lørdag den 21. august 2010

Snart nyt på shoppen....(og lidt om forskellen på drenge og piger).

Ungerne er startet i børnehave igen efter næsten 3 måneders ferie. I maj måned var vi Thailand efterfulgt af to ugers juni sommerhusferie i Danmark. Derefter var de lige i børnehave i to uger, og så har der ellers været ferie frem til denne uge.
Det har været dejligt med sommerferie, hvor vi har haft masser af dejlig tid sammen, men jeg ville lyve hvis jeg sagde, at jeg ikke nyder stilheden nu.
Når to brødre går op og ned ad hinanden så længe, så går de altså i bokseringen et par gange om dagen, for lige at rense luften.
Mine drenge er heldigvis rigtig glade for hinanden, og de leger utroligt godt sammen det meste af tiden, men altså, hvor har jeg svært ved at acceptere det der med, at drenge skal slås!?
De kan sidde ligeså sødt og lege med f.eks. Brio togbanen sammen, og lige pludselig så er der fuld gang i brydningen...?? Ofte når jeg beder dem stoppe og være søde ved hinanden, så får jeg svaret tilbage fra begge parter: "Jamen, mor det er sjovt - det gør ikke ondt".
Min mand beroliger mig med at det er helt normalt, og sådan gør drenge bare. Det er urkræfterne der er på spil...testosteronens natur.

Ja, hvad ved jeg? Jeg kender jo kun til sådan som piger opfører sig og tænker. Ved nærmere eftertanke må jeg spørge mig selv......er det nu egentlig meget bedre?
Vi piger er lige fra børnehaven og hele skoletiden utroligt hårde ved hinanden. Det er det psykiske frem for det fysiske det går udover, når vi skal manifestere os i forhold til hinanden. Der bliver dannet kliker og holdt udenfor og konkurreret på et mindre åbentlyst plan. Det er de små udspekulerede spil der regerer blandt pigerne i skolegården - de indbyrdes magtkampe og alfahunnernes dominans, og så er det jeg tænker, at det vel egentlig på mange måder er hårdere ved sjælen end en brydekamp i ny og næ?

Bevares - drengene har jo også et hierarki med en alfahan i toppen, men så kan man være sikker på at han er "udnævnt" til fører fordi han har vundet i kapløb, er den bedste til at spille fodbold eller har den stærkeste far. Det er til at tage at føle på, og drengene accepterer at der er én der er bedre end de andre, når først det er fysisk bevist. Sådan er drenge så simple og ligetil :-)

Måske er det i virkeligheden drengene der har fat i den lange ende....?

Nå, egentlig var det ikke forskellen på drenge og piger dette indlæg skulle handle om. Jeg ville blot fortælle, at jeg har været flittig i denne uge, så i løbet af weekenden lægger jeg lidt nye sager på shoppen. Blandt andet nederdele til de store piger samt en god stak flagranker.

8 kommentarer:

  1. Du har helt og aldeles ret Ulla.. Jeg tænker nogengange det samme.. Piger er bare mere fint følende og nærtagende, drengene, der er ik så meget pis med dem.. :) Kan sagtens genkende det du ridser op, både fra min egen skoletid (også som voksen!) og igennem mit arbejde..
    Dejlige farver på billedet som frister til at lede ind i shoppen.. :)
    hav en dejlig dag..
    kh Rakel.

    SvarSlet
  2. Uh, hvor ser det lækkert ud med alle de skønne farver, Ulla.

    Som mor til både piger og drenge ved jeg også nøjagtigt, hvad du mener!! Mine sønner slås ofte - og jeg har svært ved at rumme det....jeg synes de er for voldsomme (og højrøstede) - men som din mand siger min at 'sådan er drenge bare'.

    Her til morgen var min mand ved at drille Wilma lidt - noget med at han spiste små prinsesser bla bla bla. Wilma siger så: 'Jeg er ikke en prinsesse - jeg hedder Wilma' 'Jamen, jeg spiser også små Wilma'er' svarede faren...'Far, det må du da ikke, jeg er din søn' lød det så fra pigebarnet :-) Og ja, lidt ret har hun - for hun er tydeligt præget af at ha' 2 små storebrødre; der er ikke meget prinsesse og pis at komme efter her - hun er ganske udmærket bekendt med survival of the fittest-princippet og slår bestemt en proper næve. Alfa-hun :-)

    SvarSlet
  3. Lækre peaks på nye kreationer Ulla!

    Og så til det med piger og drenge. Mine piger ryger i totter og slås præcis som dine drenge et par gange om dagen, så lige på det punkt er der enten ikke så meget forskel på piger og drenge, eller også er mine piger bare fulde af testosteron ;).

    Men bortset fra det, så kan jeg genkende scenariet, du ridser op fra skoletiden. Jeg har af samme grund altid holdt meget af at have gode drengevenner. Der ER det hele bare nemmere og mere ukompliceret og ikke nær så jantelovsagtigt heller.

    Men gode veninder er jo helt uundværlige også, så ville nødig undvære den verden heller! ;)

    God weekend.
    Din pakke ryger afsted first thing mandag formiddag.

    KH Helle

    SvarSlet
  4. Hej Ulla

    Tak for din kommentar forleden på min blog. Puha hvor en omgang og jeg er stadig ikke kommet mig over "chokket" og skal stadig vænne mig til at der ikk er nogen tand nu og bare et stort hul - han havde sådan et fint tandsæt.
    Nå men jeg må jo videre og tænke at det jo "bare" er en tand og han er jo sund og rask så værre er det jo ikke.

    Det er jo nok bare endnu en pige ting:)

    Jeg kommer selv fra en ren pige-familie så hvis der kommer flere drenge i min nye lille familie skal jeg nok også "lige" vænne mig til de daglige slåskampe:) men nu har jeg været en rigtig drengepige og jeg kan nu også mest lide når der er en konflik så får man det lige ordnet og så er det ude af verden. Sådan er det bestemt ikke med piger.

    puha det blev en lang kommentar:)
    Glæder mig til at se om der er nogle drenge hue - findes dine skønne huer til 2 års alderen?

    Rigtig god søndag

    Mange hilsner Vicki

    SvarSlet
  5. Godmorgen :-)

    Rakel: Ja, vi fortsætter ganske rigtigt som voksne med at være nogle værre sladdertanter. Puh, hvor kan man blive træt i hovedet af det!

    Trine, dejligt at høre at lille Wilma kan bide fra sig :-) Hun skal nok klare sig ude i den store verden!
    Dejligt navn - Wilma - i øvrigt. Det havde vi kaldt lillebror, hvia altså han havde været en lillesøster. Nu kommer han nok til at hedde Alfred, så man må sige, at vi har meget samme smag i navne (Albert-Alfred).

    Helle: Bare rolig - jeg kender også mange vilde piger, og var selv lidt af en vildbasse som barn, så tror såmænd også det er ganske normalt. Mine drenge kan også godt sidde stille og lave perler eller tegne, så helt sort og hvidt er det selvfølgelig ikke :-)
    Ja, mænd er dejligt ukomplicerede, og specielt i gymnasietiden holdt jeg mig væk fra alle intrigerne og fandt mange drengevenner istedet.
    Nu er det dog mest mine nære veninder jeg værdsætter, men når man bor hernede langt væk fra Danmark, så kræver det jo timelange telefonsamtaler, når venskaberne skal plejes, og dér er vi piger altså et skridt foran :-)

    Vicky: Åh ja, kan altså godt forstå du stadig er mærket af det. Du bliver jo også hele tiden mindet om det, når du ser den manglende tand.
    Ja, piger kan gå og brænde inde med ting i lang tid. Mænd får det ud af systemet og så kan man ligesom komme videre!

    Der kommer ikke huer på shoppen i denne weekend. Jeg er ganske vist ved at sy huer, men det er en ordre fra min nye forhandler i Århus. Har også lige et andet projekt med deadline her 1. september, men når det er klaret, så skal jeg igang med huerne til min egen shop.
    Jeg laver dem i 4 størrelser: 48 cm., 50 cm. og 52 cm. og 54 cm., så der er helt bestemt en af de størrelser du kan bruge :-)

    Dejlig søndag til jer alle!

    Kh Ulla

    SvarSlet
  6. Lækre sager, Ulla..:)
    Er ret vild med storpige-nederdelene - desværre lidt for store til Karoline..

    Dejlige betragtninger om kønnene.. Jeg har nok aldrig været en drenge-pige, men går som oftest langt udenom tøseintrigerne.. Orker det ikke;)

    Ha' en dejlig dag - lyder spændende med forhandler i Århus...
    KH Anne

    SvarSlet
  7. Hei Ulla
    Nå har jeg nydt de flotte bildene fra det glade og frodige hjemmet ditt! Herlig med den solskinnstapeten på den ene veggen og alle de flotte Eamesstoler.
    Så flott for unger å vokse opp i et slikt fargeglad hjem tenker jeg.
    Takk for kikken!
    Ha en super dag!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlet
  8. Anne, bare rolig - der kommer også nederdele til de små piger. Fra. str. 80 og op. De er allerede klippet, så skal bare lige sy dem :-)

    Kaspara, åh tak for de søde ord. Ja, jeg har nok lidt en kærlighed til Eames stole. Det må jeg nok indrømme :-)
    Ja, jeg tænker også at det må være skønt at vokse op med farver omkring sig. Det styrker fantasien, tror jeg. Jeg er selv vokset op i de glade 70'ere og 80'ere, hvor der var knald på farverne.

    Kh Ulla.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.