tirsdag den 19. oktober 2010

Storebrorgaver

For et par uger siden viste søde Mirjam sin søn Thore's bog frem på sin blog, og linkede samtidig til Fidipus, hvor bogen var lavet. Da jeg så hjemmesiden, vidste jeg med det samme hvad Rasmus og Bertram skulle have i storebrorgaver! Så tak, Mirjam, for inspirationen :-)

Jeg fandt alle billed-cd'erne frem med babybilleder af de to og gik så igang med at kreere to bøger til dem. Åh, hvor var det bare hyggeligt at sidde med. At gennemgå tiden med de to som babyer, var ren nostalgi og en dejlig måde at forberede sig til endnu en baby æra.

Det var min hensigt på en pædagogisk måde at skildre, at også de engang har været små babyer. Bøgerne er skrevet i et let forståeligt sprog, der fortæller historierne om da Rasmus g Bertram var babyer. 
For det første kan de se de fine babybilleder af sig selv i en bog hvor de er i centrum, og samtidig finde ud af hvad sådan nogle små babyer egentlig er for nogle, hvad deres behov er og hvad de godt kan lide.

Bøgerne faldt i rigtig god jord. Både Rasmus og Bertram fandt det utroligt sjovt og spændende at høre om dengang de var babyer og at kigge på alle billederne - især dem hvor man kunne se tiiiisemanden - thi hi! Bertram var også meget optaget af, at lillebror nu har det tøj på som Bertram havde på som baby. "Det har jeg givet til Alfred", som han stolt siger :-) 

Her kan I se et lille stort udpluk af de 19 sider hver bog har.













27 kommentarer:

  1. Gud, hvor er de skønne, Ulla. Jeg har netop været ved at sortere (lidt) i nogle af ungernes billeder mhp at få lavet foto-bøger til dem - og ned ved jeg da helt bestemt, hvor de skal produceret.

    kram,
    Trine

    SvarSlet
  2. Hej Ulla
    Sikke en dejlig gave...hvor er det nogle dejlige billeder..og ja..unger!
    Ha en dejlig dag.
    KH Mia

    SvarSlet
  3. Hvor er det dog en fantastisk ide !
    En sådan bog, burde et hvert menneskebarn have.
    Jeg blev helt rørt :-)

    SvarSlet
  4. Åhhhhh Ulla - hvor er det nogle smukke bøger du har lavet. Du er jo virkelig genial til ALT altså :-)

    Og så - hurra og hjertelig tillykke med den lille nye lækre dreng til familien.

    KH Maria

    SvarSlet
  5. Jeg har også været derinde flere gange.. jeg har bare ikke lige kunnet overskue at få bøgerne færdige endnu.. :) Dem du har lavet er vildt flotte...
    Var ellers hjemme hos dig igår aftes, el dvs kunne da kende stuer, børn og mand da de pludseligt tronede frem på skærmen i Huttelithut... Meget skægt.. :)
    Hav en go dag.. :)

    SvarSlet
  6. Tak, hvor er I søde!

    Ja, de er altså noget helt specielt de bøger. Jeg har allerede planer om at Rasmus og Bertram skal have endnu en bog i julegave, der skal hedde: Da Rasmus og Bertram fik en lillebror, og som skal omhandle den første tid med Alfred i huset. Mulighederne er jo uendelige :-)

    Dejlig dag til jer alle.

    Knus Ulla.

    SvarSlet
  7. Vi har talt om at lave en bog til ungerne hvert år i fødselsdagsgave (altså, jeg blir sgutte ved til de er 25), men ja - en lille bog med 'året der gik'...eller måske bare hvert andet år.

    SvarSlet
  8. Hi hi, ja Rakel, vi havde lige besøg af TV2 Sporten i søndags - meget sjovt.
    Utroligt at se hvor meget rå film, der skal til for at lave et indslag på 1 minut ;o)
    Jeg grinede især, da Bo sagde farvel til ungerne og tog til træning. Det så ud somom han bare smuttede og så kunne de ellers være alene hjemme :-)

    SvarSlet
  9. Ja, det er da også en super idé, Trine!!
    Børn elsker jo at snakke om sig selv og hvad de har oplevet, så det er da helt genialt.
    Jeg ved ikke hvor mange morgener min dag er startet med at jeg bliver prikket på skulderen af en meget vågen Bertram, der har sneget sig ind i dobbeltsengen, og som så siger: Mor, kan du huske dengang vi var i Thailand?
    Og så kan vi ellers have laaange snakke om alt det han husker fra Thailand.
    Det kan også være Legoland, svømmehallen eller fødselsdags lagkagen, der er samtalemnet :-)

    SvarSlet
  10. Sikke nogle fine bøger! Det er da en god gave til børnene:)

    SvarSlet
  11. Så fine bøger... Må også lave til mine unger!

    SvarSlet
  12. Utrolig god idé..!!
    Jeg har også luret derinde mange gange - men har ikke lige haft "anledningen" og overskuddet.. Nu tror jeg det skal være en julegave - super fin og betænksom tanke som storebrorgaver!
    Lækre billeder og design du har brugt..
    Jeg slængede også lige på sofaen med hæklegrejet og manden i går aftes, da manden lige gav heads up "Der er vist noget du gerne vil se skat":) Drengene dine ser da bestemt lige så kære ud IRL..;)
    Ha' en dejlig dag..
    KH Anne

    SvarSlet
  13. Uh de er skønne dine bøger Ulla! Lige din stil må man sige!

    Jeg har også lavet sådanne bøger flere gange - ja faktisk har August en hel samling; hans barnedåb, hans første jul, hans første år, hans anden jul, hans andet år og flere endnu. Har også brugt dem som gaver til bedsteforældre til stor glæde.

    Jeg har dog lavet mine på http://www.fotogo.dk

    Smil fra Mia

    SvarSlet
  14. Hej

    Nu ved jeg godt hvad jeg skal give mine børn af gave en dag :)
    jeg skal helt klart ha lavet et par bøger eller 5 stk. af disse tak en godt tips :)

    SvarSlet
  15. Rigtig god ide til søskende gave.

    Jeg gav Bedsteforældrerne lignende bøger i julegave sidste år, og de faldt også i god jord.

    SvarSlet
  16. Så FANTASTISKE gaver! :) Jeg klikket meg straks inn til Fidipus, og har utrolig lyst til å lage en selv!! -og så kan jeg jo skrive på norsk! ;)

    Dette tror jeg du må ha brukt utrolig mange timer på! Men det ble et supert resultat - du kan jammen TRYLLE med farger og former, Ulla!
    Tuusen takk for herlig inpirasjon!

    SvarSlet
  17. Hvor er det nogle fine bøger. Dejligt at have de allebedste billeder samlet på et sted.
    Kh. Malene

    SvarSlet
  18. Ååååh så flotte bøker!!! De er jo i riktig Lullaby-stil!!

    En slik vil jeg også lage til min datter - tusen takk for tipset!!

    SvarSlet
  19. Nej, hvor er de bare blevet fine, Ulla! og det giver jo håb for os andre sløve om at få færdiggjort barnets bog til de store børn også..*host host*

    Tak for et fint kig i nogle MEGET flotte bøger. Dem kommer de helt sikkert til at blive rigtig glade for!

    KH
    Lis

    SvarSlet
  20. Wow - hvor er de blevet fine, dine bøger! Rigtigt god idé med storebror-gaver og en god måde at fortælle dem om babyer og deres behov på :)

    Det ser også ud som om du har hygget dig med at lave dem. Tusind tak for kigget :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  21. Hej Ulla

    Super fine bøger!
    Men hvordan laver du de fine rammer om billederne med kontrastfarve??? Jeg kan simpelthen ikke få den til det....??!!!?? Går man ind under "rammer" eller hvad? Det HAR jeg nemlig forsøgt, men kan ikke hitte ud af at lave farvede rammer. Og hvordan får du billederne runde i kanterne???
    Mange spørgsmål......håber du vil hjælpe!
    På forhånd tak
    Mvh Mette

    SvarSlet
  22. Hej igen....

    Nu har jeg fundet fundet ud af hvordan man farver rammerne :-)
    MEN MEN MEN....hvordan laver du billederne i rammerne runde i kanterne?
    Mvh Mette

    SvarSlet
  23. Hej Mette.

    Jeg kan godt forstå det har voldt dig besvær at finde ud af hvordan man laver de rammer, for dem har jeg slet ikke lavet inde hos Fidipus.
    De er lavet i det online billedredigeringsprogram jeg bruger, som hedder Picnik.com
    Jeg har med andre ord først redigeret billederne inde hos picnik.com, hvor jeg har lavet både de afrundede hjørner samt de farvede rammer og dernæst har jeg oploadet billederne til Fidipus.
    Picnik er super nemt og brugervenligt og har en helt masse fede muligheder, så det kan jeg varmt anbefale :-)
    For at have adgang til alle funktioner, skal man have et "premium" medlemsskab, men det koster ikke meget.
    Jeg håber du finder ud af det - ellers spørger du bare igen.

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  24. Hej Ulla

    Tusind tak for hurtigt svar!
    Se så gir det hele jo pludselig mening!!! Var ved at tro, det var mig, der var total teknik-spasser :-)
    Må vist liiige tjekke picnik.com ud så...
    Endnu engang tak for hjælpen.
    Kh Mette

    SvarSlet
  25. Eeeeej, hvor er det dog nogle helt fantastiske fine bøger! Man bliver virkelig glad for at se billederne og teksen :)

    SvarSlet
  26. For en herlig blogg!!!!.....Og for noen fiine bøker du har lagd!

    SvarSlet
  27. Eeejjj hvor nogle fine bøger - jeg må fluks igang :)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.