torsdag den 29. oktober 2009

Tyskernes dom.....

.....var benhård!
Jeg solgte to strikhuer og en nøglering idag - that's it!
.

Som frygtet er vi for langt nede samt i for konservativ en by til, at de har lært at retro er det nye sorte.
Det gjorde det bestemt heller ikke bedre at de fleste besøgende havde rundet de 60 somre. Noget jeg også havde frygtet (samt hørt rygter om), da Wiesbaden (vores naboby hvor messen afholdes) er en by med en høj gennemsnitsalder. Det er den by i Tyskland med 2. flest millionære - næstefter München. Uheldigvis er det så ikke lige retrotøj til deres børnebørn de vil bruge moneterne på ;o)
Kvinden i min nabostand var en erfaren Europa-messe-udstiller og forsikrede mig om (hvad jeg nok allerede vidste), at havde jeg udstillet på messen i Berlin, Hamborg eller London var mine ting blevet revet væk.
.

Nå, jeg havde intet forventet, og var faktisk bare glad for at min stand trods alt vakte opsigt og skilte sig betydeligt ud.
Mange stoppede da og kiggede indenfor.
Nogle i forundring over alle farverne, nogle i nostalgi over at kunne genkende mønstre fra deres barndom, andre i morskab over hvor "sjovt en idé det var" og så var der selvfølgelig også dem, der rent faktisk syntes det var übercool, men dog ikke helt var klar til at købe noget. De gik hjem med et link til webshoppen.
Nårh ja, så var der selvfølgelig også dem, der bare kiggede meget undrende rundt i standen for derefter at give mig elevatorblikket........ for hvad hulan var det dog for et mennesker, der kunne finde på at udstille så rædselsfulde ting!?
.

Dagens højdepunkt var uden tvivl kvinden, der havde hørt rygter om Lullaby og var kommet til messen KUN for at møde mig og se mine ting. Hun har en lækker lille delvist økologisk børnetøjsbutik i den gamle bydel i Wiesbaden, og var interesseret i at forhandle mine ting. Wupti! Endnu en forhandleraftale på plads. Skønt at få den første lilletå indenfor på det tyske marked. Så må vi se om hun har bedre held med at sælge mine ting :-)
Åh ja, der var også lige den sødeste gamle gamle gamle dame, der bare syntes at alt det jeg havde lavet var noget så fint. Hun blev nostalgisk og tænkte tilbage på sine unge dage, hvor hendes hænder også kunne sy og gjorde det meget. Hende sludrede jeg længe med. Hun var så sød og hjertelig, og inden længe fandt vi ud af, at vi sørme bor lige om hjørnet fra hinanden. Hun kom så lige pludselig med en indskudt bemærkning, om at hun da havde kistevis af gammelt blomstret 70'er stof og frotté derhjemme, og det syntes hun da jeg skulle have. Det var jo synd det bare lå der i gemmerne - det burde nogen da få noget ud af!!!!! ØH, JO TAK meget gerne, fik jeg fremstammet, for jeg troede da næsten ikke mine egne ører. Gad vide hvor mange gamle damer, der sidder på sådanne skatte? Hun sluttede af med at give mig et lille hjerte af sten, som hun sagde ville bringe lykke og beskyttelse. En talisman fra en rar gammel dame - det er da god karma!
Jeg havde da rigeligt med tid til at fotografere........
.
.
.

Jo jo, lidt interesserede var der dog :-)

Patchwork juniortæpper.
.
.
.
Juniorsengetøj.
.
.
.
Den sidste tid på standen idag brugte jeg på at flytte lidt om, og indrette et syhjørne. Imorgen ryger symaskinen med, så jeg kan sidde og sy en masse af de Lullaby ordrer som ligger og venter på at komme under nålen.
En masse af de andre udstillere havde også små arbejdshjørner, så det er åbenbart tilladt at være kreativ på kreativ messen. Herligt :-)

31 kommentarer:

  1. Ej det fatter jeg bare ingenting af, men du havde det jo lidt på fornemmelsen...Synes da du har fået nogle gode oplevelser trods alt....tænker alt det skønne stof du måsker får, og en forhandler aftale...lidt lobby arbejde har vel også ret :-) Men altså må lige sige igen, hold da op hvor en fed stand - MEGA flot - i Danmark var dine ting revet væk :-) Kh. Mette

    SvarSlet
  2. Tak, Mette.
    Ja, jeg tror også det ville have gået betydeligt bedre i Danmark.
    Jeg havde det ganske rigtigt på fornemmeren, men jeg lever jo også blandt de mærkelige tyskere til dagligt ;o)
    Tror det havde svaret lidt til, at jeg stod med selvsamme stand i en mindre provinsby i Jylland for 15 år siden. Så var det nok også fåtallet der var i flower power humør ;o)

    SvarSlet
  3. Øv øv, men på trods af konservatismen fik du da lidt i hus både på siden med den gode karma og på den mere materialistiske... og hold da kæf.. for en flot stand!!!

    SvarSlet
  4. Tyskerne har sgu ingen smag...
    Ej altså, sikke en flok tvebakker!
    Det er HELT vildt så flot din stand er Ulla!!! Jeg er simpelthen så imponeret... den burde ligget et sted i virkeligheden - længere mod nord!!

    Stort kram herfra!

    SvarSlet
  5. Helt ærligt....tag jer dog sammen tyskere. Søde Ulla, du kaster perler for svin :)
    Du har ret i München området ville det nok gå langt bedre. På den anden side er de kun nået til at Greengate er "hot stuff".
    Held og lykke i morgen.
    Der MÅ da være nogen der er vågnet op så? Familier og ikke kun bedstemødre må da komme fredag eftermiddag. Held og lykke.

    Knus fra Karen

    Din stand er "Class A"
    Med lidt god karma MÅ i morgen da blive fantastisk.

    SvarSlet
  6. Helle, mange tak skal du have :-)

    Camilla, ja jeg vil glæde mig til jeg en dag kan smække en stand op på en messe i dejlige retroglade Danmark :-)

    Karen, ja jeg håber på et lidt yngre publikum i weekenden!

    SvarSlet
  7. Hej Ulla
    Jeg har læst med på din blog i den sidste månedstid og glædede mig helt til, at høre om, hvordan det gik på messen. Det er dog underligt, at folk ikke er mere interesserede. Alle de farver og motiver er bare så flotte og så utroligt fint sat sammen. Jeg er også meget imponeret af din stand. Den er totalt gennemført og super super flot. Du må på messe i DK. Så skal der nok blive udsolgt ;O)
    Kh. Mette

    SvarSlet
  8. Pyt med dem der ikke forstår det (ENDNU) og meget spændende med hende økodamen. Du har simpelthen så meget næse for det der retro at materialerne kommer flyvende lige hen i armene på dig. Tommelfingeren i vejret for ældre damer. Min nabo sagde også forleden at hun vist havde lidt i kælderen som hun gerne ville donere. Skønt!
    God idé at tage symaskinen med... go´ hygge fra en af de områder i Danmark med mange tyskere.
    Kh Rikke

    SvarSlet
  9. Mon ikke der kommer flere yngre mennesker i weekenden. Det lyder som om alle pensionisterne har været der i dag...

    Og ja, du skal da komme til DK og sælge dine ting - helst lige her i Odense ;-) Jeg tror det hele vil være væk på ingen tid.

    Jeg håber resten af messen bliver mere indbringende.

    SvarSlet
  10. Jeg sidder bare måbende og kan slet ikke forstå der ikke er udsolgt! Det er en fantastisk stand du har fået lavet og det ser sk... godt og indbydende ud.

    SvarSlet
  11. Tænk, at der er sådan en forskel på vores lande, trods alt..
    Din stand ser så fantastisk ud !
    Og et dejligt møde fik du dog med den gamle kvinde :-)

    SvarSlet
  12. En veninde af mig, boede i stdtyskland nogle år. Der arbejdede hun som dekoratør i et bolighus....
    Hun var ved at gå amok over alt det fyrretræ og kedelighed der var der ;-)

    Det er jo fuldstændig utroligt i vores øjne ikk - din stand er pisseflot - bare for at sige det ret så diskret.
    Elsker din stil, og var jeg kommet forbi havde jeg gramset på dt hele, og villet købe ALT.

    Men... fedt nok alligevel. Du har fået en tysk forhandler, en lykkesten, og en masse stof forærende :-)

    God dag igen idag på standen.

    KH Maria.

    SvarSlet
  13. Sikke da en lækker stand. Og hvem sagde at de tyskeren har forstand på god smag - nej nej det må du hellere lære dem ;-)

    SvarSlet
  14. Smagsforvirrede tyskere...tsk, tsk....for hulan en fed stand, du har banket ned der, Ulla...

    ...op på hesten igen og få den reddet til en storby, hvor de forhåbentlig kan sætte pris på fine helt forrygende kreationer...;-)

    kram

    SvarSlet
  15. Super flot stand - og rigtig fede ting du har. det kan godt være at du ikke har solgt meget - men du fik knyttet nogle kontakter, som på sigt kan give mere. Fat mod

    SvarSlet
  16. Øj, øj, øj, Ulla! Mine øjne kan slet ikke få nok!!

    Det er simpelthen den flotteste stand! Kom fluks hjem til Danmark og åbn en butik!

    Jeg er helt enig i, at det er perler for svin.

    Kh, Lis

    SvarSlet
  17. hei Ulla. Godt jeg ikke er i Tyskland for jeg ville da gå helt amok i din stand, som i øvrigt er TOPKLASSE..Og jeg glæder mig til at se, hvad for noget stof der kommer på shoppen, for det sidste jeg købte er for længst syet op..
    Elsker din stand med alle de fede farver og totalt lækre ting du har lavet. Tak for din hjælp til opstart af mig blog, det var dejligt. Ha nu - trods alt- en god weekend. Kh Janet

    SvarSlet
  18. Så mycket fint som du har!! Jag är alldeles förstummad!

    SvarSlet
  19. Hadde jeg kommet over den fantastiske standen din hadde jeg nok spurt pent om å få lov å bo der noen dager - noe så herlig, fantastisk, flott osv =)
    Stå på, det er jo helt klart mange som elsker det du lager!
    Ha en fin dag =)
    Hilsen Frk. Fosli

    SvarSlet
  20. De er skøre de tyskere ;)
    Jeg synes da at du har fået godt resultat - en forhandleraftale og et udbytterigt møde med en dejlig ældre dame.
    Tillykke med det.

    SvarSlet
  21. Tyskere - hvad ved de...
    Synes din stand er rent eventyrland,- så flot og fortryllende sat op. Keep up the good work...:-)) Vi elsker dine ting.
    Skønt med den gamle dame, hvem ved hvad det kan bringe.
    Hav en dejlig dag - Camilla

    SvarSlet
  22. Det er da nesten utrolig! Jeg kan nesten ikke se meg mett på alle de herlige bildene dine! Du har verdens fineste samling av både tapeter og stoffer og hadde jeg kommet innom standen din hadde du ikke blitt kvitt meg igjen med det første :)Smaken kan selvsagt variere fra sted til sted og alder ikke minst! Den eldre generasjon
    ser ikke på retro med samme øyne som oss tror jeg. Hadde du kommet til Norge hadde du garantert fått solgt det meste..Jeg har vært på loppemarkeder de siste helgene og har funnet en solid mengde med retrostoffer og i helgen skal jeg virkelig sy! Tenk om det en vakker dag plutselig er tomt for retrostoffer der ute! En grusom tanke! Ha en fin helg videre! Hilsen Kardemomme :))

    SvarSlet
  23. hej ulla,
    jamen atlså...hvad er det lige man kan sige udover et absolut gennemført fantastisk univers- einfach himmlisch bis ins kleinste detail. ich bin sprachlos und würde soooo gerne für ein paar stunden in deine märchenwelt eintauchen.
    op med humøret- die wissen nicht besser. in ein paar jahren werden sie an deinem stand schlange stehen...und sich wundern warum sie nicht schon dieses mal eine mänge eingekauft hätten.
    jeg er sikker på dine ting ryger med lynende fart på nettet- vi er mange der venter spændt på at få det til at se. så for alle os er det jo skønt at tyskerne ikke har noget smag, hehe--hvis man lige må være lidt egoistisk:)
    håber weekenden bringer yngre generationer...og mere salg:)
    kh kirsten

    SvarSlet
  24. Hold kæft en fed stand.. jeg fatter ikke de tyskere.. og dog...de aner ikke hvad der er hip... havde jeg været der, havde jeg købt halvdelen.. totalt 70´er udtryk... det er så cool Ulla... god stil.. knus C

    SvarSlet
  25. Ih, hvor skønt at komme træt hjem efter endnu en dag på messen, kysse og putte sine børn, slænge sig i sofaen med den bærbare, og så kunne læse så mange dejlige kommentarer fra jer.

    Tusind tusind tak! I er da fantastiske :-)
    Status over dagen idag følger i et indlæg lige om snart.

    Jeg havde så gerne byttet jer ud med alle tyskere her på messen. Så skulle i dælme få lov til at flytte ind i min stand, gramse, kigge, købe og bare være der med jeres bankende retro-hjerter!

    Stubenfreude, jamen så var der da lige lidt deutsch der! Det skulle man jo næsten også forvente med dit blognavn. Aber warum sprechst du so gut deutsch? Er du sønderjyde? Er du tysk gift? Har du tyske aner? Alle tre dele?? ;o)
    Ved du hvad - jeg har tænkt præcis det samme som dig. Om en årrække kommer de til at tænke tilbage på min stand, og så tror jeg nok lige de finder ud af, at jeg var ret så moderne :-)

    Kardemomme, uha tanken om at verden løber tør for retrostoffer har jeg tit haft onde drømme om! Derfor jeg køber alt hvad jeg støder på ;o)

    SvarSlet
  26. hej igen ulla,
    er så spændt på at høre om dagen i dag...men det tyder lidt på at der ikke var større succe i dag!!!jeg forstår det simpelthen ikke....
    hahaha ja du har ret i 2 af dine 3 punkter ift mine deutschkenntnisse:) :
    jeg er sønderjyde, min far et tysker og jeg har gået i tysk-dansk skole samt taget tysk-dansk studentereksamen. derudover har jeg været bosat i østrig i tre år (19år-22år). så i sidste ende er jeg nok bare en af de her to-sproget kvinder....:)der aldrig lære et sprog hundrede %....
    glæder mig til dit næste indlæg..
    kh kirsten
    ps: hvor længe har du været bosat i tyskland?

    SvarSlet
  27. Ja, jeg vidste det! Der er ski ingen danskere der er så gode til tysk med mindre der er en god grund :-)
    Vi har boet hernede i 4 år til februar, så jeg er efterhånden integreret :-)
    Lærer dog aldrig den tyske grammatik til perfektion, men jeg har lært at leve med at jeg ikke taler korrekt. Dog vil jeg sige, at det med tiden begynder at komme - det med at kunne høre de rigtige kendeord. Man udvikler jo gehør for det og pludselig kan man høre, at det man lige sagde lød helt forkert og kan så rette det til det rigtige. Der er altså også mange at holde styr på :-)
    Vores ældste dreng er klart den der snakker bedst i familien, men børn de er også bare piv åbne oppe i toppen og suger det hele ind.

    SvarSlet
  28. hehehe ja det kunne godt være du har ret i det. åhhhh grammatik hvad er det???hehehe har tysk på linje (læser til lærer) og fatter intet af det skide grammatik- eller bedre sagt jeg synes skolerne bruger al for megen tid på at lære remser osv. hvem i alverden kan nå at tænke remser og kasseroler medens man fører en samtale:) ?
    at høre sproget giver rigtig rigtig meget-lærte stursteirisch (en dialekt i sydøst-østrig) på ok kort tid, hahaha så fedt. så du skal nok blive bedre og bedre inden for kort tid.
    rasmus skal nok følge trop med bertram om ikke så lang tid- så vil du se dem skifte mellem dansk og tysk i deres leg- især nu hvor de har mulighed for at lege sammen i børnehaven i kombination med andre tyske børn. det er alletiders at være vidne til denne sprogforståelse og leg der opstår:)
    håber du havde en fantastisk koncert her til aften...
    glæder mig til at høre om den sidste dag på messen . husk at nyde de her dage efter din produktive fase og messestand:)
    kh kirsten
    hvor længe løber mandens kontrakt endnu???

    SvarSlet
  29. Han har kontrakt til juni næste år, og så kan alt jo ske!?
    Jeg håber vi kan blive her lidt endnu. Vi har det dejligt her og drengene går i sådan en god institution.

    God aften til dig :-)

    SvarSlet
  30. pyha, det er ikke så længe til endda...men mon ikke de forlænger kontrakten??? det krydser jeg fingre for:)
    bor bedsteforældre i dk, eller har i glæden af at have dem i nærheden????
    skønt du havde en helt vidunderlig dejlig aften...kunne nu heller ikke helt tro på, at du skulle sidde ned til hele koncerten...noget er bare umuligt:)
    god aften

    SvarSlet
  31. Hei igjen!
    Jeg er ny leser i dag, og jeg håper du følger med på dine kommentarer, for jeg er rett og slett forelsket i dine ting! Jeg holder akkurat på å åpne en butikk og jeg har så lyst til å selge dine ting!! Jeg har agentur på noen flotte pappmøbler til barn som jeg skal landsere i Norge i Januar (se www.green-lullaby.com) Jeg har også sverige, Danmark og Island. De er fantastiske! I tillegg planlegger jeg å selge retro tapeter, stoffer, japanske stoffer og japanske håndarbeidsbøker og alt annet pent :)
    Jeg skal på norges største gave og interiørmesse i Januar med pappmøblene, og det er min første messe. Jeg driver å planlegger standen min nå og det er veldig gøy! Jeg leter faktisk etter tapeter som dine,selv om jeg så for meg en farge. Så kommer mitt sprø og impulsive forslag: Vil du dele stand med meg siste helgen i Januar? Jeg betaler hele eller det meste av plassen, du smykker den ut. Du stiller ut dine ting og får garantert masse nye kunder. Jeg får Oslo siden min butikk er der.. Jeg vet det er dyrt å komme hit men jeg tilbyr vår familiehytte som ligger 50 min utenfor Oslo. Du kan ta dine drenger med! En bil skal vi alltids skaffe. Barna må gjerne bli med på messen da jeg håper å vise møblene mine i bruk. (jeg har selv to). Dette er kanskje litt sprøtt, og jeg har slettes ikke tenkt det gjennom, men vil du tenke på det? min mail er camilla@skagen.bz

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.