tirsdag den 8. september 2009

Forskellen på drenge og piger

.
Ja, den er til at tage at føle på - selv i en tidlig alder! Det fik vi da at se igår.
Rasmus går til musik hos en musiklærer, som bor i et lille hus lige ved siden af børnehaven - faktisk på Steiner skolens areal. En sød og varm dame med en stor kærlighed til både børn og musik. Bertram går også til undervisning hos hende, selvom han kun er knap 3 år - nu siger jeg godt nok undervisning, men det er faktisk et forkert ord at bruge. Det er nemlig lige netop ikke fastlagt struktureret undervisning af bestemte instrumenter, men mere en halv times enetid i musikkens og eventyrernes univers. Susanne, som hun hedder tager barnet med på en musikalsk rejse med de to fantasi dværge Znikkelznuk og Znikkelznak og bruger sammen med barnet alverdens instrumenter til at fortælle dagens eventyr med. Klokker er lyn, trommer er torden, klaveret er den skovsti de går på, den lille xylofon er solen, den store bjørnen osv. En indføring i klang og rytme er det vel nærmere, og fatter barnet så speciel interesse for et instrument - ja, så begynder hun selvfølgelig langsomt at lære barnet at spille på det. Alt foregår helt på barnets præmisser og det vigtigste er at barnet har det godt og nyder tiden der. Fantastisk!
Nå - da vi så kommer ind i huset møder vi Rasmus' gode ven Emma, som lige er blevet færdig med sin halve time hos Susanne. Indledningsvis skal lige siges, at Rasmus og Emma er meget gode venner - dem der altid går hånd i hånd, når de er på tur og på alle andre måder teamer op sammen både i og udenfor børnehaven. Hvor Rasmus dog altid har leget med flere forskellige børn, har Emma udelukkende leget med Rasmus og flere gange sagt til sine forældre at Rasmus er hendes BEDSTE ven.
Nå......Jeg kan godt se at Emma ikke rigtig siger hej til Rasmus, men bare går lidt mut forbi ham og ud ad døren. Emma's mor siger så til mig: Ja, de er jo ikke venner mere :-(
"Nå", siger jeg forbløffet???
Emmas mor: "Ja, har Rasmus ikke sagt noget"?
Mig: "Nej, slet ikke - han fortalte da så sent som for et par dage siden, at de havde leget sammen"
Emma's mor: "Emma er helt ulykkelig - Rasmus har fundet en ny legekammerat i Michel og hun siger han ikke rigtig leger med hende mere - han har knust hendes hjerte" (ja, sådan udtrykker hun det).
Jeg er stadig et stort spørgsmålstegn men sammen når vi grinende til den konklussion, at Rasmus nok bare er en dreng, der ikke lægger så meget i, at man leger med en anden, imens Emma som pigen ser det som et klart tegn på at Rasmus har "brudt" med hende. Vi kvinder begynder åbenbart tidligt med at overfortolke og tage tingene nært. Det er ikke HVAD du sagde med MÅDEN du sagde det på - haha :-)

Da vi efter musiktimen sidder på vej hjem i bilen, kan jeg ikke dy mig for at spørge Rasmus ind til det.
"Leger du stadig med Emma", spørger jeg.
"Ja", svarer han.
"Leger du med hende hver dag ligesom i plejer"?, fortsætter jeg.
"Nej, jeg leger jo også med min nye ven, Michel"
"Hvem leger Emma så med, når du leger med Michel"?
"Hun leger med Vasco"
"Jeg tror Emma er lidt ked af, at I ikke leger så meget sammen mere"
"Hvorfor"?
"Fordi Emma jo synes du er hendes allerbedste ven, og så kan man godt blive ked at det, hvis man ikke leger så meget sammen mere"
.......(laang tænkepause)....."Hvad"?? (Han er slet ikke med på hvad "the big deal" er - det er helt tydeligt :-))
"Jo, altså Emma vil jo allerhelst lege med dig hele tiden, og så kan hun jo godt blive kede at det, hvis du ikke vil lege ligeså meget med hende".
"Hvorfor"? - "Hun leger jo med Vasco" ???? (igen - mor, jeg fatter ikke hvad du siger).
Her kan Bo og jeg kun grine af situationen og må sande, at der er KÆMPESTOR forskel på piger og drenge.
Knægten kan jo på ingen måde se, hvad der skulle være galt. Det handler om følelser, men det kan han da ikke vide, når hun ikke har sagt noget. Alt er jo i den skønneste orden. Han leger lidt med hende, lidt med Michel og når han ikke leger med hende, så leger hun med Vasco - alle er glade!
Vi lukker emnet med en kommentar om, at han selvfølgelig må lege med hvem han har lyst til, og jeg hører mig selv sige til ham, at nogen gange bliver piger kede af ting som drenge ikke kan forstå og som de ikke kan gøre for. Og må lige her tilføje, at sådan fortsætter det vist med at være...... ;-)
.
Idag kommer Rasmus så hjem fra Børnehave, og da han er ved at tage sine sko af ude i entréen, siger den lille søde dreng dette til mig: "Mor.....jeg legede med Emma idag"......."Først med Emma og så med Michel", hvorefter han går ind og begynder at lege med sine biler.
Lidt har han alligevel opsnappet fra gårsdagens forvirrende samtale.
Jeg har alligevel en lidt underlig følelse i kroppen, for har han leget med hende for at tilfredsstille sig selv, Emma eller sin mor?

4 kommentarer:

  1. Det lyder fuldstændigt og absolut som min datter på 3 Frederikke og hendes sjæleven (el tidligere..) Tobias. De har altid været sammen og har været kærester ligeså længe de har kunnet sige ordet, men for et par mdr siden kom hun hjem og proklamerede at nu var de ikke længere kærester... (mødre konkluderer at den tænkende pige har sagt sådan ca: Vi er kærester ikke? og dreng leger og svarer i farten nej uden egentligt at vide hvad han svarer på.. Og så var det ligesom den lovestory..) Nu leger Tobias med Bjørn og Frederikke havde også rigtigt svært ved at finde ud af det.. Det hjælper dog efterhånden.. Det MÅ jo så være noget med drenge og piger.. :)
    Fin blog du har..
    kh Rakel.

    SvarSlet
  2. Sikke en dejlig fortælling! Men det med at tilfredsstille sig selv eller omgivelserne fortsætter nok også resten af livet. Tror han er en lille følsom fyr Rasmus.
    Det er bare skønt med de hverdagsglimt!

    SvarSlet
  3. Rakel, ja så har du jo så prøvet at være i pige-enden af dramaet. Åbenbart den eneste ende der er, for drengene har jo intet begreb om, at der overhovedet er foregået noget :-) Men stakkels små piger, altså! De drenge, de drenge.... det bliver nok ikke sidste gang vi vil opleve lignende situationer :-)
    Også en super fin blog du har dig. Er vild med din have og dine hæklerier! Måske man en dag skulle bevæge sig ud i noget med det garn....

    SvarSlet
  4. Camilla, ja de skal jo selvfølgelig lære, at de skal tage hensyn til andres følelser. Jeg vil da gerne opdrage mine to drenge til at være gode og forstående overfor piger :-)

    SvarSlet

Tak fordi du læste med og havde lyst til at lægge en kommentar.