lørdag den 13. november 2010

Essensen af en god glögg - med opskrift!


Idag har jeg lagt grundstenen til årets juleglögg. Jeg har nemlig haft gang i komfuret og har lavet glöggessens, og nu dufter her herligt af nelliker, kanel og appelsinskal.
Det værste ved at lave glöggessens er den uge man skal vente imens den trækker og bliver rigtig god, så man endelig kan lave sig en dejlig varm og velsmagende omgang glögg.


Dette skal bruges:
½ liter vand
250 gram sukker
2 stænger hel kanel
1 tsk. hel allehånde
½ tsk. hele nelliker
½ økologisk appelsin
½ halv økologisk citron
1 dl. portvin
½ dl. mørk rom
½ dl. snaps eller vodka



Kog vand og sukker til en sirup sammen med krydderierne. Skær citrusfrugter i skiver, og kom dem i den varme sirup. Tag siruppen af varmen og afkøl. Tilsæt alle typer spiritus og lad essensen trække en uges tid på køl!
På dagen lunes 1 del essens og 5 dele rødvin og tilsættes mørke rosiner og mandelsplitter.


SKÅL!

9 kommentarer:

  1. Å dette må jeg prøve! Tusen takk for tipset:) Det så nydelig ut...kan nesten kjenne duften hit!

    SvarSlet
  2. Mmhh, det ser lækkert ud. Jeg er ikke så meget til vin, men gløgg kan godt gå gå an. Men altså, kan man drikke koncentratet rent? Det ser meget indbydende ud, ha ha. Tak for opskriften :)

    SvarSlet
  3. Mmmmhhhh...billederne taler jo for sig selv:-)

    Jeg sidder faktisk her og blir helt ked af at jeg ikke kan li gløgg:-)

    Knus Malene

    SvarSlet
  4. Hej Ulla.
    Mange tak, den skal jeg da have gang i på et tidspunkt inden længe.
    :O) Dorte

    SvarSlet
  5. hvor mange personer er opskriften til?

    SvarSlet
  6. Opskriften giver små 4 dl. essens, og da det skal blandes i forholdet 1:5 er der til 2 liter rødvin.

    Hvor mange man så skal være om at dele den portion afhænger af hvor festligt det skal være ;o)

    SvarSlet
  7. Uhm lækkert, den skal testes i morgen når der skal julehygges! Selvom der går en uges tid før vi kan smage på sagerne så tænker jeg at duften kan sætte skub i julestemningen :-)

    SvarSlet
  8. Jeg har li læst dit indlæg omkring glöggessens - det skal helt sikkert prøves.
    Mon ikke jeg kan nå det endnu, selv om vi er gået ind i december måned.
    tak fordi du ville dele den med alle os. :)

    SvarSlet
  9. Opskriften er afprøvet her og er godkendt af samtlige, der har prøvesmagt - helt sikkert ikke sidste gang, jeg har lavet den :-)
    Vh. Lone

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.