mandag den 28. juni 2010

Hjælp til tapet!

Stærkt inspireret af Helles seneste indlæg om de blinde pletter i boligindretningen, kom jeg igen (for gud ved hvilken gang) til at sidde og drømme mig væk. 
Sagen er nemlig den at vi bor til leje i et hus her i Tyskland, hvilket jo desværre sætter sine begrænsninger for hvad man kan tillade sig at ændre på af større ting.
Faktisk er det et skønt hvidt hus, som ligger lige ved skoven i et rigtig hyggeligt kvarter, så vi er super glade for at bo her. Desværre må jeg hver dag leve med vores grå granitgulve, bøgetræs dørkarme og indbyggede spots. Jeg tiggede og bad i sin tid vores udlejer, om vi ikke nok måtte male døre og karme hvide, men der var ingen kære mor! 
Gulvene er SÅ grimme og kolde, og de generer hver dag mit øje - selv nu efter tre et halvt år. Jeg har forsøgt så godt jeg nu kan af dække alle flader med farverige plast- og kludetæpper, men man kan jo desværre stadig se den grå granit. Suk, hvor jeg savner de skæve og knirkende trægulve vi havde, da vi boede i lejlighed i København. 

Ja, så jeg har nok at drømme om! Jeg drømmer tit om den dag, hvor vi skal flytte tilbage til Danmark, købe vores eget og have fuldstændige frie tøjler til indretning. Åh, alle de idéer jeg har gået og samlet sammen i de år vi har boet hernede (drømme drømme drømme...).
Bo har netop fået sin kontrakt forlænget med to år. Jeg burde måske lige fortælle, at han er prof. fodboldspiller til jer der ikke ved det. Det betyder at jeg må leve med vores mange øjebæ'er og mine længselsfulde boligindretningsdrømme i endnu 24 måneder.
Derfor kaster jeg nu et lille spørgsmål ud til alle jer i blogland, der ligesom mig elsker tapeter. Jeg har i årenes løb tapetseret mange møbler og småting, men har grundet husets status som lejehus aldrig prøvet at tapetsere vægge. 
Jeg vil super gerne klistre tapet op i hele hytten, men har holdt mig fra det, da vi jo skal aflevere huset tilbage i samme stand som vi modtog det - dvs. med hvide glasvævs vægge.
Selve det at sætte tapetet op er ikke noget problem for mig. Jeg har lavet nogle snydevægge af spånplader, som jeg har tapetseret og boret udenpå de originale vægge. Bl.a. i et hjørne på drengens værelse, men jeg kan jo ikke rigtig sætte spånplader op i hele huset :-)

Det jeg gerne vil høre er om der er nogen derude der kan komme med en vurdering af, hvor omstændigt det vil være, at aflevere væggene tilbage i oprindelig form, hvis jeg klistrer tapet op??
Det er ikke nødvendigvis (højst usandsynligt, faktisk) mig selv, der skal klare jobbet - det vil være de malere der til den tid skal gøre huset i stand. Jeg ved bare ikke, om det er et meget stort (læs: dyrt) arbejde vi dermed giver videre eller om vi decideret ødelægger væggene ved at tapetsere dem??
Der skal vel helt nyt glasvæv op, når man damper tapetet af eller hvordan?

Håber på nogle gode råd fra alle jer kreatøser i blogland. Tager selvfølgelig også gerne imod råd om hvordan man laver et granitgulv om til træ ;o)

11 kommentarer:

  1. hej Ulla. Hvis du mener om man kan nøjes med at dampe det yderste lag tapet af og beholde glasvævet nedenunder, tror jeg ikke det kan lade sig gøre. Da vi overtog vores hus, dampede vi tapet af over det hele, der var nogle steder 5 lag..det gik i stykker pga. varmen og fugten. Jeg ville også være ked af, hvis noget vildt fedt retro tapet, skulle gå til spilde...Bare min mening. Men kan godt forstå du gerne vil sætte noget op. De er vildt fede de tapeter du har fundet. KH Mia

    SvarSlet
  2. Hej Ulla. Lad hellere være, det er et kæmpe arbejde at tage tapet ned - og hvis der er glasvæv på væggene nu, så ryger det med når tapeten skal ned. Er det et gammelt hus i bor i? Nogle steder kan man komme ud for at vævet også holder på løst puds. Så ryger først glasvævet, ryger muligvis også noget af pudsen - og så bliver det en endnu større omgang at føre det hele tilbage til "normalt". Novra, der var jeg nok lige en rigtig partykiller, hva'?
    Jeg har også boet en overgang i Tyskland - med linoleumsgulve i hele hytten og fæle dørkarme - og så er tyskerne helt vanvittige, når det kommer til stikkontakter - har I også sådan nogle kvadratmeter-store nogle af slagsen?

    SvarSlet
  3. Helt underbara tapeter!! De skulle jag gärna vilja ha allihop!! Du kan ju göra massa tavlor av tapeterna som du kan sätta upp och sedan ta med dig?! ;)

    SvarSlet
  4. Hej Ulla

    Det med tapet ved jeg ikke så meget om, men gulvet kan altså godt lade sig gøre at ændre på!
    Bare dit granitgulv er plant kan du lægge parketgulv oven på. I dag er det så smart med click-system, så der ikke skal bruges lim, derfor kan det nemt fjernes igen.
    Men det koster selvfølgelig noget mere end kludetæpper :o)
    Mvh
    Camilla

    SvarSlet
  5. Ok, nu fortæller jeg lige, hvad jeg engang har gjort. Virker det overhovedet ikke ved dig, må du altså ikke skælde mig ud. :-)

    Da jeg lærte min mand at kende, havde han sådan nogle meget meget brede og utrolig grimme tapetborder oppe midt på væggen i stuen og øverst ved loftet i spisestuen.
    Jeg kunne ikke holde til at se på dem i ret lang tid, og gik til maleren for at høre, hvad jeg skulle gøre.
    Han gav mig sådan noget, jeg kunne fortynde op, så det kom til at ligne tynd tapetklister, og som jeg så kunne smøre på borden. Da det havde siddet lidt, kunne jeg meget meget let og nemt trække hele borden af. Kun et par små steder blev lidt af den siddende, men det var ikke mere, end at jeg kunne skjule det, da jeg alligevel skulle male væggene.

    Derfor turde jeg godt smække et par baner retrotapet op i vores stue, da den var nymalet. Så det har jeg altså gjort. Skulle det gå helt galt, kan man vel finde et eller andet savsmuldstapet og smække det ovenpå og så male hele væggen over. Også selvom det skulle have en lidt anden struktur.

    SvarSlet
  6. Jeg har et lignende dilemma, da jeg bor i en gammel lejlighed med savsmuldstapet, som højst sandsynligt vil tage halvdelen af væggen med ned, hvis jeg prøver at fjerne det. Derfor er jeg blevet kæmpe fan af de her lister :)http://www.ms2solution.dk/Default.aspx?ID=42

    SvarSlet
  7. Mia, ja det var netop hvad jeg mente. Jeg ville jo netop gerne kunne fjerne tapetet uden at fjerne glasvævet nedenunder.
    Mht. spild af tapet - tja, så har jeg spandevis af lækkert retrotapet, der bare står og venter på at blive brugt til noget, så for mig er det jo netop spild at det ikke får lov til at komme op på en væg...også selvom det så kun bliver for 2 år :-)

    M, Ja sikke da en lyseslukker du lige var der :-) Huset er dog relativt nyt, så jeg tror ikke der vil ryge puds med også, men jo, du har da afskrækket mig fra at prøve.
    Vi har ikke store stikkontaker, men vi har MANGE! Stikkontakter og badeværelser, der skal de altså ikke løbe tør for de tyskere :-)

    Strumpetossa, ja nogle lækre tavler er nok det jeg må bevæge mig ud i. Eller som jeg allerede har gjort nogle steder med en "falsk" spånpladevæg over den oprindelige væg.

    Camilla, vi overvejede også click-parket, men vi ville ikke kunne åbne/lukke vores døre, hvis vi lagde det på :-(

    Nette, det lyder jo meget nemt. Måske jeg skulle lave et lille forsøg - bare på en lille væg. Altså på møbler ved jeg, at det netop kan tages af på lignende måde. Jeg plejer dog bare at bruge vand - så er det lige til at hive af.

    Trine, wauw det var smart! Det kunne helt sikkert også være en løsning!

    1000 tak for alle jeres gode råd og erfaringer.

    kh Ulla.

    SvarSlet
  8. Hej Ulla

    Jeg ved ikke, om det overhovedet er relevant at svare på dit spørgsmål her et halvt år efter, men nu tager jeg chancen. Min mand og jeg overtog for et par måneder siden et hus, der havde glasvæv overalt. I vores entre var der tapetseret uden på glasvæven, men det tog mig kun et par timer at fjerne tapeten (heraf ca. 30 minutters fysisk arbejde).

    Så nemt er det: Børst tapetet med en stålbørste og krads overfladen op - så der kan trænge vand ind i tapetet. Nu skal du ”vande” væggen med lunkent opvaskevand, igen og igen. Brug en blomsterforstøver (plastikflaske med spray-dyse på). Jeg sprøjtede vand på væggen i løbet af en dag - hver gang jeg gik forbi - og ved aftenstid var tapetet så opløst. at jeg nemt kunne trække det af i store baner. Supernemt og overhovedet ikke anstrengende - og du kan selv gøre det, inden du overlader huset til de dyre håndværkere.

    God fornøjelse med de flotte tapeter.

    Mange hilsner
    Pia

    SvarSlet
  9. Hej Pia.

    Ih, du kan tro jeg kan bruge dit svar til noget. Tusind tak!!
    Nu er der sat tapet op mange steder i vores hus, og jeg vil da bestemt bruge dit råd når jeg om halvandet år skal tage det ned igen :-)
    Dejligt at de er så nemt.

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  10. Hej Ulla,
    I er jo forhåbentlig kommet hjem til DK nu og har fået jeres eget :-) Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan det egentlig gik, da du så skulle have tapetet af? Jeg står nemlig i lidt samme situation, med at jeg også ønsker mig at få tapet op på væggene i min lejelejlighed, men det skal jo gerne kunne komme af igen ;-) Vil derfor super gerne høre om dine erfaringer! :-) Håber at du har fået indrettet rigtig fint nu, hvor I sikkert er i DK igen ;-) Hehe.
    KH Maria

    SvarSlet
  11. Hei jeg har et skab magen til dit (ikea skab) elsker hvad du har gjort ved dit. hvordan får du det til at holde - hvilket materiale, lak osv er der brugt? Fed fed side du har - elsker den.
    mvh Mia

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.