fredag den 10. september 2010

HJÆLP med inspiration til drengenavne

Om en måned har jeg termin, og vi har stadig ikke sat os fast på et navn til vores lille dreng. 
Da vi bor i Tyskland, vil vi meget gerne finde et navn, der ikke ændrer udtale på tysk.

Som eksempel er vi helt pjattede med navnet Alfred, og havde vi boet i Danmark, var der ingen tvivl om, at det var hvad han skulle hedde. Problemet med Alfred, er at tyskerne hverken kan har det flade A eller det bløde D, og det vil derfor blive et helt andet navn, når tyskerne udtaler det.
Jo jo, vi flytter da hjem igen en dag, så i bund og grund kan det være lige gyldigt, da det kun er for en periode, men jeg ved bare, at det ville komme til at irritere mig, når alle vi omgåes med hernede ikke kan sige det han RIGTIGT hedder.

Derfor leder vi nu efter alternativer. Det kunne jo være der var et navn, som vi var ligeså vilde med, og som ikke ændres af at blive udtalt af en tysker :-)

Vi har et par andre navne på tapetet, som er:
Sigurd
Max
Jarl (direkte opkaldt efter Friis Mikkelsen, som vi synes er en cool silverfox - og så fordi Peter Frödin i TV2's Stjernerne på Slottet konsekvent kaldte ham for Lille Jarl - det lød så sødt :-))

Jeg tager imod forslag med kyshånd, så hold endelig ikke noget tilbage men kom med dem :-)

For at indskrænke det lidt, kommer her lige listen over navne vi allerede har haft oppe, men som den ene eller anden part har nedlagt veto imod:
Sylvester
Villum
Marvin
Melvin
Theodor
Storm
Otto
Aksel

Vores to drenge hedder Rasmus og Bertram, så det må selvfølgelig godt passe lidt til dem, og til efternavn skal han hedder Lentz Svensson.
Pga. de to efternavne skal han ikke have et dobbeltnavn.

68 kommentarer:

  1. åh den er svær.
    Villum er jo mit farvorit drengenavn :)

    hvad med :

    Sylvester
    Benjamin
    Felix
    Leander
    Kolje
    Tristan

    Bliver spændende hvornår lillebror kommer ud - håber i finder det helt rette navn:)

    KH Vibeke

    SvarSlet
  2. hvad med:
    Otto, Milton, Topper, Sebastian, Sirius

    SvarSlet
  3. eller måske

    Wille
    William
    Patrick
    Karl-Emil
    Nicklas

    eller Alf

    - ja nemt er det ikke

    Held og lykke med både barn og navn :)

    SvarSlet
  4. Ihh det er så hyggeligt at finde på navne. 3 drenge.. det er da dejligt. Jeg er også vild med Alfred. Men kan godt forstå dig..
    Jeg vil foreslå disse navne:
    Albert, Malthe, Arthur, August, Holger,
    Det var vidst lige hvad jeg kunne komme i tanke om...
    Jarl er faktisk rigtig sødt :O)
    Held og lykke med det.
    Kh. Susan

    SvarSlet
  5. Storm er et skønt navn. Det samme er Sander, som mit barnebarn hedder, men det vil jo lyde anderledes med tysk udtale.

    Randi

    SvarSlet
  6. Mine favorit drengenavne er

    Frederik, min søn, født 8. okt :)
    William
    Mads
    Aksel
    Julian

    Jeg er sikker på, at når I først ser ham er I slet ikke i tvivl om navnet.

    Kh. Maria

    SvarSlet
  7. Andreas eller Lauritz! No doubt about it ;-)

    SvarSlet
  8. Tak for alle de fine forslag.

    Vibeke, Sylvester vil manden desværre ikke gå med til. Ellers også en af mine favoritter :-)
    Felix er vores søn Rasmus helt vild med og vil gerne have vi kalder ham.

    Bella, Otto er der også nedlagt veto imod fra min mands side. Ellers også super sødt!

    Mette, begge navne har vi haft på tapetet men er gået væk fra. Benjamin havde vi med Rasmus og Charlie med Bertram :-)

    Patcwork blomsten, Karl-Emil er super sødt.

    Susan, Albert har samme problem som Alfred med den tyske udtale. Malthe og August er sønner af gode vennepar og Holger er en god ven af min mand hernede i Tyskland. Arthur er super sødt, og det havde vi faktisk allerede inde med vores første søn, og vi overvejer den lidt igen. Ja, det er lidt af et puslespil :-)

    Randi, ja Storm er jeg helt vild med, men det har min mand nedlagt veto imod (må hellere lige tilføje det til veto-listen). Sander er bestemt også en kært navn, men ja - der har vi igen problemet med den tyske udtale.

    Maria, Ja Frederik er super sødt, men har det bløde D, som de tyskere jo ikke kan sige :-) Det samme med Mads. Aksel er endnu en veto fra min mands side. Ja, han er lidt mere kræsen end jeg er :-)

    SvarSlet
  9. Kirsten, helt sikkert flotte navne :-)

    SvarSlet
  10. Hej Ulla..
    Du ved jeg stemmer Sigurd og det gjorde du vist også hos mig engang... ;)) SÅ Sigurd da..
    Jeg har selv familie i tyskland, og ved hvordan det er, og må sige at Alfred der nok er et no go ja.. (jeg kender det jo ligesom fra Frederikke og Carl Emil er ligeså slemt selvom der ik er F i... :) )

    Go week.. Det bliver spændende hvad I vælger.... :)

    SvarSlet
  11. Jeg synes Sofus er sødt- og det kan tyskerne også udtale korrekt;0)

    SvarSlet
  12. Hvad med Anker? Synes det navn er helt på toppen og passer godt til de 2 storebrødres navne?

    Ellers Laurits eller Birk måske?

    Bliver spændende at høre hvad i finder på. Og så lige en kæmpe ros med til din blog. Den er superlækker og inspirerende. Man bliver simpethen helt glad i låget af at kigger herind i dit farverige univers.

    SvarSlet
  13. Det er vel nok spændende hvad i beslutter jer for :)
    Hvad med Oskar/Oscar? Det synes jeg er super sødt og frækt - og at det passer godt til jeres andre drenges navn :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  14. Jonathan
    Jasper
    Billy

    Hvornår har du termin?
    Kh SIlle

    SvarSlet
  15. Jeg elsker jo mine drenges navne:) Jens og Aske. Aske ville nok blive udtalt mærkeligt i Tyskerland, men Jens ... det hedder ham der cykelmyggen Jens Voigt jo, og han er da tysker?

    Jeg elsker det navn, fordi det er så almindeligt, altså ikke 'mærkeligt' men samtidig er der ingen, der hedder det. Jeg har endnu kun mødt et enkelt barn, der hed det, ud over min egen knægt:)

    Reklame reklame:)

    Og tillykke med en dreng, de er skønne, skønne!

    KH
    Kat

    SvarSlet
  16. Hej Ulla!

    Det der med navne er vi også igennem herhjemme - og vi ved endnu ikke om det bliver en dreng eller en pige vi skal have... kan sige at det blot gør det endnu mere svært! ;-)
    Jeg stemmer for Sofus eller Sigurd, da det klinger supergodt med Rasmus & Bertram - og så synes jeg tilmed også at det ser godt ud når man skriver det sammen med de andre navne :-)
    Pøj pøj med det, og lad mig endelig vide hvad I ender ud i :-)

    Kærlige hilsner, Louise

    SvarSlet
  17. Kan rigtig godt li Sigurd,Men Jarl det er også super fint..!

    Vi kunne heller ik blive enige om Navnet til vores Dreng.
    Jeg jo jo klart til anderledes navne (og nu skal der ik grines)Ha ha
    Ville så godt ha at han skulle hedde Ketil,Elias,Nijas el Temmi.

    Men Nix og atter nej..
    Min mand var ude i Kenua,Searn,Alehando (ved ik hvor F...han fik det fra)

    Så det blev Altså Gabriel,Manden havde retten til at ha det sidste ord da jeg har bestemt Piger´s navne..
    Skulle lige tygge på den og har heldigvis vænnet mig til det :-)

    Held og Lykke med af finde det ´perfekte´navn

    Kh

    SvarSlet
  18. Viel spass at finde på navne (og det var så mine tysk kundskaber..)
    Af jeres tre navne stemmer jeg helt klart på Sigurd. Synes det er så fint. Ellers kunne det være Ludvig, Kalle eller Ole.
    Bliver spændende hvad i finder ud af:-)
    Kh Ulla

    SvarSlet
  19. Jeg har en Sofus og en Alfred - og det synes jeg selvfølgelig er dejlige navne. Hvis vi engang skulle få en dreng mere tror jeg han skulle hedde Louie...

    Kan lide mange af de navne der er nævnt her på siden - held og lykke med at finde det perfekte navn..:O)

    SvarSlet
  20. Viggo

    (hvordan man kan nedlaegge veto mod Sylvester er mig en gaade ;-))

    :-) mette

    SvarSlet
  21. Helt klart ANTON:)
    og Valdemar og så lige Hugo...
    mange hilsner fra Josefine

    SvarSlet
  22. Gustav! Udtales selvfølgelig mere med ægte "u" i Tyskland end i Danmark, hvor vi gerne siger det som "å"!

    Min søn hedder det, og vi har familie fra udlandet, der udtaler det på "u"-måden - det bemærker jeg stort set ikke :)

    Ps. bliver lige nødt til at fortælle at det der ord jeg skal skrive for at efterlade kommentaren er "prutholl", haha, vildt fjollet :)

    SvarSlet
  23. Ha! Inden jeg læste så langt i dit indlæg, at navnene begyndte at stå der, tænkte jeg SIGURD! Så det må blive min 'stemme':)

    God navnejagt!

    KRAM
    Lis

    SvarSlet
  24. Hvis jeg skulle have en dreng til, så skulle han hedde Bror...
    Storm er jo klart min favorit (mærkeligt nok;o). Sigurd må i simpelthen ikke kalde ham... Synes helt ærligt, at det er et frygteligt navn...
    Aksel er også et skønt navn.
    Ellers er jeg sikker på at Per og Ole snart bliver de nye top moderne navne;o) (Ja... vi ser de gamle "Far til fire" film her hjemme;o)
    Mads kan jeg også lide... Jarl skal jeg lige vænne mig til, men måske kan jeg lide det;o)

    SvarSlet
  25. Hvad med Claes.
    Det hedder min søn, det dejlige ved det, er at der ikke er ret mange der hedder det.
    Og så syntes jeg, det er et flot navn både som bette og som voksen.
    Han er 23 år idag.
    Held og Lykke med ham:0)
    Knus Susi

    SvarSlet
  26. Det er svært det med navne. Vi havde samme overvejelser. Da jeg er franskmand skulle vores børn hedde noget som en franskmand nemt kunne sige. Endvidere ville jeg have at det også skulle kunne siges nemt af en englænder. Så vi har fået os en Max og en Rose. Er fristet til at foreslå max til dig. Men synes ikke det klinger med efternavnet, og det er noget kort i forhold til Rasmus og Bertram.
    Derimod er Sigurd da super sammen med efternavnet og sammen med de to. Ud over at det i sig selv er et rigtig skønt navn!!!

    SvarSlet
  27. Navne-jagten er simpelthen den sværeste ;)
    Her er lidt forslag fra mig:

    Linus
    Magnus
    Valdus
    Villum
    Pelle
    Adrian
    Malthe

    Held & lykke med valget ;)
    Knus

    SvarSlet
  28. Storm er mit favoritnavn, Og skulle vi have flere boern, ville jeg kaempe for navnet......

    Ellers er der Villads, Villum, Oskar, ludvig, Julius, marius, Cornelius, mingus, august, Emil, aksel, Dante, laurits/z eller Christian?....

    Held Og Lykke, det er ikke en nem opgave.

    SvarSlet
  29. åhh mit lille barnebarn skal hedde zeppe - jeg elsker det navn :-)

    SvarSlet
  30. Hvad med

    Liam
    Tristan
    Gustav
    Ludvig
    Johan
    Anton
    Jonathan
    Laust
    Carl
    Johannes
    Nico

    Håber de kan bruges.

    SvarSlet
  31. Hej Ulla:)
    Ved ikke, om det allerede ER foreslået, men hvad med Hugo?
    God sidste-graviditets-tid:)

    SvarSlet
  32. Kan ikke helt gennemskue om det ender ok med tysk udtale, men jeg stemmer også for oscar!

    SvarSlet
  33. Uuuh den skønne navnejagt. Herligt!Mine to drenge hedder:
    Malte og Lauge
    Det er jo helt klart de dejligste navne i verden ;)

    Willum, Anton, Hardy, Otto eller Karlo er mine bud på navne der kunne passe til dine sønner og efternavnet.
    Held og lykke

    SvarSlet
  34. Af de tre navne i overvejer er jeg helt vild med Sigurd. Det er et hyggeligt navn. Man MÅ være en rar person for at have det :)

    Ellers kan jeg ret godt lide navnet Stinus. Det havde jeg faktisk på min liste over yndlingsdrengenavne før jeg mødte min mand, som altså hedder det, så det kunne vores søn jo ikke så godt ;)

    Glæder mig til at høre, hvad valget falder på :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  35. Jeg må da også lige give mit besyv med. Var lige inde og kigge på vores navneliste over drengenavne (nu har vi fundet ud af vi skal have en pige), og mine topnavne derfra er:
    Buster
    Nils
    Tommy
    Thue

    Af dem I har talt om synes jeg også Sigurd stemmer bedst med de to andre drengenavne. Jeg har faktsik for mig selv gået og tænkt på, hvad I ville kalde den nye, for synes Rasmus og Bertram er sådan nogle finde navne. Har selv to fætre der hedder det, ellers ville jeg helt klart kalde min evt. fremtidige søn for Rasmus :-)

    Held og lykke med det, glæder mig til at høre, hvad I finder på.

    SvarSlet
  36. Sigurd er rigtig sødt og det passer godt til Bertram og Rasmus.

    Jeg synes at Storm er et underligt fornavn, men det skyldes nok at det er mit efternavn ;-)

    SvarSlet
  37. Jeg synes, at I skal holde fast i Alfred! Det er så fint et navn, og I kommer jo tilbage til DK:) Men ellers Max, Theo, Christian, Mathias eller Jakob. De navne kan man i hvert fald hedde både i Tyskland og i DK. Bliver spændende at høre, hvad I finder frem til:)

    SvarSlet
  38. Hej Ulla

    Åh det er så svært med navne.

    Vi tænkte lidt kort over Wilbert, da det var en kobination af William+Albert

    Men det lød til mærkeligt og vi kunne ikke lige vænne os til det og gik over til Noah.
    Vi elsker selvfølgelig navnet Noah og det passer også til vores lille dreng, men Wilbert havde nu været perfekt til den lille krudt ugle for han er en vild lille en:)

    Det havde været lidt anderledes men på daværende tidspunkt lød det mærkeligt, men nu ville vi ønske at det måske var blevet valgt.

    Eller er Alfred også bare sødt - har en veninde som har en lille dreng som hedder det og det er bare nuttet.

    Oscar var jeg også vild med, men det hedder min far også(fornavn)

    Nu ville faren også kalde Noah for Xavi da han er glad for Barcalona:) der stoppede jeg altså.

    Glæder mig til at høre hvad I finder på.

    HIlsner Vicki

    SvarSlet
  39. Jeg vil byde ind med 2 navne som jeg tror kunne passe til storebrødrenes navne...

    Bastian og
    Ruben

    Spændende hvad det bliver!
    God weekend.

    SvarSlet
  40. Jeg er helt vild med Carl. Synes det er sådan et smukt navn! :)

    SvarSlet
  41. Og så kom jeg lige til at tænke på Jacob... Det er også et meget sødt og lidt undervurderet navn:o)

    SvarSlet
  42. Jacob, Rasmus og Bertram... Det lyder godt...

    SvarSlet
  43. Ih ja, det hele var noget nemmere, hvis man bare ene og alene kunne bestemme navnet, ikk :) Vi endte med Oscar, og det er jeg super glad for! Jeg havde ellers Silas som favorit, men manden min ville ikke give sig :)

    Så gode bud kunne være:
    Oscar
    Silas
    Bror
    Pelle
    Julian

    Glæder mig til at høre, hvad I finder på :)

    Glæd dig til at putte lillemanden i sit Kram-tøj, for ihh hvor er Oscar nuser med sit på :)

    Kærligst
    Berit

    SvarSlet
  44. Tusind tusind tak for alle jeres dejlige kommentarer og navne forslag!!
    Vi har da fået et par stykker mere at gå og smage lidt på.

    Jeg kan se, at der er mange af jer der hepper på Sigurd - lige med undtagelse af en enkelt afstikker i Lisbeth, der slet ikke kan lide det - hihi.
    Sådan er det jo med navne - det er smag og behag, og af en eller anden grund har man gode eller dårlige følelser overfor et bestemt navn.

    Jeg er selv VILD med Sigurd (og ja, Rakel - det stemte jeg nemlig også på inde hos dig i sin tid :-), og skulle jeg ene og alene bestemme, så var det hvad lillebror kom til at hedde.
    Kan dog mærke at manden min trækker mere og mere i land mht. Sigurd, så det vil ikke overraske mig om det snart var at finde på veto-listen ;o)

    Blomsterbørn, Sofus er der også røget en veto på for længst - suk.

    Mette, ja jeg drømte faktisk her for et par dage siden, at vi kaldte ham for Hugo, men da jeg fortalte det til min mand faldt der promte en VETO! :-)

    Kat, Jens kunne faktisk være lidt hyggeligt, da det var min farfars navn.

    Mirjam, hvor sjovt at din mand hed det navn, du gerne ville have en søn til at hedde. Især med så sjældent et navn. Jeg har aldrig hørt det før, men nu smager jeg lige lidt på det :-)

    Anne, det kan også sagtens ende med at vi holder fast i Alfred og så bider den tyske udtale i os i de år vi endnu skal bo her :-)

    Vicky, jeg er glad for du satte foden ned ved Xavi. De er jo skøre de mænd :-)

    Lisbeth, Jacob er også super fint, men det hedder min bedste venindes mand, så det er altså bare ham jeg forbinder det navn med. Han ville selvfølgelig nok blive stolt, hvis vi valgte at kalde vores søn det :-)

    Berit, ja Silas er altså også sødt! Men ak ja - man skal jo blive enige :-)
    I øvrigt så har vi helt siden jeg var gravid med Rasmus (som nu er 6 år) haft navnet Filippa, hvis vi fik en pige. Så denne gang er det 3. gang at vi heller ikke kommer til at bruge det. Det er sådan et smukt navn!
    ...og ja, jeg glæder mig til at putte bettemanden i KRAM tøjet. Det er så fint!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  45. Jeg har kun 1 drengenavne forslag....nemlig det jeg altid foreslår, fordi det ville have været første valg hvis vi havde fået en dreng:

    Karl August (eller med C)

    (Vores piger hedder Karoline og ida Katrine)...k-navne her i familien.

    SvarSlet
  46. Karl August er bestemt også en skønt navn, Karen.
    ...og ja, det skal være med K. Man er vel dansker :-)

    God lørdag til dig.

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  47. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  48. Der er også Billy, Carlo eller Sigge

    SvarSlet
  49. Vores søn hedder Thore og det er selvfølgelig mit yndlings. Skulle jeg døbe en søn igen, kom han til at hedde Laust eller Sverke.

    Kh Shina

    SvarSlet
  50. Buster eller Julius...:-)

    SvarSlet
  51. Buster eller Julius...:-)

    SvarSlet
  52. Jeg har selv en Georg og Otto, men synes at Jarl er et rigtig skønt navn.

    SvarSlet
  53. Min guldklump hedder AUGUST - så ja det er altså mit ynglingsdrengenavn ;)

    Smil fra Mia

    SvarSlet
  54. Jeg har det lidt skørt med at foreslå et navn, men da jeg så jeres drenges to navne, kunne jeg kun tænke at den tredje skal hedde Julius. Så det er mit forslag... også selvom min egen hedder sådan. Faktisk kom min søn til at hedde Julius blandt andet fordi Ida (som du måske kender herinde fra, Ludvigs mor) fortalte mig at det betyder yndling :) Synes også Julius er en af de få navne som lyder super cool på tysk :) JuliuSSSS ;)

    SvarSlet
  55. Pelle?? :) vores favorit til dreng herhjemme :)

    SvarSlet
  56. Hvis min blob i maven er en dreng, så bliver det en Jarl. Vi havde det navn i hovedet allerede med Eskild, men han var nu mere en Eskild end en Jarl, så Jarl blev gemt til en anden god gang ;-)

    SvarSlet
  57. Jeg er altså bare vild med lille Jarl :-)

    Synes det er svært med drengenavne, vi er jo det sammen igennem herhjemme lige nu. Men faktisk tror jeg vil, for nu i hvert fald, er landet på Alvin. Jeg synes især det har været svært at finde et navn, som var i var i "samme genre" som Lilje, som vores datter hedder.
    Jeg havde ellers også en lang lækker liste, med faktisk mange af de sammen navne som du også har på din liste, min mand var dog heller ikke sen til nedlægge veto - ja næsten ved dem alle.. Hehe..

    Glæder mig til at høre hvad I ender med.

    Kh Louise

    SvarSlet
  58. Albert - det udtales jo Albåt på dansk men er egentlig også pænt på tysk !

    SvarSlet
  59. Alvin eller Jarl synes jeg er gode drengenavne.

    SvarSlet
  60. Min søn hedder Jarl - dem skal vi have nogle flere af.. :-) Og han er også vores lille Jarl :-)

    SvarSlet
  61. Mine drenge hedder noah og bastian, ellers kan jeg rigtig godt lide:
    Sander
    Theo
    Liam
    Max
    Conrad

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.