fredag den 20. august 2010

Forandring fryder Part 5 - Stue/Spisestue

Som tidligere skrevet her på bloggen, så har vores stue og spisestue undergået noget af en forvandling. Egentlig ikke fordi vi har fået hverken nye møbler eller andre ting, men simpelthen bare fordi vi har byttet om på de to stuer.
Jo, sofabordet er skiftet ud med de fine teak "nesting" borde, som jeg har givet en omgang lys gråblå og en enkelt væg har fået lidt tapet - ellers er det de samme møbler, billeder og pynteting, der blot har fået nye pladser.
Jeg har aldrig været rigtig glad for vores dagligstue, da jeg har syntes den var for mørk. Vores sofa er koksgrå (købt til en skøn lys stue i vores tidligere hjem) og gjorde intet for at lyse det mørke rum op, så først var jeg ude i at ville ombetrække den og dermed gøre rummet lysere på den måde.

Da mine forældre så var hernede på besøg i starten af august, kom min mor med den brilliante idé at bytte om på de to stuer. Hvorfor havde jeg dog aldrig tænkt på det? Kender I det med, at man låser sig fast på noget, og så strander det ligesom der inde i hovedet.
Da vi flyttede ind, var det bare givet at stuerne skulle fordelse sådan. Rummet som før var spisestue, var det eneste rum, hvor der var ledningudtræk fra loftet, og hvor der dermed kunne hænge en lampe over et bord, så det blev derfor spisestue.
I det der før var stuen har man lavet en (hvis du spørger mig) ultragrim hjørne tv-væg med indbyggede glas hylder til DVD afspiller mm. YRK! Det var også her antennestikket var, så ja.... det blev derfor til dagligstuen.

Det var dog til trods for disse ting ingen sag at bytte om på stuerne. En elektriker kom og trak en ledning fra væggen (hvor der før havde siddet en smuk spot(!?)) og ind over spisebordet, så vores Random Light kunne komme op over spisebordet. Den kommer endnu mere til sin ret i det store rum - ih, hvor jeg elsker den lampe!
Da vi ikke har nogle fjernsynskanaler og ikke bruger fjernsynet til andet end at se DVD på i ny og næ, så skulle vi jo anyways ikke bruge antennestikket og kunne dermed nøjes med et alm. strømstik inde i den anden stue, og hurtigere end lynet fik vi flyttet fjernsynet og skjult TV-væggen fra helvede bag vores smukke gamle linnedskab.

Jeg er såååå glad for forvandlingen!

Jeg overdriver ikke, hvis jeg siger, at jeg HVER dag i den første uge (mindst) udbrød henrykkelses ord, hver gang jeg trådte ind i stuerne.
Det er helt utroligt hvilken forskel en enkelt formiddags arbejde kan gøre. Nogen gange skal man bare lige bryde ud af det fastlåste og se tingene med nye øjne.

Sådan så stuerne ud før.
Her er processen igang og min stedfar er igang med tapetet.
Og her en omgang billedspam af det færdige resultat. Først spisestuen med blik ind til dagligstuen.
Væggen med de gamle kuverter er inspireret af Lisbeths væg med vintage postkort (indlægget hedder Postkort-passion). Super smuk idé! Kuverterne er nogen jeg har købt for lang tid siden, fordi jeg synes de var sjove. Udover et par stykker i ramme på vores badeværelse, har jeg ikke lige vidst hvordan jeg skulle bruge dem, men efter at have set Lisbeths vintage postkortvæg var jeg ikke i tvivl om hvordan de kunne komme til deres ret.
Her stadig spisestuen set fra den anden side - ind mod vores kontor/ekstra gæsteværelse. Som det kan ses, så er det den mere spraglede del af rummet med alle vores bøger samt drengenes legesager. Jeg nænnede ikke at fjerne drengenes togbane inden jeg fotograferede. De har nemlig lige siddet så fint og bygget den her til morgen, og ville nok blive lidt skuffede hvis den havde været væk, da de kom hjem fra børnehave.
Dagligstuen med de nymalede teak borde. Prøv at abstraher fra de grimme granitgulve. Tænk hvor meget mere hyggeligt det havde været, hvis der bare havde været lækkert træ....(drømme drømme drømme :-))
...og se lige - jeg har fundet en plads til én af Lott's papirsdukker, som jeg viste frem i forrige indlæg. 
Dagligstuen set ud mod vores terrasse på 1. salen. Solen har idag skinnet fra en skyfri himmel og termometeret har vist 28 grader. Åh, hvor jeg elsker sommer!
Hvis I undrer jer over hvorfor spisestue og terrasse med spisebord findes på vores 1. sal, så er det fordi vores hus er lidt specielt indrettet. Hele stueetagen  har nemlig i sin tid været et firma, så privatboligen har ligget på 1. og 2. salen, og derfor ligger køkkenet også på 1. salen - sammen med mellemgang, stuer, kontor og badeværelse. Faktisk er der også udgang til terrassen fra køkkenet, så i de 6 ud af årets 12 måneder vi har udevejr hernede, da fungerer terrassen jo nærmest som et ekstra rum.
2. salen med skråvægge danner rammen om to gæsteværelser (ja, vi har meget plads til gæster :-)) og et badeværelse, så den etage bruger vi aldrig selv.
I stueetagen har vi entré, badeværelse, soveværelse, børneværelser og stor vinkelstue, hvor to tredjedele er min systue og én tredjedel er drengenes legerum. Derfra er der udgang til vores have.

Forandring fryder Part 6 må blive legerum/systue. Jeg har nemlig lavet en lille bitte ændring i drengenes legekøkken, og så er jeg i disse dage ved at rydde op i sustuen, og det i sig selv er også en ret stor ændring!
Jeg har tidligere her på bloggen vist systuen frem i den tilstand den oftest befinder sig i, men har jo også lovet at vise den frem, som den KAN tage sig ud - når jeg en sjælden gang imellem rydder helt op. Hånden på hjertet så sker det måske et par gange om året ;-)

17 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet flot!
    Og hvor er det dejlig at man lige får hjelp nogle gange til at se hvad der kan laves om på!

    SvarSlet
  2. Så utrolig fint det ble! :)
    Liker sååå godt bildeveggene dine, og de flotte putene i sofaen!

    Ønsker deg en strålende helg, og håper du nyyyyter familien din, huset ditt og annet du liker å pusle med. ;)

    Klem

    SvarSlet
  3. Det ser super lækkert ud det hele. Du kan noget med farver :)

    SvarSlet
  4. ÅÅÅå så fiint!! her kan du jo ikke annet enn å kose deg glugg i hjel!
    ha en super helg videre:)

    SvarSlet
  5. Kæreste smukke Ulla

    Jeg er simpelthen kastet tilbage i stolen over dine kreative evner!!
    Hvilke forvandlinger du har gang i! Du kan bare det der med at trylle! Såååååååå fantastisk flotte rum! Så meget sjæl, hygge og kærlighed!

    SvarSlet
  6. hvor ser det altså lækkert ud. Misundelse er mit mellemnavn....

    SvarSlet
  7. Uhhh hvor lækkert ! Jeg er da helt vild med dit gule , blomstrede tapet i jeres spisestue. Den er godt nok blevet fin. Utroligt hvor lidt der egentlig skal til ? Har du mere af det tapet ?

    SvarSlet
  8. Siri, ja nogen gange skal der lige et par nye øjne til :-)

    Guro, mange tak! Ønsker også dig og dine en dejlig weekend.

    Malene, mange tak skal du have :-)

    Janne, tusind tak. Ja, jeg er VILD med mine nye rum! Det er som at få et helt nyt hjem og jeg glædes stadig over de stuer dagligt :-)

    Camilla, hvor er du bare sød!! Tak for de flotte ord. Håber alt er vel i Auning :-)

    Sarah, tak skal du have :)

    Stine. ja det tapet er så skønt! Jeg har desværre ikke så meget tilbage, så det er ikke noget jeg sælger.
    Jeg har købt det her:
    www.johnny-tapete.de

    Dejlig dag til jer alle :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  9. SÅDAN!!!det ser simpelthen så fedt ud. Alle forandringer er bevet super skønne og klæder hinanden så godt-fantastisk.
    f... et lækkert hus I bor i! nums,
    god weekend

    SvarSlet
  10. Hvor er det et skønt hjem I har skabt jer :-)

    SvarSlet
  11. Sikke et inspirerende indlæg! :D Nød det til fulde! Kan stirre mig blind på alle de fine detaljer! :D

    SvarSlet
  12. Åhh vad fint det blev! TApeten med gula blommor var helt oemotståndlig och ideén med kuverten var ju jättekul!

    Kraam Lotten

    SvarSlet
  13. Hvor bor i bare hyggeligt! Er især vild med de spraglede puder i sofaen og billederne ovenover :)

    Og så synes jeg at reolen med alle dens ting og liv afslører at det er rigtige mennesker, der bor i huset, så det ikke bliver for tomt :)

    Okay, der fik jeg lige afsløret at jeg er alt andet end minimalist... Synes det kan se lækkert ud med få ting, men synes at flere ting giver hygge.

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  14. Hvor bor du bare lækkert Ulla:)
    Sikke en inspiration til boligen.

    Super dejlige farver:)

    Mange hilsner Vicki

    SvarSlet
  15. Tusind tak for alle jeres kommentarer og rosende ord. Jeg suger det til mig :-)

    Ha' en dejlig søndag!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  16. Har lige siddet og beundre din indretning Ulla! Simpelthen så fuld af kreativitet, lys, inspiration, farver og glæde! lækkert lækkert lækkert!
    Men hvordan kan du finde på at male så smukke teaktræs borde! Skam dig! (:

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.