torsdag den 19. november 2009

Mit gamle dukkehus

For en uge siden, da mine forældre var på besøg hos os, havde min mor fundet mit gamle dukkehus frem til mig, og havde taget det med.
.
Det har hun simpelthen selv lavet til mig og min bror på sløjd-aftenskole engang i 70'erne - jamen, hvor fantastisk er det!? Tænk at min mor med sine egne hænder har bygget, malet og tapetseret dette skønne hus!

Nu synes hun, at hendes børnebørn skal have glæde af det, og det får de helt sikkert!! Vi blev enige om at de skulle have det i julegave - efter jeg lige har givet det en kærlig hånd med lidt nyt tapet og møbler samt fundet nogle dukker der kan flytte ind i det.
Imellemtiden har jeg dog fået en bedre idé. Istedet for at de får hele molevitten juleaften, vil jeg istedet lave en julekalender ud af det.
.
Selve huset skal de have 1. december, hvorefter det hele december skal pryde vores skænk i spisestuen. Hver dag skal der så ligge en lille ting i julesokken, som skal ind i dukkehuset, og når vi når til juleaften vil huset være fyldt med skønne sager og klar til at bringe glæde hos vores to drenge.
.
.
Det røde og brune blomstrede tapet havde min bror og jeg på vores værelser som barn, og det skal bestemt blive i dukkehuset - sammen med den lille amagerhylde og det udklippede billede af gode gamle Tordenskjold, som jeg har limet på væggen som barn :-)
.
.
Der er fire vægge der ikke er tapetseret og de skal prydes med noget lækkert vintage af slagsen. Bl.a. for at dække de fugtskader huset har fået over årene hengemt i kælderen.
.
Jeg er også igang med at finde små dejlige møbler til huset (desværre er de originale møbler blevet solgt eller givet væk til loppemarked engang i 80'erne). Jeg ville så gerne finde nogle gamle 70'er møbler, så hvis nogen af jer kender et sted man kan købe sådanne, må I meget gerne give mig en tip :-) Jeg har allerede fundet en gammel orange Arne Jacobsen svanesofa lavet af Brio for over 30 år siden.
.

Jeg har en idé om at huset skal afspejle vores eget hjem og drengenes hverdag. Der skal naturligvis være soveværelser, køkken, stue og badeværelse. Derudover vil jeg lave et musikrum og et syrum. Ikke at vi har et musikrum herhjemme (desværre), men musik er en stor del af drengenes hverdag og de går begge til musikundervisning engang om ugen. Deres musiklærer har et skønt hippieagtigt musikrum, så det bliver min inspiration.
.
Huset bliver nok fyldt med både nye, gamle og hjemmelavede sager i mange glade farver - sådan forestiller jeg mig det i hvert fald. Nu skal det blive spændende at se hvordan huset udvikler sig i løbet af december.
.
Jeg har fundet nogle skønne Waldorf dukkehus dukker, og se lige hvor meget mor-dukken ligner mig ;o)
.

Jeg er så begejstret over dette hus, at jeg næsten ikke kan få mine arme ned! Jeg havde glemt alt om det men kunne tydelig huske det, da jeg så det igen.
Kan der være mere sjæl og kærlighed i dette hus? Bygget af Mormor, leget med i utallige timer af Mor og Morbror og får nyt liv igen 30 år senere. Det er så 70'er lækkert og unikt og når jeg skal igang med at give det en ansigtsløftning vil jeg være varsom og sørge for at det beholder sin gamle sjæl.

26 kommentarer:

  1. Kan godt forstå din glæde !
    Det er godt nok også en smuk gave, du og din bror fik og nu kan den gå videre til dine børn- smukt!
    Og at gøre huset til en julekalender, e simpelthen årets bedste ide!!

    SvarSlet
  2. Dette var et flott innlegg. Flott hus og flott ide: )

    SvarSlet
  3. Det er intet mindre end fantastisk :) Skøn skøn gave til dine drenge :)

    SvarSlet
  4. Hej Ulla - så skønt dukkehus. Min far byggede også et dukkehus til min søster og jeg som jeg da lige skal have hørt om de har gemt. Det var med murstens- og tagstenstapet og som jeg husker det såååå flot. Prøv at kigge på QXL de har ihvert fald haft rigtig meget til dukkehuse. Elles er Skovens dyr (dem har jeg godt nok også leget meget med) ved at få comeback og der hører jo også en masse møbler til :-) Held og lykke med møbeljagten. Kh.

    SvarSlet
  5. Hvor er det pragtfuldt, Ulla - og sikken fantastisk kalenderidé...det må blive et sikkert hit.

    kh

    SvarSlet
  6. Smukt legehus - Så smukt lavet og fyldt med sjæl og historie. Super god idé at bruge det som julekalender... God fornøjelse med renoveringen samt indflytningen!

    SvarSlet
  7. Fuldstændig fantastisk historie, de hus har, og skøn ide med en lille gave til huset hver dag i december - det bliver SÅ godt, Ulla!

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  8. Fuldstændig fantastisk historie, de hus har, og skøn ide med en lille gave til huset hver dag i december - det bliver SÅ godt, Ulla!

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  9. Fuldstændig fantastisk historie, de hus har, og skøn ide med en lille gave til huset hver dag i december - det bliver SÅ godt, Ulla!

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  10. Hvor er det bare flot dit hus. Sikke et håndværk.
    Sjovt nok spurgte jeg mine forældre for bare tre dage siden om mit dukkehus havde overlevet..det mente min mor, men var ikke sikker. De skal en tur på loftet;-)

    SvarSlet
  11. Tak for alle jeres kommentarer - ja, frem med alle 70'er dukkehusene fra gemmerne. Det kan da kun gå for langsomt ;o)

    Tak for tippet, Mette. Det skal jeg da lige have tjekket ud.

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  12. For et flott dukkehus! Og masse flotte farger og tapeter. All ære til din mamma :)

    SvarSlet
  13. Hold da op hvor er det lækkert, super ide m julekalender, I får en hyggelig december:-)

    SvarSlet
  14. For en god idé og for et vakkert hus! Dine drenge er heldige og det blir sikkert moro for deg å sette det hele i stand! Et ekte Lullabyhus. Jeg håper du viser oss gangen i det hele:)

    SvarSlet
  15. Vibeke: Ja, lige præcis - al ære til min mor! :-)

    Mummimom og Majamysil: Ja jeg glæder mig også bare så meget til julekalender hygge med mit gamle dukkehus. Tror den halve fornøjelse bliver min :-)
    Jeg skal nok vise flere billeder af dukkehuset som det langsomt bliver fyldt op og gjort i stand!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  16. Hej Ulla,
    Fantastisk hus - fantastisk historie - fantastisk idé med julekalenderen!
    Lad endelig armene bliver i vejret :-)
    Mvh Louise

    SvarSlet
  17. Super lækkert dukkehus!!!!!
    Jeg ville ønske, at jeg kunne få fingre i sådan et til min lille pige. Jeg er endda ved at overveje muligheden for at bygge et i stil med dit selv. Min søn ville sikkert desværre blive slemt skuffet, hvis jeg gav det til ham. Men han er også 4 et halvt år, og meget optaget at hvad der er til piger, og hvad der er til drenge!
    Jeg har set ting til dukkehuse i mange genbrugsbutikker. Måske skulle du give det et forsøg.
    Vh Anne-marie

    SvarSlet
  18. Huset er fedt, ingen tvivl om det. Men jeg er helt faldet på halen over at din mor gik på sløjd-kursus. Hvor fedt er det? Hvorfor er der ingen der gør det mere?

    SvarSlet
  19. Hej Ulla,
    giv lige din Mutti et kæmpe inspirationsknus-- det er altså bare for fedt og gennemført!
    God fornøjelse med at skabe noget yderligere kreativt og hjerteligt rum, i de skønne dukkehusrammer.
    HAr svaret på din kommentar på min blog:)
    kh kirsten

    SvarSlet
  20. Anne: Jamen, det er da så cool at mutti gik på sløjdkursus. Det er da bl.a. også det jeg næsten ikke kan få mine arme ned over :-)
    Jeg får helt selv lyst til at save og snitte i træ!

    Kirsten: Jamen, jeg har da åbenbart ikke min kreativitet fra fremmede, når min mor har kunnet fremtrylle noget så lækkert, så det skal hun da have en kæmpe krammer for!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  21. uhha, hvor er det fint. Mit dukkehus har også overlevet og trives i bedste velgående. Min far byggede det til mig. Jeg finder jævnligt gamle møbler fra 70´erne, men har ikke nogen pt. Kig forbi på www.frusommers.dk og se om, der er andet du kan bruge. Skal gerne holde øje med møbler til dig ?
    mange hilsner fra fru sommer;)

    SvarSlet
  22. Hej Ulla,

    Jeg har lige set næste uges Rema 1000 avis, og deri har de nogle ret fine dukkehus møbler. De er i træ, og man får 6 dele for 49 kr. De ville være super fine at male, og tænkte straks på dig da jeg så dem.

    Hvis du er interesseret, kan jeg tage et billede af avisen og sende til dig? Og hvis det viser sig at være noget for dig, kan vi sagtens finde ud af noget med at jeg køber dem og sender til Tyskland.

    Kh. Tine :-)

    SvarSlet
  23. Fru Sommer: Sikke en skøn blog. Jeg holder meget gerne øje med små dukkehus møbler!

    Tine: Jamen, hold da op, hvor er du bare sød! Du må meget gerne maile mig et billede fra kataloget. info(snabel a)lullaby(punktum)dk. Jeg havde netop selv tænkt på nogle træmøbler der kunne males i dejlige farver, så det kan meget vel være de vil være et hit :-)

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  24. Hvor er det da bare HELT fantastisk det dukkehus og historien bag er endnu mere fantastisk!!
    Det er bare et hus der altid må være, værnes om, passes på og leges med - i mange mange generationer endnu!!

    SvarSlet
  25. Ja, det kunne da vræe helt specielt hvis det kunne gå i arv i mange mange år frem!

    SvarSlet
  26. I love this old dollhouse. I always dreamt of one of these when I was I kid, but I used to make them out of cardboard boxes.

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.