torsdag den 26. november 2009

Jeg er blevet voksen!

For et par uger siden, var min dejlige veninde gennem mere end 20 år på besøg hos os her i Tyskland med sine to søde piger. Manden og ældstesønnen havde hun efterladt hjemme i Danmark til en rigtig mandeuge :-)
Eftersom vi har kendt hinanden siden vi begge var 10 år, kan det godt somme tider overraske (og more) os, hvor voksne vi er blevet, og kommenterer tit på, at et eller andet den anden har gjort er "utroligt voksent". Ja, det er vores lille interne joke - én af dem, for der er mange, kan jeg godt afsløre ;o)
.
Min veninde begyndte for et stykke tid siden at bage sit eget rugbrød - meget voksent, syntes jeg!
Altså her mener jeg ikke bare versionen, hvor man engang imellem hælder lidt vand i en brødblanding og smækker det i ovnen, så man har hjemmebagt rugbrød til lørdagsfrokosten.
Nej nej, sådan RIGTIGT! Med surdej og det hele! Sådan noget der tager flere dage! Selvforsynende med rugbrød, så de aldrig mere køber det i butikkerne. Jo jo ... hun er en rigtig husmor - og mest af alt en madmor, der elsker at være værtinde og servere sin skønne mad (lavet helt fra bunden naturligvis) for venner og familie, hvilket passer mig glimrende da jeg er lidt af en feinschmecker, når det kommer til hvad jeg putter i min mund.
Hun er en ørn i et køkken, og kan lave fantastisk mad fra mange kulturer, god gammel dansk husmandskost og bagværk, så tænderne løber i vand. Og så kan hun bevare det kølige overblik og holde orden imens gryderne buldrer derudaf. Dét er nok det jeg er mest imponeret over, da det er noget jeg på ingen måde selv mestrer. Jeg fiser forvirret rundt, når det hele er færdigt på samme tid og køkkenet ligner noget der er løgn!
.
Jeg elsker selv at lave mad med lækre råvarer, og også gerne noget kompliceret der kan tage en hel dag. Madglæde og glæden ved at lave mad går jo tit hånd i hånd.
Jeg er vokset op med en mor, der aldrig har købt noget færdiglavet, men altid har lavet alting selv, så jeg kræver også den hjemmelavede smag i min mund den dag idag! Heldigvis deler min mand min madglæde og gode (hvis jeg da selv skal sige det) smag, så der er noget ved at stå og kreere i et køkken! Min største aversion er kræsne mennesker der rynker på næsen overfor mad, de ikke lige kender - det har jeg utrolig svært ved at acceptere, og synes bare det er noget barnligt og hysterisk pjat!
.
Det med at bage siger mig dog ikke så forfærdelig meget (sjovt nok er min mor heller ikke den store bager), og der kan godt gå langt imellem min Kitchenaid er i brug. Måske er det fordi jeg ikke er den store kagespiser og når det kommer til brød, så foretrækker jeg Wasa Rågi knækbrød, og det er jo lidt svært at bage selv :-)
Jeg har dog tre mænd i huset, der elsker hjemmebag, så selvfølgelig forkæler jeg dem ind imellem!
.
Nå, tilbage til rugbrødsbagningen. Jeg syntes man er MEGET voksen, når man laver sit eget rugbrød og har en surdej stående i køleskabet i et lille fint glas - det synes jeg altså!
Jeg blev dog også lidt imponeret over min veninde, og tror måske ligefrem jeg kom til at ytre, at jeg altså også godt gad at være en tjekket rugbrødsbagende hausfrau.
.
Normalt har min veninde små gaver med til mine drenge, når hun kommer på besøg, men denne gang syntes hun det var min tur! Hurra for det!!
Tjek lige hvad jeg fik:
.
Et RUGBRØDS KIT ! Det er nok den mest voksne gave jeg nogensinde har fået. Jeg blev dog svært glad for den! Især da der fulgte opskrift (venindens svigermors) og kursus (af veninden) med oveni hatten.
...og det lille glas med surdej - jamen, jamen....
. .....og de bedste rugbrødsforme på markedet - ja, det sagde min veninde altså!
Første dags arbejde: Surdej er rørt med kerner og mel og stilt til 24 timers hævning.
Anden dags arbejde: Mere mel er tilsat og dejen er hævet igen. Surdej er taget fra til næste gang (det skal jeg nok glemme en dag!) Dej er hældt i forme og sat i ovnen.
Tadaaaaaa !! Mine to første hjemmebagte rugbrød - med en "god krumme" som veninden sagde. Det er vist noget med at skorpen er fin og ikke skiller fra brødet. Det smagte himmelsk - stadig lidt lunt og med camenbert på. HIMMELSK!
.

14 kommentarer:

  1. f... hvor er du voksen- pyha, hehe;)
    Gid jeg havde tålmodighed til det. Søsteren min bager også al brød, franskbrød og endda knækbrød selv- det kan jeg slet slet ikke overkomme (endnu)... måske det hele hjælper når man runder de 30 år og lidt til:)
    Synes dog du fortjener et stort klap på skuldrene og et "sådan Ulla- godt gået. jeg tager hatten af for dig:)"
    håber du får en skøn dag,
    kh kirsten

    SvarSlet
  2. Flot klaret !
    :-)
    Du kan godt bage knækbrød selv :-)

    SvarSlet
  3. Hej Ulla - er man voksen når man har surdej i køleskabet, som ind i mellem bliver for gammelt? Der er altså ikke noget bedre end hjemmelavede rugbrød.. men gammel surdej er altså for ulækkert.. Jeg bager ofte rugbrødet selv - jeg har for øvrigt den bedste opskrift på rugbrød - hvis jeg selv skal sige det.. (den må du gerne få..) Men det jeg vil sige - ind i mellem glemmer jeg det - og surdejen er ved at eksplodere køleskabet.. så er jeg sgu ikke for voksen.. Adr...

    SvarSlet
  4. Sådan! Det kan da godt være, at hjemmebagt rugbrød er endnu et skridt på vejen til at blive rigtig voksen. Jeg bager selv mest boller. Har den bedste opskrift, som jeg har brugt gennem seks år, og familien er heldigvis ikke træt af dem endnu:)
    Jeg har verdens nemmeste opskrift på gode knækbrød, hvis du har fået blod på tanden til at bage mere/blive mere voksen - tihi...

    SvarSlet
  5. Det ER de bedste rugbrødsforme i verden! Har dem selv - og fik dem sammen med et lignende rugbrødskit til min fødselsdag forrige år. En rigtig god gave, og vi nød de mange hjemmebagte rugbrød. Indtil vi skulle på ferie, og surdejen blev lidt for "levende" og måtte ryge ud. Siden er jeg ikke kommet igang endnu, men jeg tænker på det hver gang jeg køber rugbrød.
    God bagning!
    Polka :-)

    SvarSlet
  6. Hej Ulla - ej jeg må også snart komme med i de voksnes rækker :-) Der er altså ved at blive en temmelig stor post med alt det rugbrød vi spiser her i huset. Fulgte også alle Camilla Plums programmer om brød og andet bagværk hun er jo nærmest guro indenfor rugbrødsbagning hehe :-) Tak for skønt indlæg. Kh.

    SvarSlet
  7. Sådan en veninde har jeg også.. El dvs hos dem skiftes veninden og manden til at bage rugbrødet, og det er det bedste rugbrød at blive inviteret til frokost på.. Lam undskyldning, men jeg tænker at grunden til at vi ikke bager det selv er at vi ikke har plads til surdejen i vores alt for lille køleskab og formene bagefter når de skal stå med dejen i.. Måske jeg skulle se at komme ud over det.. ;)
    Nyd rugbrødet og følelsen af at være rigtigt voksen på den gode velsmagende måde.. ;)

    SvarSlet
  8. åh jeg ÆÆÆÆLSKER hjemmebagt rugbrød. Og bagte også selv i min første barsel...men så var det at jeg en dag glemte den der surdej i køleskabet og den var blevet for gammel....
    Du må dele den der opskrift med os - og sende os en klat surdej, så vi også kan føle os voksne....:-)

    SvarSlet
  9. Kirsten: Jeg takker for skulderklappet :-)

    Miri: Tak. Ja, jeg det kan være mit næste projekt skal være knækbrød. Jeg er bare bange for det ikke bliver ligeså godt som mit Wasa, som jeg elsker :-)

    Christina: Sikke en skræmmer den med eksploderende surdej!! Det fik da lige mig til at påbegynde et rugbrød idag - nu er det jo 2 uger siden jeg bagte mine første to.
    Svigermor kommer også på besøg hernede imorgen, så det er da meget overskudsagtigt at kunne diske op med sådan et hjemmebagt rugbrød ;o)
    Jeg vil rigtig gerne have din opskrift på rugbrød - det er jo rart at have lidt at veksle imellem.

    PUK, jeg har allerede fået blod på tanden med det knækbrød, så jeg tager hjertens gerne imod en opskrift. info(snabel a)lullaby(punktum)dk ;o)

    Polka: Yes, du kan tro jeg også var imponeret over de forme. Rugbrødet jo nærmest selv kravler ud af formen, så let slipper det!
    Og som jeg også skrev til Christina, så blev jeg helt bange for at min surdej skulle blive for gammel, så jeg har en dej til hævning nu, og frisk rugbrød til når svigermutter kommer på besøg imorgen ;o)

    Westmose: Uha, Camille Plum er også min venindes guro - haha :-)
    Jeg har aldrig fået set hendes programmer. Vi har ikke dansk fjernsyn hernede, så vi ser danske tv-programmer på nettet.

    Rakel: Vi har også et alt for lille køleskab, så jeg laver også altid flere langtidshæve projekter i vinterhalvåret, hvor jeg kan stille dejen ud på vores køkkenterrasse til hævning. Min vendinde sagde dog at dejen godt må hæve ved stuetemperatur.
    Jeg har gang i rugbrødsbagning #2 netop nu, så jeg føler mig super voksen ;o)

    Frøken Nobel: Efter tre af jer har nævnt det med den gamle surdej, gik jeg fluks igang med et rugbrød idag ;o)
    Jeg deler gerne opskriften, men surdej i kuverter?......jeg forestiller mig det noget klistret ;o)

    Ha' en dejlig aften alle sammen!

    Kh Ulla.

    SvarSlet
  10. Mht. surdejen, så kan den sagtens stå 7-10 dage i køleskab, brødet kommer bare til at smage af lidt mere. Så stress ikke alt for meget - man skal jo også nå at nyde brødet ;-)
    Polka

    SvarSlet
  11. Øjjjj - manner hvor ser det lækkert ud !
    Jeg får den vildeste rang til at tage mig en rugbrødsmad nu, selvom den ikke er hjemmebagt...

    Kunne du ikke vise os opskrift og fremgangsmåde ? jeg gad altså godt kunne det dér :-)

    KH Maria.

    SvarSlet
  12. Haha Ulla, som du dog kan beskrive det! Jeg kan SAGTENS lige forestille mig dig rende rundt med potter og pander i fuld sving...
    Sikke en skøn gave at få! Og sikke lækre brød du fik bagt! Er det noget du vil til at gøre fremover?

    Kram

    SvarSlet
  13. Vidunderlig gave! Hjemmebagt rugbrød gør godt. Kan anbefale den første afkølede skive med ost og en kold øl. God mandag.

    SvarSlet
  14. jeg siter her å leser bloggen din. Må si jeg ble i godt humør.du skriver må en flott måte, slik at vi lever oss inn i historien din. Lykke til med brød bakingen

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.