onsdag den 18. november 2009

Skrid med dig, dårlige samvittighed!

Vores 2 dage i Disneyland var intet mindre end fantastiske. Hold op hvor har jeg nydt at være 100% sammen med min familie uden at skulle tænke på ordrer der skal syes, mails der skal besvares, post der skal sendes samt alle de huslige gøremål der kommer oveni. Det har været ren chokolade for sjælen!
.
Jeg skrev jo i mit seneste indlæg at jeg tog afsted med god samvittighed. Det var ikke helt rigtigt.....jeg tænkte bare at hvis jeg nu skrev at den var god, så blev den det måske. Det blev den heldigvis også da vi først var afsted og der var langt hjem til symaskinen :-)
Jeg har umådelig svært ved at slippe mit arbejde og tage en pause. Det var jo ellers den fleksibilitet og frihed jeg havde forestillet mig skulle være guleroden ved at være selvstændig - hmm.
.
I bund og grund handler det jo om at kunne forvalte sit eget ambitionsniveau, og det er der jeg kommer til kort. Jeg vil det hele! Jeg vil kunne tage imod alle ordrer og forespørgsler, svare uddybende og personligt på alle mails, levere til flere butikker, hjælpe til i drengenes (delvist forældre-initiativ-drevne) børnehave, holde webshoppen fyldt med nye varer hele tiden, sy alle de idéer jeg har i hovedet og i min lille idébog og lave hjemmelavede julegaver til hele familien - oveni det vil jeg jo så selvfølgelig også gerne være en perfekt mor og hustru, der altid har tid og overskud til mine børn og min mand, lave lækker mad, være den fuldendte vært, når vi har gæster fra Danmark, huske at komme til yoga HVER onsdag, løbe hver anden dag, rense min hud hver aften inden jeg går i seng (læs: falder i søvn på sofaen), holde mig orienteret om hvad der sker ude i verden for ikke at snakke om, at jeg faktisk også godt kunne tænke mig at komme i bad hver dag (ja, man skulle da tro at det var det mindste af det, men det er en helt anden sag som har noget med husmoderfælden at gøre, og som vist kræver sit helt eget indlæg :-))!!
You catch my drift?? Det tror jeg ;-)
.
Jeg er nødt til en dag at indse, at jeg ikke kan det hele! Når jeg stræber efter at tilfredsstille alle (især mit eget ideal), så er det jeg går rundt med den der konstante dårlige samvittighed, som jeg faktisk godt kunne tænke mig at slippe af med! Jeg er tidsoptimist og det skal altså være slut! Nu må jeg altså fatte at jeg ikke kan nå det hele og jeg må lære at sige nej.
Det var lidt en øjenåbner at være afsted med Bo og drengene, for hvor var det bare dejligt at have 100% fokus på drengene og se deres glæde og ro ved at have vores fulde opmærksomhed. Min samvittighed viste sig at være ren som en nyvasket barnenumse, for når alt kommer til alt, så er det vigtigste for mig at være en god mor, der har tid til og opmærksomhed på mine børn.
.
Den tur til Disneyland smagte ganske enkelt af mere! Mere tid med ungerne - mere tid sammen som familie - bare mere af det der er rigtigt vigtigt! Jeg tror jeg vil dysse lidt ned for ambitionsniveauet den næste tid og bare nyde alle julens hyggelige stunder sammen med min lille familie.
..
Det, med afstand, største for Rasmus, var at møde alle de kendte figurer "i virkeligheden" ;-) Bertram var til gengæld pænt bange for dem, og ligger på billedet her og gemmer sig under bordet.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

16 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare fedt ud. Der ville jeg dælme egrne til en dag. Godt du kom lidt væk. Det er da skide svært når man gerne vil en masse. Døgnet har jo kun 24 timer og det er bare ikke altid helt nok ; )

    SvarSlet
  2. velkommen hjem Ulla,
    håber sååå meget du kan vedligeholde dit ønske om at skære lidt ned på ambitionerne...
    og jeg vil følge i dine fordspor. slut med at suge al belæring (sundhed, motion, ikke ryge, ikke drikke) til sig, og slippe stræbelsen efter at være perfekt på alle fronter- det er jo fysisk og psykisk fuldstændig umuligt...men samfundet, medierne og vi kvinder forlanger det af os selv!!! SLUT MED DET, FRA NU AF!!.
    Jeg vil nyde ungerne så længe de er små, hygge med dem og komme lidt for kort i forhold til alt det andet:)
    kh kirsten

    SvarSlet
  3. Ja gid man kunne hoppe ind i nogen tidsbobler og bare lave det man ville også kunne det andet vente.. men HELT klart er tiden med ens børn og sin bedre halvdel det vigtigste også må det andet altså komme i den rækkefølge det nu kommer! Men du er jo også en busy dame med mange projekter såå håber turen har givet dig lidt fornyet energi..

    VH Maria

    SvarSlet
  4. Hej Ulla

    Velkommen hjem fra smutturen, og tak for de dejlige billeder, og især tak for dit befriende indlæg, som jeg 100% kan nikke genkendende til! Jeg kæmper også konstant med eller måske rettere mod min perfektionisme, min dårlige samvittighed og mine til tider lidt for idealistiske idealer...

    Vil ikke sige så meget andet, end at jeg know the feeling, og nå ja, tag lige en smut forbi min blog og tjek min nyoprettede give away ud, hvis du altså har lyst...

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  5. Jeg vil ønske af hele mit hjerte , at du huske din meget kloge beslutning :-)
    Og har stor forståelse for Bertram , der gemte sig under bordet- de ser da ret farlige ud !
    :-)

    SvarSlet
  6. Rikke: Nej, kunne det ikke være skønt med bare lige et par timer ekstra i døgnet :-)
    Jeg kan varmt anbefale en miniferie i Disneyland!!

    Kirsten: JA SGU! Det bliver mit nytårsfortsæt - at være lidt mere Uperfekt UDEN at få dårlig samvittighed over det!
    Det skal være den nye bølge. Vi har haft Femina-perfektionisme længe nok :-)

    Maria: Jeg kunne ikke sige det bedre selv - stik mig en tidbobbel! Nøj, hvor kunne det være fedt ;o)

    Helle: Ja, det er de skide høje idealer vi kvinder sætter for os selv. De kan kun give dårlig samvittighed, så vi er skime nødt til at skrue lidt ned for dem.
    Super fin giveaway - jeg smider 3 lodder i puljen :-)

    Miri, det håber jeg sørme også! Det er ikke første gang jeg har lovet mig selv at skrue lidt ned, kan jeg afsløre. Jeg føler ofte at jeg arbejder for meget og dermed går glip af tiden hvor mine børn er små. Det er jo med at være på forkant. Når jeg ved, at jeg vil fortryde hvis jeg ikke får det fulde ud af denne tid, hvorfor så ikke ændre det NU!?
    Jeg vil virkelig gøre mit ypperste, for at huske på det hver dag.
    Ja, jeg kan egentlig også godt forstå Bertram. Skræmmende store hoveder, og så gør det det jo ikke bedre at de kun mimer ;o)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  7. Mon ikke vi er mange der kan nikke genkendene til det du beskriver her. Jeg kan ihvertfald sagtens. Man har det med at tro at alt kan nås på den halve tid og så bliver man fanget. Sådan en dejlig tur som du lige har været på kan heldigvis nogen gange åbne øjnene.

    SvarSlet
  8. Ved præcis hvad det er du snakker om. Jeg har job, underviser i syning ved siden af, går selv til syning, dyrker motion og er ved at tage en bachelor i fransk... er det mærkeligt at jeg ikke kan nå det hele??? Vi har lige været 5 uger i Californien med vors to piger på 8 og 5. Fantastisk tur og fantastisk ikke at skulle noget andet end at nyde og være sammen. Det bliver ikke sidste gang vi gør det.

    SvarSlet
  9. Marina: Ja, det er sjovt man aldrig bliver klogere. Jeg kan varmt anbefale at skride fra det hele i et par dage. Det er vitaminer til hjerte og sjæl! ;o)

    Anne: Hold da op alt det du har at se til. Vil du så lige tage at slappe lidt af! ;o)
    Nøj, hvor lyder det lækkert med sådan en dejlig lang ferie! Det drømmer vi også om at udleve, når min mand er færdig med sin fodboldkarriere. Han har familie i San Francisco, så vi skal afgjort også på de kanter!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  10. Hej Ulla - hvor fedt for dig du kan nå at skrue ambitionsnivauet ned inden det er for sent og drengene er flyttet hjemmefra. Det er så vigtigt vi indimellem stopper helt op og reflektere en lille smule og en ferie er jo perfekt til dette formål. Jeg tror sagtens du kan finde en balance mellem familie / arbejde (det er ikke nemt men kan lade sig gøre). Jeg er uddannet ingeniør og har valgt en (måske) karriere fra, fordi jeg VIL være der 100% for mine 3 børn. Vi er verdensmestre i at spare og samtidig har vi masser af oplevelser med børnene, så de mangler bestemt ikke noget. Men at tage beslutningen om at blive hjemmegående var da ikke nem og omgivelserne lidt undrende men hey min mavefornemmelse sagde mig det var det rigtige - og det er det for mig. Vær god til at være tilstede, når drengene er hjemme, så må du arbejde om aftenen / når de er i børnehave istedet. Håber du finder den perfekte balance. Kh. Mette

    SvarSlet
  11. Jeg har hele tiden haft som en regel, at jeg kun arbejder når drengene er i børnehave og somme tider om aftenen. De er jo forbeholdt voksentid med min mand, men vi har faktisk en ekstra stol inde ved mit sybord - så i mine travle perioder smækker vi den bærbare op og sidder så sammen derinde og ser et eller andet på t2 sputnik eller noget andet. Ganske hyggeligt, og så kan jeg arbejde lidt imens :-)
    Over de sidste mange måneder har min regel med ikke at arbejde når børnene var her skredet lidt. Jeg har et kombineret systue/legerum, og de to drenge leger super godt sammen, så når de lige har været komplet optagede af en eller anden leg, har jeg sat mig til symaskinen. Det er også fint så længe de leger, men så sker der jo som regel det, at legen slutter på et tidspunkt og de igen har brug for min opmærksomhed eller hjælp til et eller andet, og så har jeg ofte hørt mig selv sige, om de liige kan vente to minutter, for jeg skal bare lige sy det her færdigt.
    Slut! Det går bare ikke at begynde at fordybe sig i arbejde når de er hjemme - i hvert fald ikke når Bo er ude ad døren. Når han er hjemme tager han ofte drengene med på legeplads, i Zoo eller noget andet, så jeg kan få arbejdsro, men så sidder jeg også bare tilbage og synes det er surt ikke at kunne tage med og opleve med dem, så det er det der også skal ændres på. Dét skal der bare være tid til!

    Så må jeg lige sige, at jeg synes det er fantastisk flot at du har taget springet og er blevet hjemmegående! Det er et stort tabu for kvinder i Danmark og får slet ikke den respekt det fortjener. Vælger man at gå hjemme med sine børn, så bliver det ofte opfattet som et tegn på at man er uden ambitioner. Jamen, jeg bliver sgu så sur - er det ikke den største ambition af alle, at dedikere sin tid til sine børn, så de kan få de bedste vilkår og rammer at vokse op i !?
    Jeg har en ven her i Tyskland, der er journalist for ZDF, og han har været i Tibet og lave et langt interview med Dalai Lama. Han spurgte ham bl.a. om hvem hans helte og forbilleder var, hvortil han svarede: Verdens mødre, der hver dag giver ubetinget kærlighed og tryghed til deres børn.
    Se dét er sgu da kloge ord!
    Min journalist ven har i øvrigt 4 skønne børn og en sød hjemmegående kone ;o)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  12. Hej igen Ulla - jeg kan næsten høre mig selv sige det der med de to minutter...for det er jo bestemt heller ikke fordi jeg sidder og leger med mine børn hele dagen. Men ønsker bare at skabe en ro og en tryghed her i deres første år, således de kan tænke på deres barndom som tryg og ikke alt det stress og jag vores samfund efterhånden har udviklet sig til. Jeg elsker selv at være kreativ, når børnene leger godt, og jeg kan se på især Sara, at hun efterligner mig og vil også gerne tegne og klippe hele tiden :-)
    Sikke kloge ord fra Dalai Lama og ja tror også det at være hjemmegående som bevidst valg er lidt tabu, mange fatter simpelthen ikke vi har råd til det, men hey det er jo heller ikke ligefrem billigt at have 3 børn i institution vel? :-) Tak for hyggelig snak - vi er helt enige. Held og lykke med det hele. Kh.

    SvarSlet
  13. Uha, hvor rammer dine ord bare plet! Jeg har netop i dag haft dårlig samvittighed og tænkt meget over, at jeg skal have så meget ud af tiden med Lillebassen, den får jeg jo aldrig igen!

    Jeres weekend i Disneyland så bare skøn ud! Dejligt at I havde mulighed for at trække stikket ud og nyde familien en hel weekend. Den første weekend i december er det vores tur til at tage til Paris i 1½ døgn. Jeg glæder mig allerede!

    SvarSlet
  14. Du rammer noget, Ulla... Og som de fleste andre der har kommenteret, kan jeg også nikke genkendende til det du skriver. Når man gerne vil så meget, er det svært at holde fokus på det man er i gang med, nyde ungerne, og ikke tænke på det, man burde gøre eller mangler at lave, i stedet.
    Jeg har længe drømt om at gå lidt ned i tid mens min Alma er lille - når hun først er startet i skole, kan hun jo ikke bare holde fridag når det passer ind i mit arbejde. Men tiden går, og lige nu arbejder jeg på fuld tid og er ved at tage en diplomuddannelse, og vil også gerne sy og være kreativ. Men der er bare ikke timer nok, og den dårlige samvittighed breder sig i kroppen.. Når Alma om morgen efter morgen siger "Ik vuddedue mor" (=ik vuggestue mor), og jeg må forklare at det skal hun, så er det sgu lidt hårdt.. For for hvis skyld er det lige vi blæser derudaf med 210 km i timen..?
    Jeg håber du kan udleve dit ønske om at skære ned på dine ambitioner, og fastholde, at det er dine børn der er det allervigtigste.
    Håber jeg også snart kan :-)

    SvarSlet
  15. Mette: Selv tak for snakken - ja, helt enige er vi vist. Nyd torsdagen og dine tre børn :-)

    Vevika: Nej, den tid kommer bare aldrig igen, så det er med at nyde den nu. Fantastisk med en lille tur til Paris. Jeg ønsker jer en rigtig dejlig tur - jeg kan godt forstå du glæder dig :-)

    Stine: Uha, det lyder godt nok også til at du har nok om ørerne. Pas nu på den stress!
    Åh, hvor kan jeg forstå dine frustrationer når lille Alma ikke vil i "vuddedue". Det går bare lige i hjertet på en mor. Sådanne morgener har vi også med Bertram der lige er startet i børnehave.

    Lige præcis det der med når de skal i skole, det slog mig også her for et par måneder siden. Min venindes dreng startede i august og hun siger at hun godt nok savner sine og sønnens lejlighedsvise fridage. Det var noget jeg faktisk slet ikke havde tænkt på.
    Min største dreng Rasmus skal starte til sommer, så nu vil jeg bare udnytte muligheden for hygge-fridage til fulde.

    Jeg håber også jeg kan udleve disse ting. Det er jo som bekendt nemmere sagt end gjort, men jeg skal dælme gøre mit bedste og huske at hanke op i mig selv.

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  16. Hørt Ulla! Jeg vil gøre dig følge: arbejde mindre og mere fokus på de nære oplevelser med familien! :-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.