tirsdag den 30. juni 2009

The Big Apple

Nu skal det jo ikke kun handle om shopping i New York, for byen er andet og meget mere end det!!

Min bedste veninde Ann og jeg havde glædet os som sindsyge til vores rejse - ingen børn og mænd - bare os to og The City! Og så skulle vi mødes med vores gode ven Peter derovre. Peter som samtidig med os havde booket rejse dertil, så vi alle kunne hygge, opleve og slå os løs. Peter har i tidernes morgen boet i byen, så vi havde jo tilmed fordelen af en guide til alle de gode steder!

Da flyet kl. 9 om morgenen letter fra Frankfurt har vi sommerfugle i maven og snakker løs om alle de ting vi skal opleve derovre. Vi får sovet lidt, set lidt film, spist lidt snacks og læst en røvfuld blade og diverse rejsebøger om New York. Når man har børn og hverdagen normalt er fyldt med laven mad, skiften ble, spillen spil, læsen højt, vasken tøj, vasken børn mm., så er det egentlig utroligt så helt igennem fantastisk en 8 timers flyrejse kan være. At sidde på sin flade popo og bare chille uden at blive afbrudt og uden at have dårlig samvittighed over at man jo lige har noget vasketøj der skal ned fra snoren, er da for fedt!
Vi føler os faktisk så frie og ansvarsløse at vi en times tid inden landing synes at vi da lige skal have et glas vin....og et til....og en drink, hvilket resulterer i utallige grineanfald og i det hele taget teenage agtig opførsel i JFK lufthavn ;o)
Stadig lidt tipsy kører vi med bus igennem Queens på vej mod Manhattan. Da vi er kommet så tæt på at vi kan se Empire State Building er vi simpelthen ved at hvine af bare begejstring. NØØØØJ, IIIIHHH, EEEEJJ, er stort set alt vi kan få fremstammet indtil vi standser på 42nd street, tager vores kufferter og går de 4 gader hen til vores hotel på 46nd street.

Vi skynder os op med bagagen og er lynhurtigt tilbage i de livlige, farverige, osende, larmende, menneskefyldte gader. Vejret er intet mindre end perfekt. 25 grader og skyfri himmel. Vi står på times Square og det er en underlig følelse....på en måde har man været der før i utallige film, men samtidig er det noget helt nyt - noget man aldrig har set lignende.

De næste 8 dage oplever og ser vi mere end vi normalt gør på et helt år. New Yorkerne er venlige, gæstfrie og åbne. Jeg er positivt overrasket og synes lige pludselig at vi kolde nordboere har noget at lære. Folk snakker med hinanden på gaderne, i butikkerne, i undergrunden - alle steder falder man i snak med folk. De spørger interesseret, kommenterer din påklædning, dine solbrændte skuldre, smiler, giver plads og ikke mindst er de utrolig hjælpsomme.
Jeg kunne blive ved med at skrive om alle de sjove, vidunderlige, overraskende, utrolige og smukke ting vi oplevede, men så bliver dette indlæg meget langt :-)
Vi brugte meget tid på bare at GÅ! Vi gik og gik og iagtog byen, sugede både sol og stemning til os, og som et andet orienteringsløb fandt vi det ene kendte sted og seværdighed efter den anden. Jeg må heller ikke glemme at nævne maden! Nam nam, hvor er der bare lækker lækker mad i New York! Vi prøvede alt lige fra Burger på en rigtig amerikansk diner til Sushi på en fancy japansk restaurant. Begge dele lige anbefalelsesværdigt....arh, sushien var bedst ;o)

Billeder siger som bekendt mere end ord, så her er lige en stribe...