torsdag den 28. oktober 2010

Oluuuuuf - jeg står under en mistelteeeeen!


Nåååå, så er man da vist så småt ved at komme i julestemning.....

Sommeren er gået på hæld hernede i Tyskland og kulden er nu kommet for at blive nogle måneder. Morgenerne er sk.... kolde og vinterstøvler, tophuer og muffedisser er fundet frem. At sige at jeg ikke er begejstret for kulde og vinterbleg hud vil være en underdrivelse. Enhver der kender mig ved at jeg ELSKER sol og varme, og lige præcis dette tidspunkt på året, kan godt få mig lidt ned i kulkælderen.....hvis altså ikke det var for julen!

Julen reder november og december med al sin hygge, stemning, glögg og æbleskiver. Uuhmm, hvor jeg elsker glögg og æbleskiver. Især glögg - men den skal være lavet ordentligt!! Ikke sådan én fra karton med indutrismag - næ nej, den skal være lavet fra bunden og pimpes med både portvin og mørk rom. Det skal dufte i hele hytten og det skal være sådan at man bliver lidt tipsy af et enkelt glas. SÅ er det sgu jul!

Mine juleforberedelser er ved at gå igang. Oppe i mit hoved i hvert fald. Jeg tænker på kassen med julepynt hver dag og har inde i mit hoved allerede lavet de første 10 jule stillebens i hjemmet, men.....jeg besinder mig og venter til på mandag med at finde det hele frem.
Jeg kan ikke slippe afsted med at snige julepynt frem imens vi stadig skriver oktober måned - det er noget psykisk, og det går ligesom bare ikke (selvom jeg har lyst! Og lyst til glögg - nå det har jeg vist fået sagt).

De sidste dage har jeg også gjort et par små jule indkøb. Der er blevet suppleret lidt op med julepynt - både vintage og nye fine sager fra bl.a. Rice og Maileg.


Nu kan 1. november bare komme an!!


17 kommentarer:

  1. Glaaaade juuul, deeeeejlige juuuul...
    Sikke nogle lækre sager du disker op med på billederne. Jeg glæder mig også sådan til jul, men min kæreste vil helst ikke have at jeg begynder på noget julet inden 1. december (så gør det i det skjulte ;) )

    Kh Anne

    SvarSlet
  2. Kære Ulla.
    Jeg glæder mig også til JUL, det bliver så hyggeligt at finde nisserne og de andre julesager frem. er gået lidt juleamok ved symaskinen. Syede i går julecoasters og i dag har en julekaffehætte sneget sig ind mellem de mere hverdagsagtige. Den glögg lyder dejlig har du opskrift?

    Dejlig dag derned i Tyskland
    Dorte :O)

    SvarSlet
  3. Anne, jeg har også kun fået forhandlet mig til 1. november, fordi vi jo bor hernede i Tyskland og derfor rejser hjem til DK på juleferie omkring 18.-19. december hvert år. Og se, så er der jo slet ikke nok tid til at nyde pynten og alt hyggen, hvis jeg først for lov at begynde 1. december :-)

    SvarSlet
  4. Dorte, jaaa det er nemlig så hygge med alle de nissemænd :-)
    Jamen, det kan da godt være der skal snige sig en glögg opskrift ind på bloggen, når jeg en dag i nærmeste fremtid går igang med den store gryde.

    SvarSlet
  5. Guuud et godt argument med at gå lidt tidligere igang med julehyggen, når man nu skal tidligt hjem på juleferie! Jeg skal allerede hjem d.11 - så det kan da ikke vare længe før jeg bliver nød til at gå igang for at kunne "nå" det :-D Er spændt på at se hvordan og hvor meget de julehygger her i Spanien - vejret er i hvert fald ikke helt det rigtige endnu ;-)

    SvarSlet
  6. Eeeeelsker jul :) Håber I nyder tilværelsen som familie på 5.
    Kærlige kram fra Dorte

    SvarSlet
  7. Nøj, hvor jeg også bare glæder mig til jul!! :-) Og hygge og sterinlys og pakkekalender og marcipan og og og og ;-)

    SvarSlet
  8. så mange fine ting... :)) Det ER jo snart jul.... :)))
    Det er sjovt.. oluf og gertrud snakker jo på "mit" sprog... så her ville det have heddet...
    Oluuuuf- A står herind´under æ misteltiern...... :)))

    SvarSlet
  9. Jeg er nu blevet lidt vild med dit tyske julepynt, altså ølkruset og salz brezelen eller hvad den hedder, sidder og får lyst til sådan et sæt, både til juletræet og til fortæring ;O)
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  10. Ih, hvor jeg altså også glæææææder mig!! Men her i huset er det 1. søndag i advent at julerierne må lukkes ind. -Eller dvs lidt før, for tingene skal jo være klar til 1 søndag i advent, og ting kan jo godt tage tid, så jeg sniger det ind i løbet af ugen op til :-)

    SvarSlet
  11. Lækre lækre sager!:)
    Her er julestemningen også begyndt - men manden min ville gå helt.. hvis jeg overvejede at pynte før slut november;)
    Mit største problem er, at jeg SLET ikke har julepynt nok til et hus - selvom det er bette;)
    Gode idéer til julepyntsshopperi modtages med kyshånd:)
    KH Anne

    SvarSlet
  12. Har det helt på samme måde. Julen kan bare kommer an, så vi kan nyde vintermørket med noget hyggeligt. Og så må det gerne blive sommer igen snart, tak!!
    Kh Ulla

    SvarSlet
  13. Det er bare så morsomt og spenende å lese ed på bloggen din. Takk for all inspirasjon:)

    God helg fra Silje og Vibecke

    SvarSlet
  14. Sofie: Ja, det er da et helt legalt argument, ikk? :-)
    Åh, hvem der bare boede lidt længere sydpå, så der stadig var lidt varme at få!

    Dorte: Ja, julen er helt speciel og bliver kun hyggeligere når man har børn. VI har det godt alle 5 :-)

    Louise: ja, julen har så mange glæder - både for hygge-elskere og slikmunde :-) Håber det går godt med lille Alvin. Sååååå skønt navn!! Han er så sød og lækker :-)

    Hihi Rakel - ja, sådan udtaler jeg det faktisk også, og overvejede også om overskriften skulle være autentisk stavet :-)

    Charlotte: Ja, jeg er også helt vild med det tyskerpynt. Det kan købes lige her, hvis du har lyst:
    http://www.nostalgieimkinderzimmer.de/specials/weihnachtsvorfreude/baumschmuck/

    Stine: Ja, det havde nok også heddet 1. søndag i advent herhjemme hvis vi havde boet i DK, men ja man kan godt slippe afsted med at snige det ind en uges tid før :-)

    Anne: Åh, jeg elsker julepynt og har derfor samlet en del igennem årene. Jeg kan anbefale at gå på jagt på alle "loppe" hjemmesiderne. Der kan man tit finde noget skønt vintage pynt. Derudover har www.nordhjem.dk og www.boxdelux.dk en masse lækre ting, så det er bare igang med juleshopperiet :-)

    Ulla: Ja, kunne det ikke bare være perfekt, hvis sommeren startede 1. januar? :-)

    Silje og Vibecke: Ih tak, hvor er i dog bare søde :-)

    Rigtig dejlig weekend til jer alle!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  15. Åh, ja julestemningen er også så småt begyndt at overmande mig. Jeg glæder mig rigtig meget til 1. søndag i advent når det hele går løs.
    I år glæder jeg mig især til julebag, jeg har samlet flere forkellige lækre opskrifter sammen og de skal med sikkerhed afprøves allesammen, og ikke mindst den gode gamle æbleskivepande... :0)
    Ej, jeg bliver jo helt lækkersulten!!

    Kh. Maria

    SvarSlet
  16. Sikke nogle smukke billeder.
    Her hos os sniger julepynten sig også ind, hvor den kan. Dog har både jeg selv og vores ældste datter fødselsdag sidst i november, så vi har en overenskomst om, at julen - og julepyntningen - først begynder derefter. Dejligt at jeg har har en lille butik jeg kan pynte i - og det er allerede gjort. Der skulle jeg bare vente til efter Halloween:-))
    Glædelig november og december allesammen, og glem ikke hyggen...jeg mener glöggen - glühwein er nu heller ikke at foragte.

    SvarSlet
  17. Godt du lige fik mig i julehumør, skal nemlig ind og producere til bizar bazar - dejlig billeder :0)

    KH Karen Marie

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.