søndag den 6. december 2009

Ligestilling i dukkehuset?

Vores lille julekalender-dukkehus har nu fået tapet på de fire vægge, hvor det manglede og et par beboere er flyttet ind. Far og mor dukkerne fik de i kalendergave igår og idag har de så fået et lille komfur og en rød gyngestol. Begge originale 70'er møbler, som jeg har fundet på nettet (sammen med en masse andre super lækre vintage dukkehusmøbler, som I nok skal få at se som december skrider frem :-)).
Fluks blev farmand placeret i gyngestolen og moderen ved komfuret. "Så kan mor lave mad til far", som drengene blev helt enige om...??!? Øh, måske vi lige skal have kigget lidt nærmere på kønsrollefordelingen her i huset, så mine to drenge ikke vokser op og tror, at det er eneste mulige scenarie. Altså dukkehuset er jo fra 70'erne så der burde jo herske en sand ligestillingsånd derinde :-)
.
Ok, jeg kommer nok ikke til at give slip på det med madlavningen - jeg kan jo godt lide det.... og så slipper jeg til gengæld for at gå ud med skrald og købe ind (ja, det er så eneste fordel ved ikke at have kørekort - det med indkøbene altså ;o)).
Når ret skal være ret, så er vi faktisk aldeles ligestillede her i huset, men det er sjovt nok alligevel altid sådan at de forskellige arbejdsområder bliver delt op og aldrig bliver anderledes. Vasketøj og madlavning er mit område, skrald og indkøb er Bo's. Oprydning er vi fælles om og rengøring har vi en engel til at komme og gøre.
Drengene vågner ukristeligt tidligt om morgenen (læs: 04.50 idag!!) og denne tjans skiftes vi også om - faktisk er det her vi står allermest på vores ligeret! Der går sgu langt imellem vi tager hinandens morgener - så skal der være sygdom eller ualmindeligt arbejdspres indover før det sker - haha :-)
.
Det hænder da også at Bo laver mad og han er slet ikke så dårlig i et køkken! Faktisk er han altid manden for en god brunch med hele molevitten samt når der skal grilles store røde bøffer på Weberen. Det er jo også sådan lidt macho at stå der med ild og røg og store redskaber og styre måltidets igangskyden (er det et ord?) med hård grillhandske.
..
.
.
.
.
Rigtig dejlig 2. søndag i advent til alle jer søde blogkvinder.
.
Kh Ulla (der egentlig synes det er ok og på sin plads med lidt forskel på kønnene).

17 kommentarer:

  1. Jeg hørte en klog kvinde i radioen, Eva bendix, hun sagde om ligestilling kønnene imellem;
    " Lige , men ikke ens".
    Det har jeg taget til mig.
    De drenge er heldige, det dukkehus er skønt !

    SvarSlet
  2. Sikke et skønt dukkehus og sikke søde dukker!

    God 2. søndag i advent

    KH Mette

    SvarSlet
  3. Sikken en dejlig blog, sikken nogle smukke ting du laver og sikke nogle dejlige fortællinger du os alle i - skønt at kigge forbi :-)

    SvarSlet
  4. Miri: Jamen, det er da også bare helt rigtigt sagt! Meget klogt :-)

    Mette: Ja, de dukker er så fine. Dem fandt jeg på en tysk webshop. https://www.holzfarm.de/catalog/index.php/cPath/279_1_278/sort/2a/page/3?osCsid=9qmjeo6gcv733msiqajk1l1sn0

    Anette L: Mange tak for de søde ord :-) De luner!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  5. Ja de er virkeligt fine de dukker.. Og dukkehuset, og drengene som leger med det.. ;)

    Er helt enig med miri, vi er jo ikke ens, men vi skal hjælpe og supplere hinanden.. :)

    SvarSlet
  6. Det bliver så RÅ LÆKKERT det dukkehus :-)

    Jeg kan godt lide der er forskel på kønnene. Min mand må gerne være MANDEN her, og bore huller i væggene og løfte tunge ting. Det er også ham der laver mad, for det er hans interese. Vi deles meget godt om tingene - ligestilling hedder det vel ja - men der ER forskel på kønnene, og heldigvis synes jeg :-)

    Ha ha, jeg grinte af din kommentar inde ved mig ang blomstret sengetøj... Det har vi også ;-) Jeg mente bare mere sådan.... Man skal også kunne se der bor en mand i hjemmet, og ikke bare en kvinde der bestemmer det hele.

    Så i øvrigt du skriver at du vil til at sælge små pakker med retrotapetstykker i din butik - det glæder jeg mig til. Går ud fra man skal være hurtigt ude for at få fingrene i en pakke.

    KH Maria.

    SvarSlet
  7. Altså Ulla for pigger pokker - det dukkehus er simpelthen en drøm. Jeg sukker og savler nærmest ned i pc'en hver gang jeg kikker på billederne... Sådan en skøn lille verden, og fine, fine dukker...

    Og mht knsrollerne, så kan du tro, jeg kender fordelingen herhjemmefra... Børn, rengøring og oprydning er vi fælles om, og alle andre tjanser har vi uden ord fordelt imellem os, og i bedste fald agerer vi fra tid til anden arbejdsdrenge for hinanden...

    Smut i øvrigt lige en lilel tur forbi min blog... Har sendt en interiør-udfordrign afsted mod dig...

    Ha en dejlig dag
    Hilsen Helle

    SvarSlet
  8. Sikke et fantastisk dukkehus dine drenge får!

    Smiler godt her jeg læser dit indleg, sjovt hvordan børnene opfatter ting.

    Nu har jeg kigget forbi din blog så mange gange, håber det er ok for dig at jeg lægger dig i min blogliste? Så kan jeg nemmere følge med når du kommer med nye herlige indleg.

    SvarSlet
  9. Tak for jeres kommentarer og ros til dukkehuset. Jeg er også selv helt forelsket i det og er nærmest blevet en ren dukkehus-maniac! Det er jo indretning i miniature format! Fantastisk :-)

    Jamen, absolut skal vi supplere hinanden men ja, forskellen på kønnene må meget gerne bestå!

    Jeg er personligt meget til at en mand skal være en mand, og jeg tror virkelig også at de sætter pris på, at vi træder lidt tilbage og lader dem "klare sagerne" ind imellem. Det er og har jo altid været deres instikt. At beskytte og være den stærke.
    Lige på det punkt er jeg ikke så meget til 70'erne - det årti må gerne få deres overdrevent bløde - ja nærmest kastrerede mænd - for sig selv :-)

    Et lille sjovt eksempel fra vores hverdag hernede, var da vi forleden var på restaurant og jeg, da tjeneren kom hen, afgav vores bestilling. Bagefter gjorde Bo mig opmærksom på (dog med et lille smil på løben), at det altid var mig der bestilte når vi var på restaurant, og det kunne han faktisk mægtig godt som mand tænke sig, at være den der gjorde.
    Det er aldrig noget jeg har tænkt på, og det er slet ikke noget jeg bevidst har gjort, men for eftertiden vil jeg da give Bo lov til at være den der tager ordet ved bordet, for selvom det blev sagt med en vis portion humor, så tror jeg faktisk han mente det.
    Jeg vil jo også gerne være den der nusser MEST om børnene når de har slået sig eller er syge. Det er jo MIT instinkt!

    Dejlig lille debat i disse moderne tider, hvor kvinder er stærke og mænd er forfængelige!

    Helle: Tak for den sjove udfordring, som jeg nok skal tage op her inden længe :-)

    SiriR: Selvfølgelig må du lægge mig på din blogliste. Det vil da glæde mig meget :-)

    SvarSlet
  10. Et skønt dukkehus i har og det er da ganske særligt at mormor har lavet det. Herhjemme fik min datter Alberte sit eget dukkehus i søndags. I aftes da jeg skulle i seng opdagede jeg dukkefar på mit lille sengebord med hovedet nede i dukketoilettet. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal tænke om, hvor hun har den inspiration fra!
    Det er forøvrigt nogle helt enestående ting du laver!
    Hilsen heidi

    SvarSlet
  11. Ha ha ha - ok, det er sgu sjovt, Heidi! Ved heller ikke lige hvad der giver inspiration til den slags leg - vi må da håbe det er en tilfældighed ;o)
    Kh Ulla.

    SvarSlet
  12. Må lige spørge, hvor har du den fine Julegadget fra med Frankie? ; )

    SvarSlet
  13. Rikke - den har jeg kreeret på www.mixpod.com
    Pas på - man kan få meget tid til at gå derinde ;o)

    SvarSlet
  14. Google reader førte mig til din blog, og hold da helt op, hvor bliver man glad af at se sig omkring her. Og det dukkehus der er bare så skrupskønt, at jeg et øjeblik overvejer, om jeg mon er for gammel til dukkehuse :-D.

    SvarSlet
  15. Louise, det er sjovt du nævner det, for jeg er i min søgen efter møbler til mit gamle dukkehus blevet helt og aldeles bidt af den verden. Især de gamle 70'er huse. Jamen, jeg siger dig nogle fede hippiemøbler man kan få!
    Jeg har faktisk lige købt mig et gammelt Lundby hus, som skal være MIT og pynte på mit syværelse/kontor. Du må ikke sige det til nogen, for egentlig er jeg ikke så stolt af det.
    Der er sådan lidt ensom kattedame over at gå op i dukkehuse som voksen, og min mand er temmelig skeptisk (måske nærmest lidt ængstelig) overfor min nye hobby, tror jeg ;o)
    Jeg prøvede at forklare ham, at der jo ikke var langt fra at sidde og tapetsere sættekasser og småmøbler til at tapetsere, istandsætte og indrette et miniature hjem. Den købte han altså ikke helt.
    Han sidestillede det lidt med, når voksne mænd har kæmpe store modeltogbaner sat op i kælderen. Av, den sved!

    Tusind tak for de søde ord, i øvrigt!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  16. hej ulla,
    dit dukkehus er blevet sååå smukt og jeg ville ønske jeg var barn igen og kunne nyde legen i dit lille skønne univers.
    kan godt forstå du er blevet helt bidt af det- tør ikke sætte mig for meget ind i dukkehus-universet....
    håber alt er vel og I nyder decemberhyggen.
    kh kirsten

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.