fredag den 4. december 2009

Julemarked i ægte tyskerstil

Er der en ting tyskerne er gode til, så er det at smække julemarkeder op med alt hvad hjertet kan begære af kitchet julestemning. Hele december er et julemarked en fast del af enhver tysk by med respekt for sig selv. Mainz er ingen undtagelse, og igår var vi så inde og se på byens julemarked. Jeg tror det er lidt sådan, at har man set ét tysk julemarked, har man set dem alle, men hyggeligt det er det altså!
Duftene fra de forskellige boder blander sig med hinanden og skaber en stemning uden lige. Lokale samt turister går nysgerrigt rundt og kigger på alle de forskellige og farverige ting der er at finde hos de handlende. Vafler, glühwein, hjemmelavede bolcher, pølser, stearinlys, legetøj, julepynt, uldsokker, æggepunch og honninghjerter er bare noget af det man kan se på, købe, spise og drikke. Selvfølgelig er der også en stor karussel med både julemand, kane og rensdyr til de små besøgende.
.
Igår inden vi tog afsted fik jeg lige en pakke ind ad døren, som jeg med spænding havde ventet på. Nemlig den skønne strikkede uldhue, jeg har købt hos Milledille.dk og som Lisbeth så fint har kreeret. Ih, hvor var den bare lige som jeg havde håbet og den passede perfekt til min lille Bertram skat! Se lige hvor skøn den er, og sug ellers lidt tysk julestemning til jer ;o)
.
.
.
.
.
.
.

13 kommentarer:

  1. Først og fremmest: Sikke en skøn lille dreng du har! Dernæst tak for de stemningsfulde julemarkedsbilleder - næsten som at være der selv! De fik mig til at mindes en tur til julemarked i Lübeck med mine børn for ca. tyve år siden!

    SvarSlet
  2. Hvor er det dog bare farverigt og festligt - og ja, i bedste kitchede tyskerstil...Bertram er bedårende (må man godt sige det om en dreng - eller tror du han foretrækker lækker-sej) med sin nye, totalt fede hue...

    kram

    SvarSlet
  3. Fantastisk farverigt marked. Det må være spændende at snuse rundt på :o)

    SvarSlet
  4. Ja, tyskerne forstår at holde skønne kitchede julemarkeder. Vi har selv en lille kopi her i Luxembourg og det er bare så hyggeligt og stemningen er i top. Selv i går i øspøsende regnvejr fik man stemningen helt ind under huden.

    God weekend.

    SvarSlet
  5. Bedstesblog: Mange tak skal du have! Jeg synes også selv han er ret så lækker ;o)
    Hvor skønt med fjerne julemarked-minder!

    Trine: Jamen, det er så lækkert og kitchet - helt som et tysk julemarked skal være!
    Tak tak - ja, du må gerne kalde ham bedårende. Han har endnu ikke lært hvad der hører sig piger og drenge til. Så er det anderledes med min Rasmus på 5 år. Den anden dag sagde jeg til ham at han var så smuk, og så blev han altså sur på mig! Nå nå, så fik jeg lige læst og påskrevet, at det altså kun var piger der var smukke. Vil du hellere være sej, spurgte jeg så, og det var lige hvad han ville!

    Mette b: Ja, det er altså rigtig rigtig hyggeligt, og anderledes fra hvad man ser i Danmark, og det er jo altid dejligt med lidt adspredelse :-)

    Vevika: Hvor skønt at de tyske julemarkeder har spredet sig til Luxembourg, for det er altså en hyggelig tradition!

    God weekend til jer alle :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  6. Ååh, det vækker minder! Jeg har boet og arbejdet i Tyskland ved et par anledninger, og julemarkederne, de er bare bedst! Her i Norge bliver det aldrig rigtig det samme.

    SvarSlet
  7. Det sjovt du viser de billeder Ulla.
    For 15 år siden var jeg på en forretningstur med min mand til en by som hedder Strallsund(nok ikke skrevet rigtigt) som ligger i det nordlige tyskland men som var under østtyskland før muren faldt.
    Det var i December og det så ud fuldstændig ligesom de billeder du har taget. Man kunne købe alt hvad hjertet kan begære af alt muligt krimskrams nok mest kicth ting men hold det var hyggeligt. Vi havde ingen børn dengang men jeg er sikker på at børnene ville have elsket at gå rundt og se på alle boderne.
    Hav en dejlig lørdag
    Kh Jeannet

    SvarSlet
  8. Tante Jul og Jeannet:
    Hvor dejligt at jeg slet ikke er alene om at synes at de tyske julemarkeder er fantastisk hyggelige! Det er nok ikke uden grund, at der bliver arrangeret deciderede julemarked-rejser til Tyskland i december, hvor man kører i bus (eller sejler på Rhinen) fra by til by blot for at besøge alle julemarkederne :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  9. Nårh... Han har "min" hue på!!! Hold da op hvor det varmer! Hvor er det bare nogle totalt skønne billeder... Der vil jeg også hen! I øvrigt er dine små indianere snart på vej...

    SvarSlet
  10. Så må jeg altså også nok sige at det er nogle virkelig smukke og søde børn du har! De er jo så fotogene....;o)

    SvarSlet
  11. Jamen, den huer er bare så skøn, Lisbeth! Den er vi glade for :-)
    Hvor lyder det dejligt at de små indianere snart er på vej. Der er nu indkøbt tipi'er fra Ostheimer og lavet fine små træstubbe med bark på som de kan samles rundt om bålet på! De bliver så fin en julegave!

    SvarSlet
  12. Hej. Må jeg spørge hvilket kamera du tager de flotte billeder med. Ligner digitalt spejlrefleks, men model osv?
    Mvh Chanet

    SvarSlet
  13. ååh..nå gleder jeg meg så veldig til helgen!
    da skal jeg og min kjære på julemarked i dusseldorf!
    om det er slik du skriver, at de fleste julemaked er like..så tror jeg at vi får det skikkelig koselig :)
    kanskje har du noen tips om hva en med-syerske kan se og oppleve i tyskland? er vel et godt stykke unna der du pleier å være, men kanskje har du noen tips likevel?

    mvh gunnhild

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.