt overalt men det bliver nok ikke sidste gang :-)
    Ja, jeg elsker også at kigge på sovende børn. Især når de ligger sådan med armene - så har de virkelig overgivet sig!

    Guro: Ja, ind imellem vil Alfred også bare være hos mig, og så er det ikke meget man kan få fra hånden. Jeg er jo også en måned efter den oprindelige tidsplan mht. julepyntning.
    Men ja, vi hygger os og det er det vigtigste :-)

    Berit, ja de vokser ALT for hurtigt! Synes allerede det er helt vildt at Alfred er 7 uger og der ikke mere er noget nyfødt over ham.
    Også god advent til jer. Håber Julemanden var forbi ;o)

    Katrine: Min mand er ret large hvad boligindretning angår, så jeg har mere eller mindre frie tøjler :-)
    Kun én gang har han nedlagt veto, og det var i sommer da jeg ville købe en stor Buddha ud til vores have. Dét ville han sgu ikke gå med til ;o)

    Anne: Ja, englene er super fine. De er fra Ikea :-)

    Elisabeth: Ha ha, ja sådan kunne det også sagtens gå herhjemme :-)

    Dorte: Ih, tak! Ja, jeg er nu også ret godt tilfreds med ham ;o)

    Dejlig 1. advent til jer alle!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  13. Skøn farverig julepynt, det kan man da kun blive glad af. Og hvor ser han bare skøn ud, den lille lækre Alfred :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.